AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.944

Säsongens första (?) Vinterdäcksfråga Nokian A4 eller Nokian D4?

Sida 1 av 2
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Dags att lägga på nya vinterdäck på kärran, en F10 -16 xdrive, och funderar på vad jag skall köpa.
Det kommer bli dubbfritt, centraleuropeiskt friktionsdäck.
Jag kör mycket stora välsaltade vägar. Dock är sista milen till/från huset dels landsväg, dels grusväg.
JAg vill ha ett däck som går stabilt och bra på torra, våta, blöta och slaskiga vägar då det är det jag lägger absoluta merparten av min körning på. Samtidigt så vill jag gärna utöver detta få ett så hyggligt grepp på modd, snö och is som möjligt, men detta är extra bonus för mig.

Jag har goda erfarenheter av Nokian sedan många år. Jag ser att de nu har två olika däcksmodeller som kan passa mig, dels WR A4, dels WR D4.

Är här någon som har kört på båda dessa modeller, och kan beskriva skillnaderna mellan dessa modeller i uppträdande?

Någon som vill ge sina synpunkter på dessa däck, eller vilket jag borde välja istället? (Men dubbdäck blir det inte för min del, och jag är av erfarenhet väldigt skeptisk till nordiskt dubbfria för min typ av körning)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant tänker jag på Continental TS850 - har fått väldigt bra testresultat och passar nog dina preferenser perfekt.

Länk

Det har tydligen kommit ett nytt TS860, som troligen är ännu bättre men jag tror inte de hunnit testa detta i något oberoende test ännu...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående A4 vs D4 så har A4 en "sportigare" inriktning/konstruktion vilket man även ser på det asymnetriska mönstret med kraftigare och stabilare block på ytterslitbanan.

Allt är kompromisser vilket gör att A4 troligtvis fått ge vika på några områden för att få den lite extra sportigheten jämfört med D4 (har dock inte sett någon däcktest där A4 testas direkt med D4).
Så det var därför jag valde D3 istället (när jag köpte dessa så vill jag minnas att D4 precis hade lanserats) - då det inte blir så sportig körning med vinterbilen på vintern samt att jag gärna offrar sportighet mot eventuellt lite bättre grepp på kanske underlag som snö, is eller liknande förhållanden (händer inte ofta här nere i Skåne där jag kör mest men när det händer så önskar man alltid att man hade dubbdäck).

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack för kloka tankar!
Var inne på Continentals hemsida och letade, och de erbjuder inte 860 till min bil, enbart 850.
Bar argumenterat slangen! Har haft liknande tankar själv, men alltid bra att få ett andra perspektiv på saker och ting. Håller även med om att visst vore det trevligt med dubbdäck två dagar om året, men övriga 150 dagar på vinterdäck slår inget centraleuropeiska dubbfria. Och då får man ta det varligare dessa två dagar.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Hej,
Jag har Nokian WR A4 225/40 18 till min M140i xDrive och kör i princip uteslutande i samma väglag som du beskriver. Hade dessa hela förra vintern och är än så länge mycket nöjd, inte saknat dubbdäck eller nordiska motsvarigheter vid ett enda tillfälle. När det är torrt eller regnigt är det knappt man behöver tänka på att det sitter vintersulor på bilen - eller så upplevs det i alla fall... ;-)

Transocean
Länk

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag behöver köpa nya vinterdäck till min pendlar-Passat och har inte ens tänkt tanken på att skaffa centraleuropeiska vinterdäck till den tidigare men nu har jag börjat tänka om. Jag kör E6an mellan Varberg och Göteborg (~8,4 mil enkel väg) dagligen och där är det ju i regel välsaltat. Väljer mellan Nokian Hakka R2/R3 och WR D4 som nämns ovan. Vågar jag satsa på WR D4?
Dessutom, när jag söker på min bil (regnr GMO923) på Däck365.se får jag upp däck med belastningsindex 91 resp 94. Vilket är att föredra?

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gällande belastningsindex; du ska aldrig använda däck med lägre LI än vad som anges i instruktionsboken/reg.beviset, men det går bra att använda däck med högre LI.
Det kan bli liiiiite mer stötigt då högre LI nästan alltid innebär styvare däcksidor.

Mvh
Johan B

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Tack Johan, det står 93 i registreringshandlingarna så det får bli 94 då.

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skillnaden mellan LI 93 och 94 lär du inte märka av komfortmässigt.
Så kör på LI 94.

Mvh
Johan B

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
@Masten - jag skulle valt D4 alla dagar i veckan med den körningen.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
jsn: Ja, det är lite lockande! Samtidigt blir jag lite avskräckt när jag läser vad det står i tester om att centraleuropeiska däck inte är anpassade för våra temperaturer i Norden med allt vad det innebär. Får se vad det hela landar i.

/Masten
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Masten: Har kört centraleuropeiska på alla bilar i tio års tid (Göteborgs-området), aldrig varit några problem.

I senaste Teknikens Värld är det vinterdäckstest, och i deras frågespalt skriver de själva att förare i storstadsregionerna som främst kör på stora leder, motorväg och i stad bör välja centraleuropeiskt.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Tack Skumtomte!

/Masten
bl
2.294
blixten
325i -88
Om man skall välja europeiska vinterdäck är det nog viktigt att välja testvinnare som Continentals Ts 850 eller 860. Har kört på Ts 850 på framhjulsdriven småbil och det har fungerat bra. Men körde förra vintern på ett europeiskt vinterdäck på M3, ett Goodyear som också placerat sig högt i tyska tester. Tycker det är ett bra sen höst och tidig vår däck, men är det snöigt och lite isigt tycker jag att ett nordiskt dubbfritt (Nokia eller Continental) är solklart bättre.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har nu monterat D4 på bilen, första intrycket är väl nja... Jag upplever dem betydligt vingligare och instabilare än mina gamla A3. Samma dimension, 225/55/17, och däcktryck på 2.8kg. Skall försöka trycka i ett par hekto till och se om de blir bättre i uppträdandet. Skall även bli intressant att se hur de fungerar när det blir lite mer riktig vinter.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Enligt en polare som har ett däckfirma kan icke RFT däck upplevas som lite svampiga i känslan. Om det det nu var det du köpte.

Crille
bl
270
bluetrain
x3 msport
behöver köpa nya sulor.

Vad tror ni om D3? Stor skillnad mot D4e eller är de ok? 1500kr/däcket på däckonline för 235/55/17

Länk
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Jag gjorde en chansning och beställde D3 istället för D4 till min Passat. Tre av fyra däck har kommit till min däckgubbe, det fjärde återstår att se när det behagar dyka upp.

/Masten
bl
270
bluetrain
x3 msport
Alrajt Masten, återkom gärna hur du upplever dem när de väl kommit på!
Transocean
Jag tror D3 kommer att funka hur fint som helst. Är själv riktigt sugen på Conti-860.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.