AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.216

Äntligen e39 M5!

Sida 1 av 5
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Fick äntligen tummen ur och köpte en M5 e39 och nu lär jag ha lite frågor den närmaste tiden ;-)
Olja?
Väljer jag på Castrolsidan så rekommenderar de Castrol EDGE SUPERCAR 10W-60.
Var inhandla detta?Eller annan sort såklart om det finns något ni tycker passar bättre.

Koppling?
Pedalen står lite lågt typ två cm under bromspedal och har väldigt kort spel.
Dock inga som helst antydningar att den slirar.
Normalt? (Magkänslan säger att det inte är det)

Oljetemp.
Körde hem från Malmö i lugnt tempo aldrig över 140, 62 mil och oljetempen var aldrig över 75-80.
Även tempmätaren stod lite till vänster.
Normalt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag brukar köpa Castrol 10w/60 på oljemagasinet, kostnaden brukar landa med frakt kring 120kr/liter då(handlar 4liters förpackningar endast).

Min koppling tar ungefär som en vanlig E39 dvs inte allt för högt upp, dock med en tendens att gå lite högre upp än när en E39 koppling är riktigt frisk..
Blir nog byte för mig inom de närmsta 3-5000milen(men det lär nog ta några år innan det händer)..Slirar ej!

Min temperatur är också lite till vänster om mitten s.a.s., även vid varmt väder, vid riktigt hård körning så hamnar den mera i mitten...efter ett tag.

Jag har också svårt att få oljetemperaturen att gå mycket över "första strecket", vill till ganska hård körning under en relativt lång tid innan den pallrar sig signifikativt över detta streck...

KAN vara dags för termostatbyte, men det blev inte av denna säsong heller(ställt av den nu).

Mvh Janne.
Jag kör Shell Helix Ultra Racing 10W60 i båda mina numera. Mer än tillräckligt bra. Ungefär halva Castrol priset så man kan byta ännu oftare! Länk

Oljetempen är lite olika på mina Tannen håller sig mest kring 85-90 (om jag minns rätt) medans Oxford mellan 90-95 (om jag minns rätt), detta är "sommar temperaturer", kör man hårt så stiger tempen så klart. Ingen tempskillnad mellan Castrol eller Shell, inte heller skillnad i "ljud". Allt är som vanligt, bra eller dåligt :D?

Vattentempen är som på din, har bytt termostat på båda (och även vattenpump + kylare på Tannen) just pga att vattentempen "drog lite mot blått vid körning men ställde sig i mitten om man står stilla ett tag". På Oxford stod vattentempen spikrakt upp ett tag efter bytet oavsett vad men sen drog det sig liiiite mot blått ungefär som innan (inte halvvägs utan säg 5-7 mm eller typ "halv tolv eller nåt"). Tannen blev det ingen skillnad på, det är inget fel utan en feature :D. Med andra ord, inget jag skulle lägga tid, energi eller pengar på.

Kopplingen tror jag antingen att "plast-mothållet" kan vara skadat eller möjligen att hydrauliken behöver luftas. Börja med det enklaste, lufta kopplingshydrauliken!
Oljetempen bör INTE ligga under 80 grader, det är först vid denna temp man har "fullgod" smörjning. Över 120 är ingen höjdare heller, man kan komma upp i 120-125 grader en varm sommardag o man kör som ett svin, men jag har inte sett mer än drygt 110 på Oxford men det efter, ska vi säg, vääääldigt inspirerad körning med tillhörande bränsleförbrukning :D.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar för svar, då släpper jag temperaturfrågan.
På Levoil har jag köpt förut kom jag på.
De hade rätt olja.
Är väl ett bra pris?
Länk

Lufta koppling, gör man det själv?

Mvh Ola

Rätt olja men fel märke. Shell :D! Nä det kvittar. Jag kör Shell numera, o många andra med. Kopplingen kan man lufta själv men det är nog lättare att låta en verkstad "suga igenom vätska". Jag luftade på en gammal E30 en gång, slutade med att jag fick demontera slavcylindern o "spjärna" den mot en balk för att få ut all luft...
Att låta en verkstad "suga igenom" fräsch vätska (kopplingen delar reservoar med bromssystemet men "facken" är delvis separerade så att säg) är ingen större kostnad.
Kör man Castrol så klarar man ett byte för 90€ (o får typ 2.5-3 liter över). Kör man Shell så klarar man 2 byten för 90€. Det är en av anledningarna till att jag kör Shell. En annan är att oljan i sig är bra o många använder den till sina M, inte bara M5 E39. Jag kör numera Shell i alla mina (E34,E36 & E39).
Kul Ola! Ett grattis är kanske på sin plats med😀

Jag gör som Janne, Castrol från oljemagasinet. Tror jag köpte för under hundringen/liter sist. Har dock funderat på Shell Helix som Dawwe kör på. Hällde Shell i 525an sist och tycker det funkar bättre än tidigare Castrol men det är kanske mer psykologiskt än ren fakta. Enligt OM baseras Helixen på naturgas vilket då gör den "renare" än andra oljor?

