|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
thekinglives |
Länk Länk Några nya hittar jag inte på ebay, den översta länken, är det detsamma som carprojekt säljer? Den undre blir jag lite sugen på, men då är det inte original....och jag får väl magvärk. |
|
Original är bättre i långa loppet tror jag. Ja typ den övre säljer de. Jag har mailat dem och sagt typ "skicka en e39 facelift med M-stygn" och då svarar de "inga problem det har vi alltid på lager" Mvh Ola |
|
| Att tänka på är att bilar tillverkade till o med mars -99 (tror jag!) har "en-stegs airbag", med andra ord så är det inte möjligt att montera den senare något mindre "vanliga ratten", eller facelift ratten då dessa har dels "två-stegs airbag" men även annan "släprings lösning". Mina en tillverkad juli -98 är just en sån bil, den har den något större (typ 5mm) ratten och "en-stegs airbag". Jag skulle oxå satsat på en med original utseende. Att tänka på är att en del som renoverar rattar gör de tjockare, synligt tjockare, o då är det inte original längre om man skall vara petig. Men som sagt håller man ögonen öppna kan det dyka upp nån enstaka ny orenoverad ratt. Jag fick tag i en helt ny originalratt till min ena E36, alltså en ej renoverad. Det som skiljer i fallet med E36 mot en renoverad är att original har lite "struktur" i lädret medans renoverat har helt slätt skinn, men det är en petitess i sammanhanget. Jag är osäker på om en fabriksny E39 ratt har lite "struktur" eller om skinnet är helt slätt. | |
|
Bra att du nämde det där med airbag, lätt att glömma! Fabriksny e46/e39 har struktur. Även de jag köpt från Carproject har haft struktur. Denna är den senaste jag köpte till min 330. Kolla här: Länk Mvh Ola |
|
|
Dawwe, min bil har helt ny (köpt på BMW) originalratt, ej facelift och den har struktur, ska se om jag har nån bild där det syns tydligt. Edit: Syns sådär, och ja, jag har bytt alla lister, köpte ju Bruyere av dej så nu se den bra ut invändigt... Länk |
|
| Ok, då vet jag att även E39 har lite "struktur". Jag kommer dock inte renovera min E39 ratt, den är mer än tillräckligt bra. Men dyker det upp en ny orenoverad originalratt till "rätt" pris så kanske, eller inte. Anledningen till den helt nya ratten i ena E36 är att den har helt ny skinninredning så då passar det bäst med helt ny ratt :D. Länk | |
| Karlsson72: Det är precis en sån ratt jag vill kalla för "helt slät", den ser så ut på bilden. Men det verkar som att de skall vara så i fallet med E39 om din är ny original från BMW. Med struktur så menar jag så som Olas ratt ser ut, min E36 ratt ser exakt likadan ut o den är garanterat fabriksny från BMW :). | |
|
Jag har samma interiörlister som du Karlsson, vet ni vad de heter? Står ju inte med på utrustningslistan. Måste ha tag i mittkonsoll inkl askopp sammt "CD luckan". |
|
| Karlsson hade väl "Aluminum" original, dessa hade någon målat/lackerat röda? Numera har han Bruyere om jag inte tar fel. Standard trä är Nussbaum (438). | |
| Har du Nussbaum så har jag CD-lucka i utsökt skick har jag för mig, mittkonsol med tror jag :D. Har även en mycket fin Bruyere uppsättning med CD-lucka, och utan RDC har jag för mig. Bruyere & Nussbaum är lite av "idiot polerade", dock inte riktigt lika mycket som setet som Karlsson köpte :D | |
|
Så här ser mina ut: Länk Länk |
|
| Ola: Jag har även en (nåja flera:D) set med Muschelahorn. Dessa satt i facelift "Edition" bilar, listerna går via Individual. Muschelahorn satt aldrig i M5 E39, möjligen i nån sen facelift bil via Individual isf. Listerna är av mörkt fint trä på instrumentpanelen, mittkonsol samt handbromshandtag. Dörr listerna är 1/3 trä följt av en liten "metall"rand o sedan svart pianolack Länk . Inte ett av mina set i länken. Jag har tre set, det näst intill 100% perfekta setet kommer jag nog montera i Oxford, det andra setet som förmodligen är i bättre skick än det på bilden, och mer komplett, säljer jag för betydligt mindre än 190€. Vill man ha ett "grisigt" set så snackar vi i praktiken fika pengar :D. | |
| Du har de "vanliga Aluminium listerna", tror de sitter även i vanliga E39? Du borde kunna hitta fräscha sådan delar (ibland!) på returbilen.se, du får hålla utkik o åka dit bums när det dyker upp en lämplig E39? | |
thekinglives |
Bra tänkt angående airbag, jag har dock redan en faceliftratt, men tyvärr råkade min innerspegel ut för inkotinens, och den äckliga vätskan hamnade på ratten, vilket gjorde att den ser sliten ut. Blir väl att gå till BMW och köpa både spegel och ratt. Electro chrom speglar måste vara det sämsta skit som finns, samt dyrt som guld. |
| King: Finns bara spegelglas att köpa på ebay för typ 1500. Det är lite mek att byta men du sparar bra med pengar? | |
| Länk | |
|
Dawwe, i övriga e39 är det ljusare alumium, i M5 finns mer gult i så att säga. Så här såg det ut i min 530: Länk |
|
| Ok. Jag kan skicka mejladressen (om jag hittar den!) till en jänkare (Adam Bajrak)via PM till dig, han har garanterat det du söker då han typ sysslar med att "Slakta M5 E39". Jag har själv köpt prylar av honom, inte snorbilligt då frakten inte är gratis men bra pris ändå, bra skick. | |
|
Dawwe: Det stämmer att jag köpte Bruyere Club av dej, de som satt original är Titan Line. Jag ska gå ner i garaget o ta en bra bild på ratten med dess struktur, alltså det ser ut som "printat" läder liknande stolsklädsel, precis som den OlaO la bild på. |
|
| Karlsson: Tror dig. Det där med "helt slätt läder" är väl (?) som det är på nyare BMW (E90 och framåt?). Hoppas du blev nöjd med Bruyere, det var ett jäkla galet våtslipande o polerande, setet du köpte är det set där jag gick bananas som mest :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.