AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.985

Trauma efter däckbyte idag

Sida 2 av 2
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Särskilt viktig att smörja gängorna om man kör med muttermaskin.
Om gängorna är torra så finns mycket stor risk för skärning, även om det bara är partiellt på någon liten punkt. Då går det trögt i gängorna och momentet blir fel, skruven får inte rätt inspänning.
Skruvens kona mot fälgen måste vara smord om man ska få rätt åtdragningsmoment på skruven. Annars uppstår skärning eller tröghet i konan och skruven får då inte rätt moment.

Det är alltid viktigast att anliggningsytan mellan fälg och nav är ren. Om man kör med olika fälgar sommar/vinter så brukar anliggningsytan på fälgarna skilja en del och då måste man vara extra noga.

Friktionsförband eller inte?
Visst sitter väl hjulet kvar i huvudsak tack vare friktionen mellan fälg och nav? Därför krävs att det är rent och torrt och fint. Och självfallet rätt åtdragningsmoment.

Jag har för mig att momentet ofta generellt brukar anges med oljad gänga?
Om man t ex inom industrin köper skruvar av hög kvalitet så har jag för mej att de levereras oljade (?).

De nyare hjulbultarna (skruvarna..?) som är fingängade är enligt min uppfattning känsligare för skärning och känsligare/lättare att dra i fel gäng än de gamla som hade normal 1 mm gängstigning.

Ovan är en del som jag tror och min uppfattning baserad på erfarenhet. Men det är inte vetenskapligt och faktabaserat.
Det är bara positivt om någon kan komma med klarläggande absolut korrekta fakta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, när det gäller hjulskruvar brukar det anges moment när de är osmorda (åtminstone BMW och Mercedes, men det kan säkert skilja mellan olika bilmärken så här måste man kolla exakt vad som är rätt!).

Länk

Jag brukar som sagt smörja tunnt för att slippa rosten, men är medveten om att jag får vara försiktig så jag inte överdrar skruvförbanden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
M12x1.5 ska dras med 120 Nm och M14x1.25 med 140 Nm. Drar man med de momenten brukar det släppa utan problem. Tyvärr är det alltför vanligt att bultarna dras mycket för hårt. Även av större firmor. Dock har jag aldrig haft problem med hjul som BMW monterat.
bl
2.295
blixten
325i -88
Står man och tittar hos en gummiverkstad så står montörerna oftast och drar flera omgångar på varje hjul med mutterknackaren. Det verkar inte spela så stor roll om det sitter en momentstav på den mutterknackaren, skruvarna sitter som berget efter det.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Fick punka på firmabilen, åkte till däckverkstaden för att få det fixat, byter annars alltid däck själv. På våren skulle jag byta till sommardäck, skruvarna på det hjul verkstaden fixat gick inte att rubba, har bra kompressor och proffmaskin.
Med 2 meters dragskaft small en skruv av, avbröt och åkte till verkstaden, dom bröt av 3 och fick bort en som hade förstörd gänga.
"Nån har dragit dom här åt helsike för hårt" Jo, det är ni som senast rörde hjulet. Fick inget svar på det, men när dom ville ha betalt, sa jag, glöm det, om det är nån som ska ha betalt så är det jag för förlorad arbetsinkomst, sen gick jag.

Har smort mina skruvar/muttrar i över 35 år, jag lovar, det är inte farligt.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
OT: Gick verkstadsskola samtidigt som jag började med bilar.
Kallade man en skruv för bult fick man en utskällning så håret stod rakt bakåt.
Man fick också övningsdra skruvar med momentnyckel, och sen dra med vanliga verktyg för att lära sig.
Provet sen var att dra M5 M6 M8 M10 M12 med fast nyckel, +-5% var godkänt, annars fick man börja om med alla skruvar.
Samma sak gjordes med fingängade skruvar, det skiljer i känsla att dra en sån.

Gängor alltid inoljade.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...INTE smörja skruvarna på BMW om du vill ha korrekt moment!
Länk

Mvh
Johan B

bl
2.295
blixten
325i -88
Isåkare, jag har tänkt på det, konstigt att skruvarna inte går av med tanke på hur hårt "tomtarna" drar dom. Men det gör dom tydligen ibland då...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det rekommenderar de flesta biltillverkare Johan, men dom har inte Svenskt vägsalt med i beräkningarna.
Vid sydligare breddgrader plockas hjulen av 4-5 gånger under bilens livslängd, man har samma däck och kör tills dom blir blanka, vi byter minst 2 ggr per år, det blir 30-40 ggr på livslängden + saltet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Isåkare, jag håller med om att saltet ger problem för oss - och det är därför jag också smörjer mina skruvar...

