|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alla motorer har väl någon form av "problemområden", men t.ex 335i är vad jag har förstått en bra motor...under hela tillverkningsperioden! Men visst, bestyckad med den motorn innebär såklart att de flesta gått hårt.. Vilket såklart sliter på drivlina och motor, men de ska de klara av om ägaren skött/brukat vagnen som sig bör.. De kanske kommer någon med mera praktisk erfarenhet av den vagnen(motorn) och skriver någonting här? :) (Går också att leta i sök inläggsfunktionen om man vill få lite mera kött på benen s.a.s.). En modern M10 letar jag också efter ;) Mvh Janne. |
|
|
3 liters dieseln (258 HK) finns det inga direkta problem med som jag vet. Och så får du med BMWs klassiska konfiguration, med rak sexa och fin gång. Har du provat i3? Tycker den låter alldeles för mycket i motorvägsfart. Mer en bil för stadstrafik. även i det hänseendet, |
|
|
Jo jag har provat i3 lite kort och den är som du säger inte klockren för landsvägen och dragkrok är nog uteslutet också. I en perfekt tillvaro skulle jag kanske byta in mini coopern mot en i3. När jag hittar en i3 med låga mil och 160kkr kanske jag slår till. Som landsvägslok kanske man ska titta närmare på F11, 520d. Jag är egentlgen inte diselkompatibel, har aldrig ägt en diesel. Jag tycker att M54B30 är en rätt bra motor efter att man bytt oringar i vanosen och bytt ut DISA-ventilen. Synd bara med oljeförbrukningen, sänker helhetsintrycket. Finns det någon F11 som ärvt efterföljaren till M54B30? Är den motorn bra eller har den fått direct injection i cylindrarna? Har motorer efter 2010 fortfarande problem med oljeseparatorer och vevhusventilation som kan bli igensatt? Riwa |
|
|
Det finns extremt få F11 med bensinmotor tyvärr, så frågan är om du hittar nån som du tycker om. Är tyvärr inte påläst om bensinarna under de sista 10 åren, så nån annan får svara på driftsäkerheten. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Är lite partisk eftersom jag själv kör en 520dA F11 M-Sport, men jag har ägt den i 16 månader och har haft 0 fel på de 1700 mil jag har kört. Vad jag har sett finns det inte så många typfel på F11 förutom just luftbälgarna bak, lätt att byta själv och inte så dyrt med eftermarknadsdelar (Arnott). Hade väl egentligen velat ha en 530dA eller 535dA men fick tänka på budgeten och driftskostnaderna. Min 520dA är optimerad till 220 hk och 440 nm vilket räcker och blir över för vardaglig körning, den har inge som helst problem att dra 2000 kg heller. Kör tillfälligt en 320dA GT -14 för min blev påbackad och är inne på skadeverkstad. Det första som slog mig var hur mycket mer sofistikerad inredningen och materialvalen är i min F11, ljudisoleriingen är även den mycket bättre och stolarna helt fantastiska. Automatlådan är även den underbar. Skulle säga att allt är bättre utom vikten och yttermåtten på bilen, men det är en vanesak och inget som helst problem med parkeringssensorer både fram och bak. Redan efter några dagar saknar jag min F11 fruktansvärt mycket, bortskämd har jag blivit. Vad gäller N47 är jag inte direkt oroad, de sista årgångarna av N47 verkar vara förskonade sen finns det ju även maskinskadeförsäkring som gäller några år/tusen mil till. |
|
Det finns som sagt väldigt få F10/F11 med bensinsexa. De går dock att hitta. Finns några stycken på blocket nu. Det stora problemet med den motorn är ju direktinsprutningen där flertalet komponenter behöver bytas ut. När detta väl är åtgärdat så är det dock en mycket trevlig motor som i alla fall nästan kan mäta sig med den klassiska M54:an. Mvh Johan |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
535i med automatlåda som gått 14K mil för 229K. Går nog att pruta lite, men den saknar dragkrok. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.