AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.983

Trauma efter däckbyte idag

Sida 1 av 2
Försökte mig på att byta till vinterdäck själv igår, men gav upp då det inte gick att rubba bultarna bak. Åkte ner till en däckfirma i Norra sthlm. De höll på i 1.5 timme, de offrade 6 hylsor för att få loss 2 låsbultar och 4 vanliga bultar. Tillslut tog de en hydralisk "hacka" och hackade sönder bultskallen för att sedan få loss den. Helt galet, jag stod med tårar i ögonen typ..

Fälgarna har inga skador efter misshandeln som tur är. Nu är det kopparpasta på, nya bultar och jag måste leta reda på en ny låshylsa.

Läste att BMW tagit 1500 per bult (låsbult), jag kom undan billigt med 2000 för allt även om det också svider.

Sommarhjulen satt på när jag köpte bilen i maj.

Vet inte vart jag vill komma med inlägget, men behövde skriva av mig lite inför förstående BMW ägare..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen åtdraget med mutterknackare utan momentstav...

Råkade ut för en liknande händelse efter en bil varit på verkstad där de lossat hjulen.
De satt så hårt att jag drog av ett teleskopiskt däckverktyg - fästet till 1/2-hylsan gick av när jag tog i för kung och fosterland. I ren tur skadade jag mig inte eller bilen - hade ju varit lätt att något hände när man tar i allt vad man orkar och allt plötsligt släpper med en smäll...

Fick ett nytt (dyrt) kraftverktyg i kompensation när jag berättade detta för verkstaden och de sa att de hade haft tekniskt problem med en mutterknackare och jag inte var först att påtala problemet.

Hjulskruvarna ska dras med moment (125 Nm om jag minns rätt) om man ska vara noga och det är inte särskilt hårt - mycket lösare än vad 95% av alla gör skulle jag tippa på!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Fick svetsa alla 4 låsbultar på tjejens f31 förra bytet. Sämsta skiten som finns, tog 1 timme men blev gratis sånär som på 4st rostfria svetspinnar. Bästa sättet att få loss dom på, noga man använder sig av svetspasta på fälgen bara.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Avdelningen onödigt vetande, men en bult har inga gängor.
Slut på meddelande.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är inte onödigt vetande, det är enligt gällande svensk standard. ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Får vara glad att inte bultarna gått rätt av, förstått att det kan ske när det blir en sådan belastning på de.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tycker det är fascinerande vilka problem folk har med hjulbultar som sitter för hårt. Under 26 års Bmw-köarande så har hjulbultar aldrig varit något problem.

Vad är det som gör att de fastnar?

För övrigt är det 120 Nm på BMW, och har så varit sedan ungefär Jesu födelse. Men i övrigt stämmer det, 120 Nm är inte särskilt hårt, lösare än de flesta drar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemen uppstår nästan alltid när verkstäder har dragit åt skruvar/muttrar med tryckluftsdriven "mutterknackare" utan att använda momentstav - då dras de för hårt och kan vara mycket svåra att få loss och i vissa fall så hårt att saker går sönder!

Mvh
Johan B

*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Jag klarade mig i 20 år utan problem med hjulbultar. Men så en dag när jag skulle byta till vinterdäck på en inköpt BMW E61. Två bultar satt som berget. Jag drog av två 17mm hylsor med teleskopverktyg innan jag använde mig av en Dewalt DCF899 och krafthylsa. Dewalten släppte båda efter lite jobbande som tur var.

Ingen smörja på gängorna var problemet i mitt fall. Jag har aldrig haft problem med dom hjulbultar jag själv dragit. Då penslar jag även på lite alupasta.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
HJULSKRUVAR
er
40
errbe
318d xdrive -16
Ha då är jag inte ensam om för hårt dragna hjulskruvar. När jag skulle lägga om till v-hjul för ett tag sedan så satt skruvarna enormt hårt, krafthylsa, 0,5m dragskaft + ca 0,7m förlängning och det gick med nöd Ringde BMW och frågade om det var vanligt att hjulen lossnade på deras bilar eftersom hjulskruvarna var dragna så enormt hårt men fick till svar att bara göra som brukligt är samt efterkontroll efter ett antal mil

Fick lära mig en gång för länge länge sedan, Skruv = en gängad pryl, bult = skruv med mutter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Egentligen ska man inte ha smörja på gängorna för då blir momentet fel pga för liten friktion, men jag brukar ändå ha på lite koppar- eller alu-pasta på gängorna.

Optimalt är att skruvarna/muttrarna är helt rena och rostfria, men det är nog lite utopi i vårt saltdränkta land...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu är begreppet "hjulbultar" ganska fast rotat i folksjälen men för att reda ut begreppet på lite grundligare nivå för de som nu kan tänkas bry sig om det:

Länk

...sedan finns det viktigare "väderkvarnar" att kämpa mot tycker jag - t ex. sär skrivning! ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Fick lära mig en gång för länge länge sedan, Skruv = en gängad pryl, bult = skruv med mutter"

Det är fel. En bult har som sagt inga gängor.
En skruv skruvar man i och en bult bultar (slår) man i.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Smörja på hjulbultar/skruvar skall man väl ändå inte använda.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Johan var före där igen
er
40
errbe
318d xdrive -16
Kopparpasta är det lämpligt på alu-fälgar? var det inte något med den elektrolytiska spänningskedjan?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När bilen är ny finns inget gegg överhuvudtaget på skruvarna/bultarna/eller vad ni vill kalla det. Det tycker jag svarar helt på frågan huruvida man ska smörja något.

-------
//Lövet
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag använder lite aluminiumpasta på mina hjulskruvar istället för kopparpasta. Klart det inte behövs någon typ av pasta på nya bilar, de har inte utsatts för oxidation än.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
När jag lämnar zätan på service skriver jag in i att de inte ska använda mutterknack utan dra åt muttrarna (har pinnbultar) med momentnyckel till 110 Nm.
När man väl är hemma efterdrar jag till 120 Nm.
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Precis det som Westersund skriver och bilar som körs i salt, tar det (för mig) bara till nästa vår innan bultarna sitter skapligt fast även med rätt moment. Med lite alupasta på de första gängorna, är det betydligt lättare att lossa.

Hjulbultar eller hjulskruvar, ja det tillför ju verkligen tråden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.