AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.471

KCR-box på 520d 2013. Tycker ni att jag ska koppla bort den ?

Sida 1 av 2
Köpt en f11 2013 med en KCR-box i. Enl förra ägaren fick han mkt bättre vrid samt att EGR-ventilen öppnade mer.

Ska sägas att jag är inte jätteduktig på motorer, men har hört mkt skit om dessa boxar.
Tycker ni att jag ska koppla bort den eller fortsätta köra med den inkopplad?

Bilen har haft den inkopplad i ca 5000 mil och har hittills gått felfritt

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Har bilen fungerat felfritt i 5000mil med denna styrenhet,så kan du fortsätta. Men jag hoppas att du menar att den INTE öppnar EGR-ventilen (!) (EGR finns där för att minska NOx utsläppen,men att återleda avgaser tillbaka i maskinen är väldigt osunt,ur slitagehänseende.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur menar du då? En KCR box gör ju att motorn sotar rejält mycket mera, och pumpen får slita bra mycket hårdare..

Bara för att partiklefilter/katalysator/givare/pump har grejjat det i 5000 mil finns ju ingen garanti att de orkar med den extra påfrestningen i 5000 till.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kasta boxen i soptunnan. I princip åker du runt med en bil med trasig motorstyrning eftersom den matas med fel värden från boxen.

-------
//Lövet
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
De här är rätt så intressant ämne.. systemet man använder är givetvis inte optimalt ur ett prestandahöjjande syfte då en generell mappning borde vara bästa alternativet. Men hur fasiken kommer det sig att tillverkarna som bl.a racechip (vilket bygger på samma teknik) kan lämna 10000mil motorgaranti på en fabriksny bil om nu detta är rena tickande bomben enligt vissa! Många säger ”kasta skiten” med enda erfarenheten från någon annan som säger lika.

Jag vet mängder av människor som kört dessa på VW och Audi i 10000-tals mil utan tekniska uppstådda problem vid körning. Men jag vet också en som slängde in det i en Volvo v60 D4 och fick en bibel med problem som bl.a slutade i bärgning 2ggr.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Maskinskadegarantierna som trimtillverkarna tillhandahåller är så fulla av undantag att de i princip aldrig gäller. Bara några exempel:

BSRs garanti kräver service var 12e mån och 1500 mil. Dvs om du servar bilen enligt BMWs egna intervall gäller inte garantin. Garantin gäller max 4 år år gamla fordon. Garantin gäller ej fabrikationsfel, dvs om bilen går sönder av annat än trimmet så blir du helt utan ersättning eftersom fabrikens egen garanti inte gäller eftersom bilen är trimmad...

KCRs är något bättre men den är begränsad till 1 basbelopp. Dvs vid ett ordentligt ras kommer du få betala mer än hälften själv ändå.

-------
//Lövet
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Jo, ja har inte läst generella motkraven ur deras garantivillkor men säkert som du säger så finna det kryphål. Men Ja tycker dock att det är en jäkla risk man som tillverkare tar när man ändock kan bli återbetalningsskyldig eftersom man verkar sälja en bomb... kcr omsätter ju 14msek f.å. Det innebär att rätt många köpt prylar av dom.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Många av trimmen gör ju inte att det rasar direkt.

Det är ju mera så att man förkortar livslängden på en massa delar i tex avgasreningen som EGR, Turbolager, Katalysator, Partiklefilter. osv pga allt extra sot som produceras.

En modern motor kan ju gå 50.000mil i en taxi, hur långt rullar den med box?

Ofta är det ju någon senare ägare som får ta hela smällen och den som hade box i bilen har redan bytt till nyare bil och boxgarantierna har passande nog gått ut.

Jag vet t.o.m folk som helst köper ny bil bara för att inte riskera att köpa en begbil som varit boxad utan förre ägaren berättat. Idag kan man ju inte lita på någon.

