AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.890

Däckfirma som kan (vill) noll-balansera

Sida 1 av 2
Jag har 4 hjul (dvs fälgar + däck) som jag vill få "noll balanserade", dvs att man INTE lämnar kvar 5 gram "obalanserat" vilket är rätt vanligt, 2 gram kan jag sträcka mig till. Så tips på firma/firmor som kan göra detta mottages. Det rör sig alltså om nåt så enkelt som en noggrann balansering, inget tjafs om att kränga på "Internet däck" eller whatever. Bara balansera. Jag vill inte betala fläsk skall jag tillägga, max 500 för alla 4.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har en däckgubbe i Falkenberg som jag är mycket nöjd med och han är extremt noggrann. Firman heter Grönedal Däck. Nu bor ju du någonstans i Skåne så det är förstås en bit att köra..

/Masten
Zorry... Sthlm. Och jag kommer även ha med mig 260 gram kilstervikter (5 & 10 g) preppade med ett extra klibbig superstark dubbelhäftande tejp, så då kan de inte ens klaga på att mina budget däck (Nankang) kräver massa vikter (det brukar ingå upp till 60g/fälg), så i värsta fall får de lägga till om det inte räcker :D
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Kolla med Däckdepån på Haukdalsgatan 12 i Kista, alltid varit nöjd med dem. Trevliga, vettiga priser och mycket noggranna, och har bra maskiner.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
De monterar en hel del däck via Däckonline så de bryr sig inte heller om var däcken är köpta eller liknande :-)
Vet att de flesta firmor har en knapp på maskinen som visar exakt obalans utan avrundning. Brukar be dem visa detta! Däremot tycker jag att man ALLTID får obalans efter balansering med montering av nya däck. Åker då 100-150 mil så att däcken sätter sig på fälgen och sedan noggrann balansering igen!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Rekommenderar Bandhagens Däck, väldigt duktiga. Ingen aning om pris på just detta, men ring Danne och kolla.

08-991919
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med bor i Järfälla men åkte till Bandhagen då jag hört han ska vara bra vilket han är.
thekinglives
Dawwe: Jag känner ju inte dig personligen, men jag har fått uppfattningen
att du är något av en pedant eller perfektionist om man så vill.

Vidare har jag också fått intrycket av att du är kunnig/påläst.

Hur kan det komma sig att du har valt budgetdäck?
Varför så priskänslig med det däckrelaterade?
Hoppas inte detta tas på fel sätt, ber isåfall om ursäkt.

Om jag nu ska bidra med något till din frågeställning också så blir det'
att du ska tryckbalansera dina hjul, googla "tryckbalansering" "roadforce" "hunter balanseringsmaskin" så får du lite matnyttig info.
Dock kommer du inte undan med en femhundring.

Budgetdäck av den enkla anledningen att jag rullar kanske 100 mil/år och bil, eller Oxford rullade 300 mil i somras iofs. På min E34 sitter det 19" Hankook från 2005, de har 6mm kvar. Originalfälgarna renoverades 2010 o fick nya Falken däck, har rullat 0 m än idag, snart dags o slänga de?

Så det tar emot att köpa mer än dubbelt så dyra däck bara för att slänga de 10-15 år senare pga att de torkat ut. Bilarna körs i praktiken endast när det är fint väder, ingen buskörning men visst gasar jag på till o från. Så...Tannen E39 fick alltså Nankang (Noble Sport NS-20) på nyrenoverade Style 65 Chrom Shadow. Denna uppsättning med Nankang (Ultra Sport NS-2) som skall balanseras kommer (om de passar med tanke på eftermarknads oken) hamna på min E34. Ena E36 har slitna (4mm fram, 3mm bak) Michelin Pilot Sport, dessutom minst 10 år gamla, kommer köpa nya däck till nästa år, budget igen. Andra E36 har Federal SuperSteel från 2010 på nyrenoverade M3 GT fälgar, de har rullat 180 mil under alla år. Oxford E39 har Hankook V12 19", de är ca 6 år gamla o har rullat ca 1300 mil, tanken är att även Oxford skall få ett set med nyrenoverade Style 65, och budget däck (inte sämre än Nankang som sämst)

Jag känner till Roadforce, nyttjade Mjölby Gummi när det gäller 19" på E34, där var det ett däck som var orunt men de fick det så pass bra att det inte märktes. Gällande fälgarna/hjulen i tråden så fanns det INGA vibrationer, anledningen till ombalanseringen är att fälgarna var så pass välvaxade att klistervikterna trillade bort under tiden (typ 16 månader) som bilen stod i praktiken helt orörd. Så dessa Nankang som skall balanseras igen är alltså ca 3 år gamla redan, o har gått 7 mil.

O du behöver inte be om ursäkt, jag förstår hur du menar, men jag är fullt införstådd med att däcken är inte de bästa, är mer ute efter att kunna rulla tryggt i den meningen att däcken är runda, välbalanserade utan att ha blivit lagade pga punktering eller liknande.

