AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.166

Vinterdäck till E46.

Sida 1 av 2
Hej,

Jag har införskaffat mig min första bil, en 320ci 03. Fixat fram ett par vinterdäck 215/50-17. Nu till min fråga, Något speciellt jag bör tänka på när jag köper fälgar. Vet att det behöver vara 5/120, 72.56 nav. Vad behöver jag på ET för att det skall vara så fint och passformat som möjligt?

Tack.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu är den dimensionen lite udda för din bil, ska vara 225/45-17 i 17"...men det kan nog gå in i alla fall.

BMW:s fälgar har lite olika inpressningsmått beroende på modell och storlek, men "default" är ET47mm för E46, kan dock variera mellan ET41 upp till ca 50 bland originalfälgarna.

Så satsa på fälgar runt ET47 mm så hamnar du rätt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ET är avhängigt av fälgbredden. Men Johan B är rätt på det, ”normal breda” 17-tummare brukar ha en bredd på 7-8” som mest, o då funkar det med ET ner mot 30 i ”bästa” fall. På min ena E36 som skall ha 8.5*17 bak, med ET 41, kunde man precis få dit 9*18 ET 26, det var absolut på yttersta gränsen, det hade dock tagit emot liiiiite på skärmens invikta kant vid ”maximal infjädring” gissningsvis då det fanns lite gummirester/skav
Men precis, det är en liten udda dimension får jag höra. Vinterdäcken vill man väl dock inte ha 225 på, bredare däck blir ju bara värre under vintern? Går jag på 7.5 tums fälgar så bör det väl kunna ta 35-45 et ? Och då bör jag kunna köra dom 7.5 på 225/45 om jag väljer att byta så småningom?

Till nästa fråga, kan ni rekommendera några fina fälgar? helst under 5k för alla 4.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tycker style 68 gör sig bra på E46or - dessutom avpassade för E46or, även om bakfälgarna är 8,5". ET41 resp 50. Rek däckstorlekar 225/45 resp 245/40.

De andra experterna i tråden får avgöra om de är lämpliga till just dina däck.

Länk

Brukar finnas flera M/68 beg på Blocket, somliga förskrapade, andra där du själv får göra första skråman, priset brukar vara därefter :-)

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Kolla här Länk (Mata in fälg/däcks -dimensioner så ser du hur saker o ting ändras så att säg)
325cabrio. Jag tycker också 68orna är väldigt fina, min svärfar sa att dom ser förjävligt ut för dom är så tjocka i mitten.

Dawwe. Väldigt bra sida! Det ser ut som att 68:orna skule gå fint, dock blir det ett problem mot bakhjulen om bakre är 8.5 tum.

Kanske finns 68:orna i 7.5 fram och bak?
bl
2.294
blixten
325i -88
205/50-17 var en vanlig vinterdäcksdimension på e46 när det begav sig. Fans ofta till paketpris med 7 tums stålfälgar. 330 behövde det för att bromsarna skulle få plats men fälgarna passar lika bra på andra e46 samt m3 e36.

De som väljer att prioritera funktion före utseende på vinterdäck väljer 205/50-17 före 225/45-17.
Du får in 8.5" bak med rätt ET (vilket borde vara mellan 35-43 typ) utan problem. Fördelen med lika breda fälgar runt om är att man kan skifta plats på hjulen för att få jämnare slitage, vilket blir värre om man har bredare bakfälgar trots samma däcksdimension. De av BMW rekommenderade fälgstorlekarna/ET är just rekommendationer, såna som garanterat går helt fritt oavsett vad. Det betyder alltså inte att man inte kan få plats med tex 9.5*18 bak på en vanlig E46, men då måste man ha rätt ET (förmodligen mellan 30-38) och inte alltför breda däck (265 som mest?).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, egentligen är det faktiskt mer än bara rekommendationer!

Bilen är helbilsgodkänd med vissa fälg-/däckkombinationer av biltillverkaren, och rent krasst faller godkännandet om man går utanför dessa...

Men det finns flera fördelar med att använda sig av BMW-orignalfälgar, inte minst hållbarhetsmässigt både mekaniskt och estetiskt (färgen/ytbehandlingen) och så vet man att det fungerar som det är tänkt från början...