Su
5
Sundvall_
520D Touring -11
Jag har en 520D från 2011 och den har gått 9000 mil (24000mil totalt) med optimering gjord hos Rickard på Piteå motoroptimering. hade en mer intelligent box före med laddtryck och bränslestyrning bara för att testa och visst vart det bra med effekt men vart en väldigt konstig "ketchup" effekt när man trampa ner. hade hyss för sig ibland på tomgång också kunde börja vandra upp och ner. optimeringen är mycket jämnare och förbrukningen med släp sjönk riktigt ordentligt. sen är CP4 pumparna från bosch som sitter i dessa motorer (N47D20c) lite känsligare än dom äldre pumparna då den nya CP4 har en kolv samt högre tryck istället för den gamla som hade 2 kolvar och lägre tryck, så ska man trimma och göra det rätt ska man göra en optimering och skippa boxen.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Inte för att säga mot men många ändrar väl öppettiderna på spridarna och inte trycket på systemet?
Sedan har det väl skett rätt så bra förbättringar på denna typ av produkt senaste tio år, man kanske inte kan leva på gamla meriter hela livet.

Hursom, ja tycker bara att man ska ha klara bevis när man kritiserar. Det verkar inte vara att definiera som ett problem.
Jag har fått en B235R mappad av riktig firma och det gick inte heller smärtfritt.

Men såklart är mappning det bästa.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur ska en box som KCR kunna kommunicera med spridarna? Den samarbetar inte med motorstyrningen, den förvränger givarsignaler som motorn sedan kompenserar för.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns boxar som förlänger öppettiderna på spridarna, t ex. Steinbauer (som levererar boxar till AC-Schnitzer), men de kopplas in på varje enskild spridarkontakt.

Troligen är det en mer skonsam trim-metod än att höja bränsle- och turbotryck, som de flesta boxar gör.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Su
5
Sundvall_
520D Touring -11
boxen som satt i min en kort stund kom från tekniktema. där plugga man in sig på givaren som sitter på fuelrailen och en till kontakt som gick till laddtrycksstyrningen. förstod jag rätt när jag frågade så manipulerar den helt enkelt signalen från givaren att railtrycket är lägre än vad det egentligen är och då skickar den på mer men ändrar inga öppningstider på spridarna. men som johan B säger så finns det ännu smartare boxar som ändrar öppningstiderna på spridarna men då är vi uppe i samma peng som en vanlig optimering genom styrdonet i bilen. fördelen med optimering kontra box är att en optimering tar hänsyn till regenereringen av partikelfiltret om man bara gör en steg 1 optimering och väljer att ha kvar det. det gör inte trimboxarna.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Fick pris från steinbauer, kostar 900€ plus 20€ frakt.. då kan man lika gärna nappa kärran
På vilket sätt tar optimering hänsyn till regenereringen av partikelfiltret!??

Blir trycket i filtret för högt så höjer motorstyrningen avgastemperaturen tills filtret blir "renbränt", utan fungerande regenerering så sätts ett filter igen mycket snabbt.

Många har hört skit om trim boxar men jag har varken träffat eller hört någon som verkligen fått motorn förstörd på riktigt trots att jag jobbat inom bilbranschen i 18 år och sätt och kört många bilar med boxar (mest från KCR).

Ofta när tillexempel ett partikelfilter sätts/sotar igen och bilen varnar så kan en okunnig hemmapulare som kanske har en box monterad snabbt lägga skulden på boxen och med snabb spridning spy galla på div forum, ofta så är det inte att filtret sotar igen bara sådär utan det är nästan alltid en felaktig avgastempgivare, differentialtryckgivare eller ett eller flera glödstift som gör att regenereringsprocessen inte startar och många bilar varnar inte förens filtret är igensatt och då tror ägaren att filtret är fullt för att filtret är fullt, inte pga att någon del i systemet är defekt så det har förhindrat reningsprocessen.

Har kört min 118D -13 5000mil med KCR box (bilen har nu passerat 14000 mil).
Kör ca:2500mil per år och byter olja var 6'e månad oavsett vad bilen säger, för en sak är HELT säker, dagens långa serviceintervaller är ett mycket större problem än att man monterar en KCR box.

