AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.711

M5 på blocket utan regnummer

Sida 1 av 2
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Någon som har regnr på denna? Vore kul att kolla upp.
Jag har inte mage att fråga då jag inte behöver köpa två M5 samma vecka ;-)
Har varit ute tidigare men för 149000 om jag inte minns fel.
Är den så fin som beskrivet så är det ett bra pris.

Blocket:
Länk

PDF:
Länk

Mvh Ola
Tja...Pansarglas? Båda LMM behöver bytas? Vanos kanske behöver bytas på ena banken (jag är tveksam dock, defekt eller någon dåligt fungerande kamlägesgivare kan slänga felkod på Vanos med...). Felaktig däcksdimension bak. Men den ser fin ut på bild absolut.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan förstå att den är bra prissatt, dvs båda lmm behöver bytas(ca pris på nya är väl i storleksordningen 10 tusen) + att han evtl menar att "Vanoskortet med magnetventilerna" på bank 2 behöver en översyn(läs omlödning av kortet).

Kan man inte fixa "bank 2" problematiken själv(eller skicka enheten till kompetent verkstad) eller har tid att skicka iväg kortet med magnetventilerna till "Dr Vanos" i USA för rep/utbyte etc..
Ja..DÅ blir det riktigt dyrt att handla ett nytt komplett kort med magnetventiler här i Sverige iaf..

Måste tillägga att det jag just skrev om Vanosen är vad jag TROR han menar med skriveriet om Vanos bank 2.

Mvh Janne.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag missade faktiskt att det stod det nu då jag läst annonsen tidigare utan den texten.
Min rasslar också lite vid kallstart iofs men jag har inga felkoder på motorn alls.

Mvh Ola
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Den går i Norrköpingstrakten, ser den ibland och mailade ägaren när han hade den till salu tidigt i somras för 199 (tror jag) Kan försöka ta numret nästa gång jag ser den.

Jag har kollat specen på den vid tillfälle när jag faktist hade regnumret och den har inte protectionrutor som iofs inte heller är pansarglas även att många tror det, det är de vanliga dubbelglasen, en option som jag önskar jag hade...
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Missljud från vanos vid kallstart är väl vanligt på pre facelift p.g.a. avsaknad av backventilen som bibehåller oljetrycket i vanosen? M.a.o. inget "fel" på vanosen.

Helt ny Bosch LMM: Länk
Nej det är INTE vanligt med missljud från Vanos vid start. Det som kan hända är att det låter från Vanos nån enstaka gång om bilen stått ostartad "länge", iaf 1 vecka. Låter precis när den startar, i typ max 2 sekunder. Mina bilar står länge, Oxford har aldrig gett "startoljudet" inte ens när den stod ostartad i ca 2 år, Tannen har gjort ljudet EN gång, men då hade den stått ostartad i över 1 år.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Taget från M5Portal: "Till följd av hög oljeförbrukning och oväsen från det så kallade VANOS-systemet (variabel styrning av kamaxlar) på de första produktionsbilarna så arbetades det i omgångar fram en uppdaterad S62-motor. Den första förändringen trädde i kraft på bilar tillverkade 11/1999 och framåt. Magnetventilerna som reglerar kolven till varje VANOS-enhet (E39 M5 har totalt fyra enheter) uppdaterades och täcklocket till varje enhet försågs med gängborrning för att bättre fixera magnetventilerna. Ändringen genomfördes sedan retroaktivt på bilar upp till 10/1999 om det blev aktuellt med byte av hel VANOS-enhet. Enskilda reservdelar till den äldre varianten saluförs dock fortfarande."

Sen hur man tolkar ordet oväsen är väl subjektivt.
Fast det är ju det som är grejen. Det som kallas för "oväsen" uppstod ibland under vissa speciella (?) förhållanden. Min bil tillverkad juli 1998 hör definitivt till de tidiga. Inget oväsen och i praktiken "ingen" oljeförbrukning (1 liter på ca 500 mil, i sommar "ej märkbart förbrukning på stickan" under 300 mil). Men sen finns det såklart bilar som inte bara drar mycket bensin utan även olja oxå. Man måste även skilja på olja som förbränns och olja som läcker ut (trågpackning, ventilkåpor, packboxar osv). Så en bil som drar säg 1 liter på 200 mil kan i de allra sämsta fallen mycket väl läcka uppåt halva denna mängd under dessa mil, dvs en verklig oljeförbrukning på dryga 0.5 liter, det är inte alarmerande.
Vanos ger mer oljud med milen, spelen ändras. Det kan gå väldigt fprt, från "helt tyst" till "diesel" på under 1000 mil. O sedan så håller sig ljudet konstant i regel. Man kan tänka sig att de som köpte dessa bilar nya tyckte att det var katastrof att motorn gick från att vara "helt tyst" när den var ny till det normala "dieslandet" efter säg 1500 mil, därav diverse fixar för att råda bot på detta "oväsen". Så att renovera en Vanos som har fullt normal ljudnivå på "dieslandet" o går som den skall är i regel bortkastade pengar. Oljudet kan komma tillbaka inom 1000 mil. O det spelar ingen roll om man köper nytt från BMW eller låter Dr Vanos o allt vad de heter förse en med uppdaterade/förbättrade varianter... Vanos byter man bara om den verkligen är defekt, eller låter väldigt högt samt att bilen inte går som den borde.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Så det du egentligen säger är att oljud/missljud/"dieslande" kan uppstå även vid fullt fungerande vanos? Som sagt, det där med oljud är subjektivt.