Mvh
Johan B

Ja så är det, o rent krasst får man väl inte montera annat än originalfälgar heller just pga "helbilsgodkännandet". Verkligheten är dock en annan, eller i vart fall tillämpas inte "helbilsgodkännandet" fullt ut så att säg.

BMW tillverkar inga fälgar, det är nån underleverantör som gör detta, sen om det är Ronal, BBS, OZ eller nåt annat företag vet jag ej. Så att säga att BMW fälgar är bättre hållbarhetsmässigt stämmer om man jämför med billigare Kina-fälgar. Jämför man med tex likvärdiga BBS så är nog skillnaden minimal, precis som prisskillnaden.

Det här med fälgar/däck är inget hokus-pokus, man kommer långt med sunt förnuft och en gnutta logik.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är givetvis olika underleverantörer som säljer "originalfälgar" till BMW, men de får bara sälja om de uppfyller högt ställda krav på olika punkter.

Tyvärr är min erfarenhet att de flesta eftermarknadsfälgar (undantag BBS, Borbet och några få andra "högkvalitetsmärken" som kostar lika mycket som "originalfälgar") fallerar på ytbehandlingens hållbarhet - de börjar ganska snabbt oxidera eller får lacksläpp och blir fula.
Men även originalfälgar kan bli fula rätt fort i vinterslasket - särskilt de som är "högglansiga" och bara har klarlack på hela eller delar av fälgarna.

När det gäller helbilsgodkännandet, finns det en bra anledning till att det är infört - det är för att undvika att det uppstår tekniska kombinationer som är direkt olämpliga...att myndigheter av olika slag ser genom fingrarna är väl iofs. en annan femma.

Mvh
Johan B

O just av den anledningen "Tekniska komplikationer" så kunde (kan?) man, i Tyskland, få andra fälgar/whatever granskade av en ingenjör (på bilen!) o sedan få det hela godkänt. På min gamla M5 E34 hade den enda tyska ägaren tagit det liiiite väl långt, när det blev dax att byta däck (köpa nya) så köpte han INTE samma fabrikat som bilen levererades med, så för att vara 100% korrekt enligt tysk lag så fick han bilen besiktigad och godkänd av en sån där ingenjör, o en sådan besiktning är inte gratis, inte ens i Tyskland.

Men jag menar att så länge man inte svävar iväg allt för mycket från original dimensioner så kommer ingen att klaga, vare sig polis, besiktning eller någon annan. Börjar det bli extremt, dvs så man ser med en gång att det här är lååångt från original så är det en annan femma. Jag besiktigade min helbilsgodkända (?) E39 -00 nyligen, den har coilovers samt annat avgas, besiktningsmannen var nitisk men kunde inte hitta något att anmärka på (bilen nära på original hög, avgas utformat som original), så den gick igenom. Man kan diskutera om han gjorde rätt eller fel. Jag har även monterat mycket större bromsar på min E34 -94, förvisso ingen helbilsgodkänd bil (?). Innan monteringen konsulterade jag Bilprovningen just avseende om den skulle bli godkänd eller ej. Svaret var att så länge det är professionellt monterat och bedöms inte vara sämre än original i någon aspekt, så finns det ingen anledning att underkänna. Detta är inte mina ord, utan Bilprovningens. Däremot sade han att han kan inte garantera att alla tekniker gör samma bedömning.

Och moderna bilar vilka är miljöklassade osv borde det vara ännu strängare på, dvs byter man original 20" med XXX fabrikat på däcken till BBS Whatever & YYY fabrikat på däcken (fälgar o däck samma dimension som original) så är det inte alls säkert att bilen släpper ut lika mycket/lite föroreningar som med original. Det hela blir löjligt om man skall hålla det på denna nivå.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, det jag menar är att om man är osäker på vad som är ok (vilket TS borde vara med tanke på trådstarten/frågan), så är det bäst att alltid hålla sig till kombinationer som är inom helbilsgodkännandet.

