|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Undrar om någon har tips på bra biltyp att satsa på nu när vår 318i E46 touring -04 början visa allt fler ålderstecken. Jag har aldrig varit helt förälskad i denna bil. Troligen pga motorn. Har använt bilen sedan 12kmil och är nu nära 25kmil. Bilen har dock många andra kvaliteer som ljusnivå, komfort, trevlig att meka med, inredning lagom stor för en liten familj med föräldrar under 180cm. Är lite sugen på en begagnad i3 men tveksamt om det funkar för oss. Barnen är 5-6år nu och vi reser ofta 30-40 mil varannan helg. Önskar lite långfärdskomfort och dragkrok. Riwa | |
|
Tja...spontant så kanske du vill fortsätta med 3-serie(om du inte kommer fram till att en i3 alt i3 REX skulle vara något för er). Skulle själv satsa på en E90 alt E91 med 217hk sexan dvs 325i(eller alternativt 330i, 258hk). Undvik dock bilar med automatlåda, lite "avskärmad känsla" isf (anser jag). Inte alls så mycket "barnsjukdomar" på den annat än att undvika en sådan om det t.ex "tickar högt från toppen", annars är N52 motorn som den har relativt förskonad från fel.. Tickandet brukar förekomma när motorn är kall, men försvinner sedan när motorn är varm. Gör det inte det så byter "man" topplock, vilket inte är billigt! Jo..ett "sönderärgat" ac-rör brukar nämnas och även att en säkring brukar gå till fjärren för c-låset(en del uppgraderar säkringen till 15A(sitter en 10A säkring original s.a.s.)), brukar hålla då.. utan att någonting(läs kablar) brinner upp :) Vattenpumpen brukar också kunna ge upp relativt tidigt, elektrisk, och kostar ca 10 lax att fixa på verkstad. Mvh Janne. |
|
|
Frågan som måste besvaras först: Budget för: Inköp, drift, etc. Gör en kalkyl med fasta och rörliga kostnader för några olika alternativ utifrån din tänkta användning/körsträcka per år. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du ställer samma fråga på garaget.org så kan jag garantera att svaret kommer bli: Toyota Prius, eller möjligen Prius Plus. Jag har för övrigt lärt mig nåt nytt med vad som avses med "liten familj", dvs föräldrar under 180 cm :D. Nu vet jag inte er budget men nya Opel Insignia har fått bra kritik och är snudd på "billig". |
|
|
Johan: Visst, driftkostnader i all ära, men det som brukar kosta mest är reparationer på en begagnad bil (om man inte reparerar allt själv, med allt vad det innebär i förlorad tid och letandet av "rätt" delar ). Undviker man bilar som tenderar att behöva repareras dyrt och ofta :) så har man kommit en bra bit på vägen i reducerade kostnader. Räkna med åtminstone 60-70kr milen med allt inräknat(en normal mellanklass bil). Ok, BMW E90/91 är iofs ingen bil som kanske är inräknat i dessa milkostnader, blir ofta lite dyrare än så. Man kanske har lite fetare fälgar vilket innebär dyrare däckkonto, kanske servar man den oftare pga intresse av att hålla vagnen fräsch längre(t.ex tätare oljebyten etc etc). Jag skulle ändå vilja säga att om man hittar en fräsch BMW 325:a E90 så har man redan där kommit långt i att minska sina kostnader totalt sett :) Varför? Jo, relativt billig i inköp idag, snål sexa(på landsväg nästan snålare än en fyrcylindrig minimotor vid "normal körning"), pålitlig teknik, "rapplar" inte i tid och otid.. Ja, bilen i sig kommer man säkert att trivas med vilket gör att någon krona hit eller dit i kostnader kan man ta utan att tycka att det blir för dyrt ;) Opps...egen reflektion på ett bilinnehav :) Mvh Janne. |
|
|
@riwa. Jag är inne på samma spår, dvs att hitta en ersättare till min e46:a. Just nu lutar det åt en X1:a (e84) Synd att Mercedes (nya) A-klass är felhjulsdriven. Djäkligt snygg annars imho. |
|
|
Janne, i viss mån håller jag med, men det beror på hur mycket man kör per år. Säg att man tänker 3000 mil/år, då kan det bli rätt stor skillnad i soppapengar om du jämför en bil som drar 1 liter milen och en som drar 0,5 liter : ca 1500x16 kr = 24 000 kr skillnad/år i bara soppan! Lägg därtill skatt och försäkring, så är det kanske 5000 kr till/år = nästan 30 000 kr i skillnad... Rena service/förslitningskostnader i form av olje- och oljefilterbyten, kylarvätska, bromsvätska, bromsbelägg/skivor, hjullager, fjädrar etc. brukar inte skilja så mycket mellan olika bilmodeller även om det alltid finns undantag om man börjar prata mer extrema bilar. Men man måste som sagt göra en kalkyl och försöka undvika att använda "glädjesiffror". Sedan kan man hamna i ett läge där det gamla ordspråket "Amortera eller reparera - samma pengar i slutändan!" - dvs. ibland kan det vara lika billigt/dyrt att låna pengar till en nyare bil med färre mil (lägre sannolikhet för reparationskostnader)...återigen är kalkylen bra underlag för beslut! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skulle med rekommendera e90 /91 har haft felen janne skrev ac röret kostade 6700kr att byta Vattenpumpen gick strax innan 15000 mil har jag för mig bytte temostaten också då på firma 8800kr. Annars har den funkat bra båda oken bak o hjulager byta men är väll slitsaker. Skulle iallfall leta efter någon somt gått runt 16k å pumpen är byt på |
|
|
