AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.953

Måla om Läder/Inredning

Sida 1 av 2
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Jag har länge snarare alltid velat haft en bil med brun läder men det blir aldrig av. Idag äger jag en F10 535d som jag älskar och på första gången på många år tänker behålla en bil ett bra tag.

Idag har jag svart skinn med komfortstolar och svart dörr sidor. Är jag helt ute och cyklar om jag målar om hela inredningen? Vad kommer nästa ägare tycka?`

Vad har ni för förslag? vad hade ni gjort?
Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad har du tänkt? Lägga motsvarande halva bilens värde på att färga om inredningen?

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mycket svårt att tro att resultatet av en hemmagjord omfärgning kommer bli bra nog. Leta snarare efter en begagnad inredning. Tror det blir både effektivare och framförallt mycket snyggare.

-------
//Lövet
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
crille82 faktiskt inte kommer att landa på ca 2000kr

Lövet kan bli bra, gjorde liknande jobb på min förra bil dock endast en stol delvis se bilder Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Skulle jag läman in den till en proffs landar det p ca 25.000
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att bättringsmåla samma färg är ju en helt annan sak än att byta färg på inredningen.

Jag skulle i alla lägen försökt hitta en inredning med rätt färg original. På ebay.de finns rätt många: Länk (ja, jag vet att det fel färg. Det var bara ett exempel)

-------
//Lövet
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hmmm okey okey. Jag hör vad du säger.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tänker du på nästa ägare så är det sannolikt så att fler vill ha svart inredning än brun. Men du tänker ju "behålla bilen ett bra tag", så då spelar det ju mindre roll.

Tveksam till att ens 25´ skulle räcka för att fullgott slutresultat, om man inte har kontakter.

MVH Christofer
Transocean
Tippar det blir svårt att måla från svart till brunt läder. Bäst att låta en tysk "Autosattlerei" göra jobbet, då får du precis det du vill ha till ett överkommligt pris.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Helt amatörmässigt killgissar jag på att göra svart till brunt blir svårt. Du kan ju börja med att prova på ett par valfria svarta skinnskor hemma.
Ljusare till mörkare låte rlite enklare men ytbehandlingen på skinn är ju ändå gjord för att motstå påverkan och verka frånstötande - och det gäller ju även omfärgningsfärg.

I förra cabben har jag köpt dedikerad komplatteringsfärg (typ skokräm för bilsäten) för att bättre på insteget på förarstolen. Det höll ett tag men sen var det dax igen för ny färg.

Jag lägger min röst på att leta begagnat i rätt färg.

Men jag har som sagt bara egen erfarenhet enligt ovan och resten killgissningar.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ok ok jag lägger ner idèn , Har dock köpt bättringfärg i org kulör. ska snygga till stolarna fram.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Bra att du lägger ner men om du vill ha det gjort av ett riktigt proffs så snacka med Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har pratat med dem finns i järfälla där jag bor, ca 20-25.000 får räkna med
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Colorglo i Järfälla är grymma! De gjorde en 750 och hela linnefärgade inredningen i i min Porsche 944 Turbo med bästa resultat och jag är petig. Kör på sadelfärgat är snyggt:)
Mvh
Asken
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Såg ett jobb dom gjorde , R8 haha ironikst nog målade ägaren om bruna stolar till svart då han tydligen upplevde bilen svår såld.
Va fan...Håll er långt bort från "Colorglo" o liknande. Det blir bra men rätt "plastigt". Snackar vi typ 25k för att färga om en komplett inredning så gör man bättre i att skaffa valfri inredning (tyg,läder whatever) som passar, dvs har de nödvändiga funktionerna osv. Sedan skickar man ner inredningen till nån duktig firma i Polen (man får leta lite, googla!), de brukar fixa en komplett inredning, helt nytt skinn i valfri kulör för i runda slängar 15k. Så får man tag i en inredning, oavsett skick, med rätt funktioner för typ 7-8k så ä hamnar på samma pengar som Colorglo men man kan återställa bilen till 100% original om man vill. Valet är enkelt, eller hur?
Förtydligande: Håll er långt borta från Colorglo o liknande om ni vill färga om inredningen, skall man bara bättra eller möjligtvis göra en lätt-lätt "toning" i originalkulören är det en annan femma.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tro sjutton att man vill sälja en R8 fort:) Såg de med. De har ett slagskepp(Uss Missouri) till jänkecab där nu, en Floridaimport som får lite kärlek på inredning, kolla in det. Bilen är f.ö. garagegranne till min L7 som numera bara är "näst längst" i garaget.. De lämnar livstidsgaranti.
Trevlig helg!
Asken
Vad hjälper livstids garanti när det blir lite för ”plastig känsla”? Passar iofs bra i en jänkare, men har man mjukt nappaläder så... Jag har personligen sysslat med att både ”tona” o tilll viss del färga, med professionella produkter sådana son Colorglo använder. Färgade tex om ett svart handbromshandtag till Sandbeige. Blev bra men det är mycket färg (PU, Poly Urethan har jag för mig det är). Nej ge fan i att färga om, bättrings tona eller möjligen färga enstaka partier funkar.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har beställt bättringsfärg före efter bilder kommer inom kort.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som sagt tidigare så är det bland det knepigaste man kan göra, att gå från svart till valfri ljusare färg.

Av just ColorGlo Järfälla som är både mycket duktiga och trevliga fick jag hjälp med att måla om en ratt. Fick för mig att det skulle passa med ljus ratt då bilens övriga inredning är Oyster. Själva bytet av färg gick bra men det var lite extra pyssel (flera timmar = dyrare) men precis som Dawwe säger så blev känslan plastig, hela läderupplevelsen försvann. Då jag personligen inte gillade den ljusa ratten, såg grymt konstigt ut, åkte den ratten på renovering till UK. Då blev det iofs en ny svart läderbit som fick sätta livet till men det är en annan story :-)

Att bättra på slitna delar av en inredning eller laga vinyl eller annan plast tycker jag däremot är ColorGlos styrka. Dom grejer ju helt klart en omfärgning men frågan är om det är värt det? Om det ändå kommer att gå loss på 25 lopp är det nog bättre att vänta tills det dyker upp en inredning i rätt färg på Ebay. Eller pröva Polen-spåret.

Nu hade du ju redan "lagt ner" projektet med att färga om men ville ändå dela med mg av mina erfarenheter :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.