Min tempmätare står med lite till vänster. Bytte dock termostat och givare i somras då den var väl långt åt vänster och nu ligger den bara strax under mitten och letar sig upp på tomgång. Oljetempen ligger strax över pricken, dvs 80-85 grader vid lugn körning och upp mot 100 vid ökat gaspådrag.
Shell Helix Ultra 10W60 "Möter BMW M" Länk
Jag är ganska säker på att Shell oljan är en sk "Hydro Crackad" olja, en BRA sådan.
För övrigt verkar även Castrol vara en HC olja Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar NGV!
Ja oljetempen låg precis över pricken hela vägen.

Mvh Ola
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Grattis OlaO .. härlig bil.

älskar "Körde hem från Malmö i lugnt tempo aldrig över 140, 62 mil och oljetempen var aldrig över 75-80"

Andra bilar ägare, va, körde du så fort som 140...men jag håller med dig :)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jörgen ;-)
Men det är ju väldigt mycket 120 km/h begränsning på E4 så jag tyckte faktiskt att jag mestadels tog det lungt. 1,07 förbrukning enligt bilens dator Malmö-Stockholm.
Helt ok för en gammal V8:a.

Mvh Ola
1.07? Hur kör du då? Jag har aldrig sett under 1.3 på Oxford :D. Tannen har jag sett typ 1.03 på som lägst, när jag fes i typ 100-105. Är du säker på att det inte är en 525D :D?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kan ju mycket väl var så att bilens dator går helt helt fel.
Får göra en "bensinpumpsmätning" men egentligen är det ju ointressant ;-)

Mvh Ola
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Grattis till M5:an! Betyder det att du ska behålla ACS-fälgarna?

Lufta kopplingen går bra med en vakuumsug precis som till bromsarna, egen erfarenhet säger att lagom vakuum och tålamod är melodin. Försöker du göra det för fort blir det inte bra.
Wester: Ja det var knepigt att lufta kopplingshydrauliken på min E30 genom att "pumpa igenom vätska medelst trampa på pedalen". Bra blev det först efter att jag demonterat slaven o "kilat" slavcylindern mellan golv och en lämplig balk under bilen, dvs så kolven inte kunde röra sig...Men då behövde jag å andra sidan en medhjälpare som trampade lagom på pedalen samtidigt som jag öppnade luftningsskruven. Så jag håller med, att "suga igenom" ny fräsch vätska är nog det enklaste o mest framgångsrika. Bromsarna luftar jag däremot på det gamla sättet (utan medhjälpare men med "backventiler", testade aldrig denna metod på kopplingshydrauliken dock) av den enkla anledningen att jag inte har "bromsluftningsverktyg" så man kan suga igenom vätskan.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Vad gäller BMW och luftning av koppling så är det min erfarenhet att den enklaste och snabbaste varianten är skruva lös slavcyilnder. Därefter hålla den lite lagom uppochner samtidigt som man trycker ihop den med handen ett flertal gånger. Då trycks luften uppåt i systemet vid varje pump.

/G
bl
2.294
blixten
325i -88
Man kan också köpa prisvärd olja på mapodo.de Dom levererar hem till dörren.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Grattis!!
thekinglives
Angående koppling: tag väck slavcylindern som sitter på lådan, anslut passande slang på nippeln, och andra änden till en ny ren oljespruta.

sug ur bromsvätska ur reservoaren.

Fyll oljesprutan med bromsvätska och öppna nippeln, tryck igenom vätskan underifrån, se till att kolven till slaven är i yttersta läget "max ute"stäng nippeln.

Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Grattis till M5 (fanns den på blocket månne?)

Oljetempen ska som sagts innan vara över 80 grader, även i så kallt väder som nu, min ligger runt 90 med nya oljan, mer om den strax.

Att vattentempmätaren lutar åt vänster har fått mången M5-ägare att byta termostat..i onödan, det är som Dawwe säger, en feature.

Ang olja, jag körde innan på Edge Supercar 10w60 (då min är en pre-03/00) men nu vid senaste servicen står det på kvittot att de bytte till BMW's twinturbo eller vad den nu heter 10w60 trots att jag sa till att det ska vara Castrol, hursom helst så går den lite lite varmare på nya oljan vilken det än nu är men MYCKET tystare i motorn, kan ju iofs bero på att det är ny olja men den gamla hade bara 600 mil på sej, kraftigt minimerad, kortare och tystare warm start-up rattle och tystare gång generellt, alltså mindre stor V8 diesel på tomgång. Vad de än slog i på Hackefors så får den vara i till nästa gång jag byter, den står i garaget över vintern och jag kör inte speciellt hårt heller, vilket min snittförbrukning på 1.19 bevisar :D

Mitt härke: Länk Upp med bilder på era nu ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.