Om man sedan är väl insatt och har hög teknisk förståelse/kompetens, kan man givetvis hitta andra tekniska lösningar som är gångbara.
Så är det inom flera områden, t ex. motorolja som vi frekvent har diskuterat här på forumet - är man osäker och inte är inläst i ämnet = använd enbart de oljor som har rätt klassningar enligt biltillverkaren. Har man god förståelse/kunskap i ämnet och förstår vad olika parametrar har för för- och nackdelar = man kan välja en olja som egentligen ligger utanför biltillverkarens rekommendationer, men då är man också medveten om att det kan medföra vissa nackdelar på olika områden...

Mvh
Johan B

Ja så klart. Men om man kikar på valfri "Fälg o däck krängar sajt" o knappar in sitt regnr så kommer man få rekommendationer, eller om man så vill "Fälgar som garanterat passar" vilka mycket väl kan ha avvikande ET. Tex om biltillverkaren rekommenderar 8" breda fälgar med ET41 så kan den där sajten rekommendera fälgar vilka är förvisso 8" breda men har "bara" ET35. O ja, de kommer passa utan problem. Det är det jag menar, håller man sig nära original, eller till o med original vad gäller fälg dimensionen så kan man i regel avvika från ET med 10mm utan att det ställer till det, så länge man har originaldimension på däcken.

På min E36 kör jag 13mm spacer fram i kombo med original fälg med 235/45 istället för 225/45, går fritt utan problem. Spacer behövs pga coilovers.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Både ja och nej när det gäller påståendet att avvika 10 mm från original...då hamnar man utanför de lagliga +-15mm förändring/hjulaxel även om hjulen i sig kanske får plats i hjulhusen...ungefär som att en kavaj från Dressmann kanske "passar", så medför inte det att den sitter bra för det. ;)

Så även om det får plats utan att ta i, är det ingen garanti för att det fungerar tekniskt bra då det kan leda till t ex. större spårkänslighet mm. som ändrad spårvidd kan medföra i form av ökad hävstångseffekt (om man minskar ET-måttet) och ändrad styrgeometri.

Det finns återigen en bra anledning till att man har angett max. laglig spårviddsförändring till 15mm/hjulaxel.

Mvh
Johan B

Ja så klart. Mitt svar avsåg endast att "de går fritt". Stämmer det du säger om geometri, styrkänslighet osv. Men just styrkänsligheten påverkas även av däckens bredd, skuldrans utseende/hårdhet men även hur däckets stomme är i övrigt. Fast nu är vi lååååångt från topic :D
Vad ni glider grabbar! ;) 7.5 tummare mellan 40-47 et borde inte vara ett problem på 215/50 eller hur?

Jag tog mig tiden att titta på de som sitter på just nu och det är 225/40-18, et 38.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mellan 40 och 47 är inom de inpressningsmått som BMW-originalfälgar har, så det är lugnt...

Mvh
Johan B

Och hur breda är dina 18"? Jag gissar på 8", därav lägre ET :)
Med 7.5" (eller till o med 7" men då börjar det blir rätt smala fälgar) breda kan du säkerligen gå ner mot ET30 för att få "rätt utfyllnad & stuk". Men som Johan B är inne på, spårkänslighet, styrkänsla mm kan påverkas.

Jag kan säga så här: min bruxis har original 6.5*15 ET runt 44, tillverkaren rekommenderar 195/50. Jag kör på 7*16 med ET35 (vinter) samt ET40 (sommar), 195/55 på båda. Coilovers på högsta läget vilket betyder en sänkning på ca 3 cm. Med andra ord rätt stort avsteg från original, framförallt vad gäller rullomkretsen (hastighetsmätaren visar en knapp km/h för lite jämfört med GPS...). Bilen är mer spårkänslig absolut, men inte så det stör eller är jobbigt. I övrigt ingen skillnad mot original, eventuellt att den drar liiiiite liiiiite mindre soppa (går att få ner till runt 0.72 om man håller skyltad hastighet, vilket blir exakt skyltad hastighet i mitt fall(. Normalt så visar hastighetsmätarna mellan 3-8 km/h för mycket...

Och, jag har rullat så här i över 20000 mil med bilen, så nämnvärt mer slitage har det inte blivit i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.