Har skruvat isär flertal nyare motorer och sett vad koxig olja gör med dagens trånga smörjsystem.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Som duktig motormekaniker så kan du ju fundera på hur en box som manipulerar bränsletryckgivarens signaler fungerar, och om det känns bra.
-Bränslesystemet måste jobba med onödigt högt tryck, det sliter på pump och insprutare helt i onödan.
-Alla pulser påverkas, pilot, huvud, efter och regenerings-pulsen helt i onödan.
-Boxen gör override på massa funktioner, som tex momentbegränsning på låga varv och vid växlingspunkter.
-Ökad sotbildning är inte dåligt bara för partikelfilter, utan också för EGR ventil , EGR kylare, turbolager och givare för avgastemp/tryck osv som du själv nämner ovan. .
-Färddatorn visar fel

När jag laddade original-trim på en av mina andra icke BMW så såg jag tex att turbotrycket höjdes 0.3 bar på fullgas för att få in tillräckligt med luft för att den extra mängden diesel skulle kunna förbrännas ut ökad sotproduktion.

Och som jag sade innan, en box gör inte att motorn exploderar eller rasar direkt. Den gör mer att motorn får jobba under ofördelaktiga villkor och kommer få kortare livslängd, bla i kringsystemen som avgasrening osv.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De "enklare" trimboxarna jobbar väl i princip med två parametrar som de manipulerar:
1. Turbotrycket kan höjas.
2. Bränsletrycket kan höjas.

Båda dessa "åtgärder" sliter givetvis mer på turbo och bränslepump/spridare etc.
Mer sot kan också vara en "restprodukt" som kan påverka dieselpartikelfilter i första hand men även AGR-ventil i värsta fall.

De lite mer "seriösa" trimboxarna styr som sagt insprutarnas öppningstider, vilket är mycket mer skonsamt mot turbo och bränslepump, men kan troligen också öka mängden sot.

Fast å andra sidan lär en "mappning" också leda till mer sot då det i praktiken ökar mängden diesel som förbränns i under en given tid också...

Hur mycket mer en trimning sliter på motor och krinkomponenter beror väl kanske iofs. dels hur bra trimningen är gjord och dels hur ofta/mycket den ökade effekten används och under vilka betingelser.

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vadå? Ni menar alltså inte att det fanns 50 extra hästkrafter gratis utan extra slitage eller risker som alla biltillverkares ingenjörer bara missat?

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lövet, det beror väl iofs på....det är ju dock inte enbart slitageparametrar som kan påverkas vid trim, utan säkerhetsmarginaler funktionsmässigt kan minska, miljöpåverkan kan öka etc.

Vissa motorer är medvetet "nedtrimmade" av biltillverkarna och säljs i vissa fall med exakt tekniskt likadana parametrar men med högre effekt genom enbart annan programvara i motorstyrningen.
Där lär slitaget inte öka nämnvärt (förutom det som sker pga. "mer gasande") om trimningen är bra gjord.

Men det finns också "snarlika" motorer inom samma motormodell med olika effekt där det förutom programvaran skiljer åt i krinkomponenter (andra kolvar, andra kamaxlar, andra injektorer, andra turboaggregat) även om motorn i övrigt på pappret förefaller "identisk" med samma slagvolym etc. och då är det sannolikt att slitaget ökar.

Sedan har man kategorin att man går in och trimmar en "fulltrimmad motor från fabriken" och då ökar slitaget och/eller miljöpåverkan vid den högre effekten som trimningen gör.

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förstår vad du syftar på men de hästkrafterna kommer aldrig fram på rätt sätt via KCR, Promotech eller Dieselkraft. Krävs mappning för det eller betydligt smartare box.

Finns ju några riktigt bra exempel på vettig chiptrimning, 320i F30 exempelvis.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, de enklaste boxarna är nog inte så bra för motorn i längden pga. enbart högre laddtryck/bränsletryck!

Men all form av trimning ökar ju slitaget i viss mån...

Det jag menar är att det kan vara svårt att generalisera allt för hårt i denna fråga.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.