AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.429

Bmw F11 530xd-12

Sida 2 av 2
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Köp samma XC70 igen om de håller så bra eller åk kommunalt så slipper du oroa dej och leta problem.

Ok tack då vet jag. Jobbar som flygtekniker och vill gå till botten med tekniska problem. Men som sagt pruta 60000 kr för kommande kamkedjebyte på en N57 eller köp en Volvo eller Mb eller kör vidare mot 100000 mil med min nu värde 10000 kr bil 😋
Kommunalt funkar inte för mig tyvärr.

Ps: Endast en bilmodell har motorhavererat för mig trots bra service, Alfa Romeo .
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
De problem som jag vet om på dieselsexan är fördelningslådan för Xdrive samt att tillverkaren av automatlådan rekommenderar olje och filterbyte (vilket inte BMW gör). Motorn i sig håller om den servas korrekt. Det är dock väldigt få som kört över 4-50.000 mil.

Mercorna verkar rosta bort för övrigt...

Fördelningslådan? Vad händet med den?

Sett en 530 xd F11 på 35000 mil dock och de ska vad jag vet vara rostfria. Hur är det med brom och bränslerör under på nyare Bmw har de blivit mer motståndskraftiga mot rost?
Bromsrör är i stål. Om man inte rostskyddar dem får de bytas ut.
Det finns dyrare matrial på bromsrör som håller bilen ut, men det kostar väl några hundra extra vid tillverkning, en fabrik i Torslanda valde dessa kring millenniumskiftet på sina bilar.
Det har väl premiummärkena också gjort.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag bytte kamkedja själv för 249 kr i garaget på min förra BMW . Tog bara någon timme..

Drog ur en sprint i gamla kedjan och nya kedjan. Skarvade ihop dem till en och vred runt motorn till nya kedjan var inmatad. Nitade ihop nya kedjan. Klart.

Kostnad 249 kr ...