|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
NGV11: Jag (verkstaden) har bytt kamkedjesträckaren på Tannen "bara för att". Bytet är enkelt men "spännande". Bytte själv på min E34 (till M3 3.2 sträckare), och i fallet med E34 jobbar man helt i blindo, tog åtskilliga försök innan sträckaren satt som den skulle, tricket som fungerade för mig var att dels "prima" sträckaren ordentligt (lade den i olja 24 timmar före montering, samt att den "motionerades" när den var dränkt i olja), men framför allt att jag fyllde den håliga skruvskallen som håller sträckaren på plats med olja. Utan olja där så var det svårt att veta om sträckaren satt sig rätt mot glidskenan så att säg. Jag ställde även motorn på så sätt att kedjan slackade maximalt just vid sträckaren (snurra på veven långsamt med lämpligt verktyg). I fallet med Tannen så gjorde bytet absolut ingen skillnad alls. Dessutom så rasslade den aldrig med den gamla sträckaren för mig, rasslet kom med den nya... |
|
|
Dum fråga kanske men hur vet man vad som är rassel från Vanos vs kamkedja? Det låter i mina öron likadant? Vill ju inte byta om det inte är nåt fel på den? Min är en facelift så den borde ju ha mindre problem med rassel från Vanos vilket borde peka i riktning kamkedjesträckare eller? |
|
| Borde. Facelift påstås rassla mindre vid uppstart pga diverse ändringar, vid drift bör de låta ”likadant”. Sträckaren byter för att vara säker på att den är 100%, rasslar det från kedjan kan det redan vara för sent. | |
|
Min låter inget vid drift, bara nån kort sekund ibland vid start. Jag menade sträckaren, inte kedjan. Att kedjan skulle vara slut har jag mycket svårt att tro med väldigt få mil och kontinuerligt underhåll. En ny sträckare kostar ju inte jättemycket såvisst kan man byta för att vara säker men det är ändå intressant att veta hur man hör skillnad, om det nu går? |
|
| Ingen frisk bil låter vid drift, mer än olika högt "dieslande" på tomgång, hörs bäst med öppen huv. Har inte hört nån M5 E39 som inte haft ett "dieslande" ljud på tomgång. Den som påstår att deras M5 inte "dieslar" i någon omfattning på tomgång vet nog inte vad man skall lyssna efter, eller så har bilen gått extremt lite, typ sub 2000 mil. Men som sagt BMW bytte ju Vanos på dessa just pga att kunderna klagade på oljud, förmodligen lättare att få igenom på goodwill så länge bilen var rimligt ny, läs 3-4 år gammal som mest. | |
| Tannen har som sagt låtit en gång vid start, med den nya sträckaren. Oxford har originalsträckaren och har aldrig låtit under de 11 år jag ägt den. Båda har gått ungefär lika långt. Det är svårt att höra om det är kedjan, hör man att det är kedjan har det som sagt redan gått för långt. Antingen så låter man sträckaren vara, eller så byter man för att sejfa. Jag sejfade på ena, men har låtit den andra vara. | |
|
Visst "dieslar" den lite, synd med tanke på hur trevligt den låter i andra ändan😀 Men för att återgå till rasslet, likt bilen i videon du länkade, finns det ett sätt att urskilja vart det kommer ifrån? |
|
| Kan även tillägga att jag (en verkstad) kontrollerat oljepumpsbultarna på Tannen, de satt som de skulle. S62 har inte problem med lossnande oljepumpsbultar. Min mek tyckte "det var lite overkill", samma sak med sträckaren då den "brukar hålla". Oavsett så kan man aldrig helgardera, Oxford har varken fått oljepumpsbultarna kollade eller sträckaren bytt, vi får se om det straffar sig? | |
| Ett erfaret örat med stetoskop kan kanske komma till nytta? Hörs det då (onormala!) ljud från kedjan så kan man börja med att byta sträckaren, men jag är rätt övertygad om att det är för sent då, det har redan uppstått skador, ökat slitage, i någon omfattning. Så vill du sejfa så byt, det blir lika dyrt som att låta ett erfaret öra lyssna med stetoskop. | |
|
Jag påstår motsatsen till Dawwe, vanosrassel vid uppstart är mycket vanligare än inte vanosrassel vid uppstart. Dock är det inte vanos, utan kamkedjesträckarna som behöver översyn. |
|
|
TP: Du säger emot dig själv nu. Vanosrassel som egentligen är kamkedjesträckarna(???), finns det fler än en sträckare, eller syftar du på glidskenorna? Jag måste väl ha haft en jävla "tur" med mina, eller så hör jag illa värre? Nä, jag håller inte med TP det minsta. Med Vanos-rassel så menar jag typ det här ljudet: . Har man det ljudet frekvent så... Som sagt Tannen har gett det ljudet EN gång, hittills, i min ägo. Kamkedjesträckaren byttes innan jag hörde ljudet, sträckaren byttes "bara för att". Så vi kan så gott som utesluta sträckaren. Min gissning är att det är när Vanos "dräneras" på olja helt som ljudet uppstår, vilket låter "logiskt" då vissa av de sk "Vanosuppdateringar" adresserade just detta "problem" |
|
|
Själva huvudfrågan, regnummer på den som var på blocket för 115k? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Kan meddela dig dawwe att jag håller med om väldigt få av dina 100 i Sam-inlägg du gör om dagen. Vad är det du vill uppnå? Gudastatus på AP? |
|
|
Lär dig använda frågetecken, punkter och kommatecken på ett korrekt vis, att samma frågetecken får dig att framstå som ett kräftbete. Ovan skulle det stå; "100 spam-inlägg". |
|
|
"spamma frågetecken" skulle det stå ovan. Autocorrecten fungerar inget vidare på telefonen. Så, Dawwe: Att du bara hört ljudet en gång är ju tur/otur för dig, men att av det faktumet förutsätta att världen ser ut som din är väldigt dumt. Nåja, jag lämnar denna diskussionen så får ni ha det så skoj :) Allt väl. |
|
|
TP: Ah...Jag spammar, att jag inte tänkte på det. Passande att det kommer från en som precis skrivit 3 "spam-aktiga inlägg". Jag skriver när jag har nåt att säga (skriva), men i fortsättningen skall jag be om din tillåtelse innan, lovar! (Ja just detta inlägg kan säkert räknas som spam...). |
|
|
Vad tråkig ton det blev på detta. Hyfsat OT. Överväger att ta bort denna tråd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.