AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.429

Bmw F11 530xd-12

Sida 2 av 2
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Köp samma XC70 igen om de håller så bra eller åk kommunalt så slipper du oroa dej och leta problem.

Ok tack då vet jag. Jobbar som flygtekniker och vill gå till botten med tekniska problem. Men som sagt pruta 60000 kr för kommande kamkedjebyte på en N57 eller köp en Volvo eller Mb eller kör vidare mot 100000 mil med min nu värde 10000 kr bil 😋
Kommunalt funkar inte för mig tyvärr.

Ps: Endast en bilmodell har motorhavererat för mig trots bra service, Alfa Romeo .
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
De problem som jag vet om på dieselsexan är fördelningslådan för Xdrive samt att tillverkaren av automatlådan rekommenderar olje och filterbyte (vilket inte BMW gör). Motorn i sig håller om den servas korrekt. Det är dock väldigt få som kört över 4-50.000 mil.

Mercorna verkar rosta bort för övrigt...

Fördelningslådan? Vad händet med den?

Sett en 530 xd F11 på 35000 mil dock och de ska vad jag vet vara rostfria. Hur är det med brom och bränslerör under på nyare Bmw har de blivit mer motståndskraftiga mot rost?
Bromsrör är i stål. Om man inte rostskyddar dem får de bytas ut.
Det finns dyrare matrial på bromsrör som håller bilen ut, men det kostar väl några hundra extra vid tillverkning, en fabrik i Torslanda valde dessa kring millenniumskiftet på sina bilar.
Det har väl premiummärkena också gjort.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag bytte kamkedja själv för 249 kr i garaget på min förra BMW . Tog bara någon timme..

Drog ur en sprint i gamla kedjan och nya kedjan. Skarvade ihop dem till en och vred runt motorn till nya kedjan var inmatad. Nitade ihop nya kedjan. Klart.

Kostnad 249 kr ...

Super bra då gör jag så sen på N57 om det blir affär.😚 Tror det är ett kit med spännare och glidskenor också kanske. Behöver köpa en special hyfralisk avdragare också för att få ur spridarna så ventikåpan kan demonteras dock.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag behövde bara byta själva kedjan för någon länk hade börjat ge upp och var på väg att gå av. Spännare och glidskenor röde jag aldrig.
Men var det inte trångt att komma åt på N57 i bakkant motorn och ur med spridarna för att få bort ventilkåpan?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kommer inte ihåg exakt vilken modell det var på motorn, men minns att det var trångt som fan. Och man får koncentrera sig grymt mycket när man "vevar in nya kedjan". Min sambo fick vrida runt motorn sakta för han medans jag matade kedjan för hand.

Ingen för de fega att göra, då man måste hålla spänt hela tiden så man inte kuggar över :-)
👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.