AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.427

Bmw F11 530xd-12

Sida 1 av 2
Hej! Tänkte ersätta min nuvarande Volvo xc70 (65000 mil) mot en Bmw 530xd lågmila 17000 med N57 motorn som jag trodde var skottsäker men nu hört från England att dessa också har N47 problem med kamkedjan men vid lite högre miltal, tyvärr sitter denna också i motorns bakkant så motorn måste ur vid byte. Är det någon här som vet mer om N57 motorn?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Mej veterligen finns det inga problem med N57 motorn (sexan). Kolla att den servats ordentligt. N47 (fyran) har däremot haft problem med kedjan. Speciellt tillverkade innan våren 2011.

Det finns dock problem med fördelningslådan på X-drive. Det är rejält dyrt att laga, men jag tror inte det är speciellt vanligt. Däremot hörs de som drabbas av det, pga den höga kostnaden.

Ok! Men kamkedjekontruktionen är av samma modell som fyrans och sexans jämnare gång gör att det sliter mindre men eftersom det finns betydligt mindre av N57 motorn på marknaden så hörs fet väl mindre om den eller?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Om de vore samma konstruktion borde man hört det. Fyrans konstruktion gjordes om våren 2011. Aldrig hört att man gjort förändringar på sexan och inte heller att det varit några problem. Givetvis kan allt paja pga dåligt servat etc, men inget typfel i alla fall.
Se länk
Länk

N57 menas enl årsmodell men felskrivet som M57.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Det är inget felskrivet. M57 är föregångaren till N57:

Länk

Länk

Ok! Då undrar jag vRför M57 som är en helt annan motor med gjutjärnsblock och vad jag vet kamkedjan fram på motorn tillverkad mellan 1998-2007 skulle ha samma problem som N47 som är mer lik en N57 det skiljer ju bara 2 cyl och givetvis blir det väl mindre slit på en sexa som går mer jämnt och har större oljesystem därav kan kedjan hålla längre på N57 än N47.
Gamla M57 har jag kompisar som kört över 50000 mil med utan större problem.
Jag backar lite på påståendet om N57, ser på flera ställen på iternet att det är den sena M57 Tu2 som avses ang timming chain issue, denna motor ska enl Wikipedia ha block i aluminium , konstigt stämmer detta? Varför får helt plötsligt M57 problem? Hur länge tillverkades M57? Vad jag vet är att både N47 och N57 har en liknade konstruktion med kedja i bakkant. Verkar väldigt rörigt allt detta.
Hoppas N57 är skottsäker så jag vågar köpa en Bmw F11.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Funderade länge på om jag skulle trimma familjebilen. Men eftersom jag i huvudsak kör den blev det trim till slut. Jag har väl den motorn och försökte själv ta reda på hur mycket problem det var och frågade runt men de besked jag fick att det varit fåtal problem och motorn skall vara trygg.

Jag har kört min hårt, min policy är att en motor skall köras hårt och skötas/service se det som en människorkropp den behöver träning. Jag har kört min på flygraka och på autobahn i Tyskland flertalet gånger med långa tunga upprepade accelerationer och, ta i trä, den har bara matat på senaste service ren och fin motor inte en droppe olja eller annat utanför motorn.

Min har precis passerat 17000mil.

Sen är det ju så man vet aldrig, ett trim sliter mer och tar lite av toleransen så är det. Ett ras kam komma närsomhelst eller koppling som ger sof etc. En original motor kan också rasa.
Ang länken om dåliga kamkedjor även på M57 till 2012, tillverkades några M57 efter 2010?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Ta fram chassinumret på bilen du ska köpa och slå in det här, så ser du vilken motor bilen har: Länk

Jo jag vet att en Bmw 530 xd från 2011 har N57 motorn, problemet jag har är att länken i början ang timming chain anger M57 motorn till och med 2012 vilket inte stämmer med tillverkningen och då tror jag de menar N57 i stället.
Så där, nu har dom ändrat i sidan från experterna i England så jag hade rätt N57 motor 2010-2012 gäller också, tur att man avvaktade ett köp av modellen i rubriken.

Länk
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Dock verkar det väldigt ovanligt med problem med kamkedjan på N57, speciellt efter uppgraderingen som gjordes mars 2011.
Hoppas den uppgraderingen gällde N57 också, jag gillar verkligen bilmodellen.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ska man vara orolig då om man har en N57S i en bil tillverkad 2011-02-21?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Jag verkar ha N57D30B, är det den uppgraderade motorn (från N57D30A)?
Om jag chansar och köper bilen i fråga, när ger sig kamkedjan om bilen som har Dieselvärmaren och gåttt 3000 mil om året , servat enl Bmw manualer hos Bmw verkstad och gått totalt 17000 mil ? Jag kommer köra ca 5000 långmil på
Per år och om 2-3 år så har den passerat 30000 mil, säg att det är dags att byta kedja då och motorn måste ur, var hamnar vi i kostnad då? 20 30 mantimmar?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Kan inte påminna mig om att ha läst ett enda inlägg om där kamkedjan gått av på en N57. Har inte läst något om andra problem med kamkedjan heller på denna modell. Om det vore ett stort problem borde det rimligen finnas folk på forumet som haft detta. Men är man "oroligt lagd" är inte en bil som gått 17 000 mil det bästa valet.
Vadå 17000 mil är just inkörd i min värld. Hade tänk köra och serva väl och njuta av Bmw lika många mil som jag gjort med min Volvo XC70 D5 (65000 mil), eller måste jag tänka Volvo D5 igen eller Mb Diesel om jag tänkt att köra långt? Det finns ju massor av långmila Citroen C5 bilar till och med. Ca 150000 kr är min budget. Börjar förstå varför man kan få en Bmw 530xd för samma peng som en Volvo Xc 60/70 beg trots ett betydligt högre nypris hos den förstnämnda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.