Ringde för övrigt Bandhagens däck (varit där innan för framvagnsinställning). Det var något oklart om deras maskin kunde ha bättre noggrannhet än +- 5 g. Sen att 5 g inte märks hör inte till saken, jag vill ha de så bra balanserade det går, 100 kr/hjul kostar det enligt uppgift i telefon.
thekinglives
Ok...Det argumentet kan jag faktiskt köpa. Säger som Peter Dalle "tänkte inte på det".
Finns inga pengar eller maskiner som kan balansera Nankang däck.. sorry... :-)
Helt enkelt för att det inte går. Jag har bara dåliga erfarenheter av Nankang i större (eller mindre) dimensioner. Nånting pågår eller händer med dom däcken. Man balanserar, och det fungerar i någon dag eller vecka. Sen är det obalans igen. Sen så får man göra om repetera..
Arrogant & icke läskunnig: Men har du verkligen läst vad jag skrivit? De behöver balanseras om för att klistervikterna har trillat bort pga alltför välvaxade fälgar. Det var inga-inga-inga vibbar alls när alla vikterna satt kvar, faktum är att de vibbade endast knappt märkbart även utan ca 50% av klistervikterna, testade upp till ca 110.
Att klistervikterna hade trillat bort upptäckte jag när jag skulle köra bilen, det låg vikter på marken vid respektive hjul. eller gled omkring på fälgens inre bana o gav ett liiiitet "oljud", ett oljud som jag först trodde var nåt reellt fel, ända tills jag såg vad som låg på marken. Gissar att de vikterna som trillat bort var de vilka satt monterade i "rätt position i förhållande till gravitationen". Övriga vikter var som väntat lätta att pilla bort, nackdelen med att vaxa fälgarna alltför bra. Jag har numera rengjort fälgarna invändigt med kemiskt ren bensin så nu kommer vikterna fästa som de skall?

Jag har även en uppsättning Style 65 där jag krängt på "gamla GT Champiro med mönsterdjup som nya", även dessa rullar helt utan vibbar. Att det blev dessa GT Champiro beror endast på att det tog emot att slänga ca 8 år gamla däck vilka förvarats mörkt o svalt hela tiden, de duger att rulla på iaf, så dessa kommer förbrukas på en mer bruksig E39, med början nästa vår. Så du får nog se till att se dig om efter någon som kan balansera iaf +- 5g?
Ca
63
Carteen
BMW F31 330i M Performance - 2016
Bor du i stan eller närheten kan jag starkt rekommendera Östra Gummi på Östermalm (Linnégatan). Mycket kompetenta personer!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vet inte om Skanstullsdäck kan nollbalansera, men skulle säga att de flesta som kör Porsche aktivt i Stockholm har lämnat sina bilar dit, så duktiga är dom. Kan vara värt ett försök.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Blir inte däcken platta om de står länge? Tolkar det som att bilarna står oanvända vääääldigt långa perioder.. Då lönar sig knappast 0-balansering..?

Diesel-räsern
/Rickard
Mja...Pumpar i 3.0 till 3.2 Bar i 17"-18 samt 3.5 Bar i 19". Men visst märks det att det fått liiite "plattor", men de "försvinner" i regel efter 10-20 mil, om inte så får man köra lite mer "inspirerat" o bygga bra med värme i däcken så blir de bra. Så det är ett "icke problem". Orundhet (som kan uppstå pga dessa långa stillestånd) har inget med obalans att göra. Är ett däck orunt så brukar bilen "hoppa" upp/ner, märks oftast genom att man lägger något på passagerarstolen så ser man hur det man lagt på stolen "skakar", då vet man att däcken (främst bak) är orunda. Bilarna har hittills aldrig "skakat" i ratten trots långa stillestånd, ja så länge balanseringsvikterna sitter kvar vill säg :D
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
På de däckmaskiner jag jobbat med har det varit enkelt.
Trycker man bara på knappen en gång avrundar maskinen till närmaste 5 gram, håller man inne knappen en stund visar den mer till 1 gram.
Isåkare: OK. Balanserar du däck som bisyssla? Vet inte riktigt hur det är men skall man "nollbalansera" så lär man väl behöva mindre balansvikter än 5 g som minst? Eller? PM om du kan hjälpa :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Visst är det trevligt när det står 0 0 på maskinen men jag har sett att många inte ens bemödar sig att spinna en sista gång.
På min hoffmann så strävar jag alltid att spinna 0 0 men det räcker att släppa på konan och vrida på hjulet så hittar man en "ny"5a.

Jag har ett flertal gånger kollat nya hjul (reserv) och dessa har så mkt som upp till 25g obalans.
Vidare så skall man ombalansera nya däck efter några 100 mil när dom hoppat till sig.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.