MEN det ger fel moment enligt rekommendationerna!
Drar du enligt rekommenderat moment med smorda gängor, blir det för hårt draget.

Mvh
Johan B

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag drar med känsla och gammal vana ;) momentnyckel använder jag bara till topplock och möjligtvis till svänghjulet mot vevaxeln.
Å andra sida drar jag div skruvar dagligen, och har gjort hela arbetslivet.
Drar man skruvar 2 gånger om året, kanske man inte har riktigt rätt känsla.
er
40
errbe
318d xdrive -16
Har alltid lagt på några droppar mineralolja på både gängor och kona, har funkat i ung. 60 år på minst 2 bilar och något släp och det har funkat år efter år
Speciellt på plåtfälgar är det viktigt att olja konan annars blir den sönderdragen med tiden pga tunt gods, hög friktion och för hårt draget
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Att smörja eller inte smörja gängorna är en sak. Där vi bilägare uppenbarligen har lite avvikande åsikt mot t ex BMW:s rekommendationer.

Men hur ska det kunna bli rätt moment om man inte smörjer konan?

Tidigare när jag tävlade aktivt kunde vi ibland byta hjul ca 10 ggr per helg. Ofta bråttom och ofta full fart = hastighet på muttersnurran. Helt omöjligt att det skulle fungera om vi inte oljade skruvarna.
En enda skuren gänga skulle ju kunna innebära att tävlingen och säsongen var förstörd.
Men även om vi körde muttersnurrorna med hög hastighet så hade vi maskinernas momentet inställt på lägsta och efterdrog alltid för hand för att få rätt moment. Ganska ofta kollade vi med momentnyckel för att lära oss, och särskilt ovana mekaniker, att inte dra för hårt.
När man övade sig så ofta så fick man rätt känsla.
Men nu för tiden när jag byter hjul kanske 5 ggr per år så använder jag ofta momentnyckel för att vara säker.

Under mer än 30 års tävlande så har jag aldrig varit med om, och aldrig en hört talas om, ett enda exempel där någon tappat hjulet pga för löst dragna skruvar.
Däremot har jag själv upplevt och sett ganska många exempel på tappade hjul pga att skruvarna har gått av. Detta sannolikt pga att hjulbultarna (skruvarna...) har blivit sträckta för att de dragits för hårt alltför många gånger.

Jag har samma erfarenhet av verkstäder som många andra.
Den mänskliga faktorn verkar göra att de flesta mekaniker drar alltför hårt, förmodligen för att känna sig på den säkra sidan.
Men jag förstår inte riktigt hur det går till eftersom de flesta påstår sig ha momentstav på muttermaskinen?
När jag får nya däck monterade på däckfirma så upplever jag nästan alltid att det är svårt att lossa skruvarna nästa gång som jag byter själv.
Även auktoriserad BMW-verkstad har dragit så att det var nästan omöjligt för mig att ett halvår senare lossa skruvarna just på det enda hjulet som de hade demonterat. Flera trasiga verktyg innan jag kunde lossa och sedan tvingades jag köpa nya skruvar (med min erfarenhet vågar jag inte köra med sträckta skruvar...).

Jag smörjer både gänga och kona med tunn spray och kommer fortsätta med det.
Och jag är noga med att rengöra anliggningsytan fälg/nav.

Ni som vet:
Vad anser ni om att inte smörja konan?
Visst sitter väl hjulet kvar och i rätt position (balans) tack vare friktionen mellan anliggningsytorna?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
De skruvar vi köper in på mitt jobb anger tillverkaren att de levereras oljade och att angivna moment avser oljad gänga.
Alltså gällande generellt skruvsortiment, inte specifikt hjulbultar (skruvar...)
er
40
errbe
318d xdrive -16
Ulf530, håller med dig till 100%. Har ungefär samma erfarenhet av tävlingsverksamhet under ca 10 års tid och känner igen allt vad du skriver
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.