Inte första gången jag har hört att en E39 M5 pre facelift har låtit ifrån vanos innan oljetrycket har byggts upp. Bara för att dina pre facelift inte lider av kallstartsoljudet betyder inte att det inte existerar. Jag försöker inte dra all pre facelift över en kant här.
Det är precis så det är. Oljudet i sig är inte en anledning till att byta Vanos, så länge effekten finns där, o att man inte har felkoder. I somras så tyckte jag att Oxford började låta betydligt mer/högre från Vanos. Inte "uppstartsljud" utan mer ett klart högre "diesleknatter". Bilen verkade gå normalt, den gjorde ju fortfarande 270 "ledigt" på mätaren. Iaf, så läste jag av felkoder, felkod på insugskammens sensor förarsidan, men även Vanos felkoder. Utöver detta låg Vanosens "justervärden" utanför "bör området" på den banken. Monterade en av de gamla fungerande sensorerna från Tannen. Bilen gick märkbart bättre, och Vanos var lika tyst som innan igen! Vanosens "bör värden" var OK igen, och inga felkoder alls.

Som sagt så kan man montera nya/uppgraderade Vanos för att bli av med oljudet, ett tag iaf. Även mina E36 låter från Vanos, men där är det mer lite-lite vid ett mer specifikt förhållande, läs fallande varvtal mellan ca 2000-1700 varv så "knorrar" det lite. Men så länge effekten finns där så.

Som sagt de kan låta från Vanos vid uppstart, men det är mer undantag än regel. Har bilen stått "länge", läs iaf en vecka, så är sannolikheten högre att det kan uppstå "oljud". Det cirkulerar allt för många felaktigheter om Vanos rent generellt. Den bästa rör just M3 E36 3.2, där man skall ha den "nya uppgraderade Sachs Vanosen eftersom Rolls-Royce Vanosen är skräp!". Nötter säger jag, det finns ingen Sachs Vanos! Alla Vanos till M3 E36 är Rolls-Royce. "Sachs Vanos" kommer från att det står "Sach-nr" på utbytes/förbättrade Vanos. Sach-nr är tyska och betyder artikelnunmmer. Här kan du se en bild på en av mina "Sachs Vanos" (båda har sådana) Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Klarar den vanostestet i DIS/GT1 finns ingen större poäng att göra nåt åt vanosen.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det finns så mycket rykten och skrämselhistorier på nätet om M-bilar att folk börjar leta efter fel som kanske eller kanske inte existerar. Som du sa, går bilen som den ska är det troligtvis inget fel på den.
Turbovin: Vi "testade" Vanos med INPA, finns ett slags "test" där, man ser helt enkelt hur värden ändras och om de håller sig nära "target value"...

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ska köra lite Inpa imorgon.
Spontant måste jag säga att rassel vid start endast sker när bilen är varm.
Samma med min 540 faktiskt.
Kall olja tjockare?

Mvh Ola
OlaO: Vet du vad det är för olja i bilen? 10W60 nånting? Det förekommer att "man" häller på 0W30 eller 0W40, vilket faktiskt INTE är fel men inte optimalt. Som sagt Tannen rasslade en gång, läs det lät som att Vanos "dränerats på olja helt" så det lät inte bra alls i typ 2 sekunder. I övrigt låter de kanske-kanske marginellt liiiiite mer vid start varm, men inget man reagerar på. Rasslet jag tänker på låter verkligen som man inte vill att det skall låta :D

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vet inte vad det är för olja nu men jag byter till 10W60 inom i vår. Relativt nyservad nu.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag syftade på detta testet

Det ser likadant ut för E36 M3 3.2 också, har kört det själv flera ggr.

Det här var innan renovering.
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Min är knäpptyst från vanos vid kallstart om bilen så stått en månad, kör man den sen varm och parkerar i en timme så skramlar vanosen till nån sekund vid start sen är den tyst.
Nån som gjort bytet av kedjespännaren som Dawwes länk relaterar till? Är det verkligen så här enkelt? Länk

Trodde mitt lilla "startrassel" var Vanosrelaterat men efter att ha sett videon Dawwe länkar till lutar jag mer åt detta? På min är det mer intermittent, kan låta både kall och varm eller inte alls. Är det ett vanligt fel som uppkommer med tiden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.