Johan: Jo...helt rätt! Allt är rent krasst kalkyler, man kan såklart räkna på vad det troligast kommer att kosta vid si och så antal mil/år..OM ingenting går sönder som räknas som "otur", och det är väl så man bör börja i de flesta fall. Kalkylen blir ju väsenskilld om han väljer att köpa nytt för låt säga 400 tusen(värdeminskningen/år blir en stor del av kostnaden) eller väljer billigare begagnat. Men jag har fritt tolkat trådskaparens fråga som att han är bara>>>liiite i "BMW träsket" och där vill ha svar på om han fortfarande kan köpa(nyare/friskare/fräschare) BMW som är i samklang med hans behov :) till en normal!? bilkostnad.. Sedan har jag också sett att han vill ha en BMW!? med långfärdskomfort, vilket en E90 ger till ganska hög grad även fast det egentligen är en 5-serie han ska ha då.. Eller varför inte en 7-serie ;) Men jo...en kalkyl vore säkert rätt start för en förnuftig start på ett bilägande. Jag blandar in känslor i detta...fy på mig! ;) Mvh Janne. |
|
|
pompa_kumla: Eller så köper man en E90/91 och åker på ovanstående reparationer för 25-30´ inom loppet av ett till två år. Eftersom en I3 är tänkbart så tillåter uppenbarligen ekonomin ca. 250´. För det skulle jag hellre köpa en nästan ny F31. MVH Christofer |
|
|
60-70kr per mil för en begagnad bil? Hur räknar ni egentligen? Om jag lägger upp en realistisk kalkyl på bilkalkyl.be så hamnar jag på hälften för en begbil för 150.000kr. Tyvärr går det inte att direktlänka till kalkylen men det är ingen glädjekalkyl direkt heller. 10k försäkring, 6k däck per år, 10k service+rep per år mm. ------- //Lövet |
|
|
Andreas: Nja...60-70kr/mil det är för en NY mellanklassbil, typ Ford Focus. Läste bara det i en tidning för cyklister bara...Där räknade de kostnaden att ha bil jämfört med elcykel ;) 65kr/mil för en mellanklassbil av "normalt snitt"(med dryg värdeminskning från ny såklart) kontra ny elcykel för typ 4kr/mil.. Sorry!.... borde absolut ha skrivit det i klartext för att undvika missförstånd. Mvh Janne. |
|
|
Jo, i slutändan så ser jag att min skrivelse tidigare blev lite fel...En beggad 325:a mäste det till dj**ligt mycket problem med att komma upp i den kostnaden ;)) Mvh Janne. |
|
|
Vad glad jag blir att ni är så många som tipsar. Jag hade en 318i E21 från 14-26kmil, en e36 318i 16-27kmil. Har för närvarande en Z3 3,0, en mini cooper-03 och E46an. Så jag har ju kört lite 3-serie. Har bra garage och köper delar i tyskland, mekvanan sträcker sig till att byta bromsolja å stötdämpare å sånt. Låsa kamaxlar å byta bussningar är jag inte så road av. Med liten familj menar jag 2 barn i 6årsåldern (och förhoppningsvis inte fler) som dessutom växer så det knakar. Budget ligger typ i spannet 70-200tusen. Jag kommer definitivt researcha era tips. Känner mig lite nollad på bilkunskaper efter 6års uppdrivning av busungar, hus mm. Man vill ju inte gärna bli besviken på en bil som man tänker behålla en längre tid framöver. Riwa |
|
|
Jag kör ungefär 1500mil om året med E46an. Riwa |
|
|
Det finns ju många BMW 520d Touring F11 på blocket. Snygg modell men håller motorn måttet? Riwa |
|
|
Effektmässigt tror jag du kommer tycka den räcker till väl - men provkör! Sedan har det varit en del problem med N47 och ju äldre bil (motor) det är, desto vanligare verkar problemen med kamkedjan vara - känns som problemen var värst runt 2009-2010. Så tipset om du köper en bil med N47, är att köpa så sen tillverkning som möjligt. Nu hade du ett ganska stort prisspann i budgeten. Om du vill ha 3-serie-storlek och prioriterar komfort högt samt inte vill köra framhjulsdrivet, skulle jag kika på en Mercedes C-klass. De verkar dessutom vara ganska förskonade från modellspecifika problem. Håller minst lika hög kvalitet som BMW, om inte högre...ligger dock snäppet högre prismässigt än 3-serien om man jämför motsvarande årsmodeller/miltal/motorstorlek/utrustning etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
520/320d går som en dröm om man jämför med din 318. Lägger man sen på en optimering så går dom riktigt fint. Sen den eviga diskussionen om kamkedjan. Visst finns det problem, men dom är långt ifrån lika stora som de ofta målas upp att de är. Sen är det inte kedjan i sig som är den svaga länken, utan det är sträckarna till kedjan. Blir dom sämre så resulterar det i att kedjan blir för slapp och förslits snabbare, eller i värsta fall kuggar över, och det är då katastrofen är ett faktum. Dock verkar vissa antyda att det i en del fall beror på bristfällig kvalité i stålet. Men enligt det jag fått fram är det sträckarna som är den vanligaste orsaken till rassel/ras. Det knepiga i det hela är att kedjan sitter på baksidan av motorn. Antagligen därför det kostar en slant att få en kontroll på det när man lämnar in den, alt väldigt omständligt om nu vill kolla det själv. |
|
|
Länk 2,5L 6an från -09, är den förskonad från valvetronic? Riwa |
|
|
Möjligt men det är begåvad med både felaktiga högtryckspump, spridare Nox-sensor och vattenpump oavsett. Pre-facelift är mer driftsäker sägs det. ------- //Lövet |
|
|
Det var väl det jag anade. Finns det ingen av de moderna motorerna 4a eller 6a som har trevlig gång, noll oljeförbrukning, och saknar problem med kamkedan? En modern M10? Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.