AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.475

KCR-box på 520d 2013. Tycker ni att jag ska koppla bort den ?

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att kategorisera trim av olika typ tycker jag inte är generaliserande. Det är rätt enkelt att dela in risken för slitage i olika grupper beroende på teknik. För egen del (vilket säkert framgått rätt tydligt) skulle jag aldrig gå i närheten av en bil som har, eller har haft, box från KCR, Promotech, Dieselkraft mfl. En mappad bil (gärna en som är nedtrimmad från början) skulle jag inte tveka på om det är gjort av en firma som varit verksam en längre tid.

-------
//Lövet
Transocean
Lövet;

min f d 2011- 320dA var just en sån nedtrimmad bil med endast 163 istället för 184 hästar. Samt optimerad med mapp av en seriös tuner från västra-götaland som egentligen trimmar betydligt dyrare bilar än några år gamla BMW-treor. Grym prestanda men problem med vxl-lådan redan efter ca 1000 mil. Växlade otrevligt hårt. Kostade 6000 kr för att trimma.

Boxtrimmade sen min 2018 5-serie phev med Mosselmans itronic som kostade ca 10 000 kr. Och bilen beter sig precis som om den vore original efter 2500 mil....bortsett från de 90 extra hästarna då...bänkad av Mosselman och jag såg på och har video....samt att den går jämt med en 540i G30. Boxen kopplas med fem punkter inkl. Can-Bus. Med knack-sensor....optimerad för min.98 men kan köras med 95.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lövet, vi är nog i grunden överens - det jag menar är att det är skillnad mellan trim och trim och även vilka motorer som trimmas kan ge olika "negativa effekter" beroende på utgångsläget.

Drivlinan är en ofta förbisedd fråga - trimmar man med "bra trim" i en "nedtrimmad bil" där man efter trim kommer upp i ungefär samma effekt som en systerbil i serien med samma drivlina är det inget problem då allt är dimensionerat för både moment och effekt.
Däremot kan man hamna i ett annat läge om man trimmar en redan "fulltrimmad fabriksbil" så momentet hamnar utanför de värden som t ex. växellådan är dimensionerad/specificerad för.
Trimfirmornas så kallade motorgarantier (som är ganska torftiga normalt sett) täcker t ex. inte skador på drivlinan i de fall jag har sett...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tyvärr är det så att många enkla boxar bara påverkar bränsletryck och inte turbotryck alls. Så vid full-last räcker inte luften till helt och hållet utan det bildas mera sot.
Su
5
Sundvall_
520D Touring -11
Skumarne det jag skriver är inget jag hittat på utan det har han som sålde både boxen och optimeringen till mig förklarat skillnader och fördelar/nackdelar med dom båda. Har ingen anledning att inte tro på vad han säger. Manipulering av signaler och tryck är inte rätt väg att gå om man vill ha hållbarhet över många mil. Mina erfarenheter av trimboxar har inte varit bra iallafall.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Man läser ju överallt om hur dåliga dessa boxar är, min erfarenhet av just KCR är från en 320d -99 som gick felfritt i många tusen mil. Nu vet inte jag om det är skillnad på nyare modeller men är det någon som känner till ett fall där en KCR eller liknande har gett upphov till haveri eller andra problem?
Sundvall: Nej jag förstår att du inte sitter och hittar på saker och om du har fått en sak förklarat för dig av en som jobbar med motoroptimering så förstår jag att du inte har någon anledning att misstro honom, men det där med att optimeringen tar hänsyn till regenereringen tror jag inte på vem som än säger det :-)

Blir trycket för högt i filtret så bränner regenererings systemet rent det så länge alla komponenter fungerar som dom ska, så är det bara.

Det är klart att om det sotar och ryker som en gammal traktor så kommer tillslut inte ens regenereringen att lyckas hålla rent det men nu är varken märkesboxar eller "vanliga" optimeringar inställda på det sättet, det ryker aldrig någon synlig rök från min bil (inte polarens VW Touran heller, också med KCR-box sedan flera tusen mil tillbaka).

Jag övervägde länge innan jag kommenterade i denna tråd för man vet vad som väntar och jag kan inte allt om allt när det gäller motorstyrning och materialkvalitet på motordelar i molekylar nivå vid olika förhållanden, men det är det ingen här som kan så det får bli som vanligt med olika åsikter och erfarenheter som blossar upp en stund och sedan dör ut för att sedan tas upp igen vid ett senare tillfälle :-)
ferlin: Samma sak har jag också efterfrågat.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
??? Ryker som en traktor ???

Du har ju ett partikelfilter, det tar ju hand om sotet så du ser det aldrig bakom bilen. Prova med box på en bil utan partikelfilter så får du se hur mycket mer det ryker.

När man testat i Tyskland med box så gör ju detta att filtret regenereras/bränns ur mycket oftare om man har box.

Om nu filtret håller bilen ut 40.000 mil så kommer det kanske bara hålla hälften så länge eller ännu kortare med box för det är inte byggt för att hålla oändligt många urbränningar.

Men oftast är det ju inte ägaren med box som drabbas utan en senare ägare som får ta problemen när filter och annat ger upp i förtid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antalet urbränningar i sig är nog inte problemet i DPF, utan den mängd obrännbar aska som ansamlas i dem med tiden och som till slut "proppar igen" flödet.
Det finns firmor som sysslar med att rengöra DPF genom att bränna ur dem ordentligt och vända gasflödet för att blåsa ur aska och även tvätta ur detta ur filtren. I många fall är de sedan i princip som nya igen.

Hur trimning av olika typer påverkar livslängden på komponenter i/kring motorn är nog svårt att säga, mer än att det påverkar negativt i mindre eller större utsträckning.
Men det beror nog också på HUR bilen körs oavsett om den är trimmad eller ej...

Jag är dock inne på samma spår att trimning med enkel box som kanske bara höjer bränsletrycket, troligen är sämst ur bland annat "slitagesynpunkt".

Avancerad box (typ Steinbauer eller liknande) eller mappning är det nog mindre skillnad mellan när det kommer till ökad påfrestning av komponenterna. Båda dessa alternativ lär troligen vara mer skonsamt mot motorn och dess delar än enklare trimboxar som enbart jobbar med bränsletryck och i vissa fall även turbotryck.
Hur mycket mer belastning avancerad box/mappning ger på t ex. DPF är en annan fråga.

Sammanfattningsvis måste man nog ändå inse att all form av trimning/manipulering av motorstyrningen ger mindre säkerhetsmarginaler i olika omfattning än en motor i standardutförande och i värsta fall kan det leda till betydligt högre slitage.
Är man inte beredd på att ta den risken/ev. reparationskostnaden, bör man nog inte trimma bilen alls.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Ska mappa min G30 520d till veckan. Blir en helt ny programvara. Bara hålla tummarna :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.