|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Kan ju eventuellt vara så att skillnaderna i bränsleförbrukning mellan olika M2:or delvis beror på om de är manuella eller har dubbelkopplingslåda. De sistnämnda skall ju dra mindre enligt körprogram men i verkligheten kanske skillnaden är större. | |
|
Salleballe: Tack för tipset, kan nog vara en vettig idé. Kävlingepågen: Ja e46 är säkert grymma men ville ha en nyare bil och har som sagt köpt en m2a nu. Ångrar mig inte en sekund, gillar den mer och mer för varje dag :) Blixten: Ja det verkar skilja en del. Min är manuell och jag har legat runt litern hittils, klart godkännt! |
|
|
Ganska sent kanske då ts redan handlat. Men eftersom jag tror att jag själv var ute efter ngt liknande så är ju M2 inte riktigt relevant då S4' S5 är betydligt större bilar. Har testat både M4/M3 men tyckte att de var väldigt obekväma och dessutom låter de inte så kul heller. Mest vägljud tyvärr. Det blev en 440i xdrive. Tyst och bekväm i hyffsat snabb. Dock inte i närheten så kul som M4,M3. Men inhandlade ett MPPSK 😀😀😀😀😀😀😀😀 Kan rekommendera 7 dgr i veckan. Samma prestanda som M4 CAB tyst och bekväm i comfort men i sport o sport + så brakar det loss. Värt att notera är att M4/3 har dubbelkopplingslåda som skall vara snabbare trots det samma prestanda som M4 CAB. ?? Misstänker att MPPSK paketet effekt uppgift är ngt konsverstativ. Snittar med denna 0,85 men skulle lätt komma ner till 0,75 vid laglig hastighet. Ber om ursäkt för off topic inlägg men detta forum verkar att hålla på att dö så detta är mitt bidrag för att motverka detta. |
|
|
Påpeka gärna om jag kladdar ner tråden. I så fall så slutar jag. Men är ngt nyfiken på bränsleförbrukningen. Min bil är ca 150 kg tyngre och är dessutom x4. (I princip samma effekuttag och cylindervolym) Kör ganska brutalt men kan svårligen komma upp till 1l/mil. (Dessutom hittills bara kört med vinterdäck) Hur kör ni egentligen 😉 |
|
|
Ingen aning, men jag kan svårligen komma under litern. Har väl varit nere och sniffat på 0.9 när jag kört _väldigt_ konservativt. Jag bor iofs inne i Malmö så har en del stadstrafik i min blandade körning men ligger väl i vanliga fall på 1.2-1.3 utan att köra alltför mycket rally. Att din 440i x-drive närmar sig i prestanda är väl inte så konstigt? Utan att vara superexpert så är ju ändå greppet det största problemet med 0-100 på en M3/M4 och antar jag M2C. Vridet är överdimensionerat för att få iväg bilen. Bara att kolla lite launch-videos på tuben, även vid optimalt startvarv så får bilen inte fullt grepp. AWD är ju rätt bra på att åtgärda det problemet. Och det är väl ingen djärv gissning att det är en av anledningarna till att det är AWD på de nya generationerna M-bilar. Med det vrid som kommer med dubbelturbo så är det enda rimliga lösningen om effekten ska fortsätta öka. Sen kan man ha åsikter om det rent bilmässigt, men siffermässigt är det ju så det är. Ljudet är väl ingen höjdare, vid normal körning i alla fall. Men BMW verkar ha jobbat en del på det i de nya bilarna, 850 låter ju roligare än föregångarna kan jag tycka. Återstår att se om de får till det på nya M3/M4 och förlängningen M2. |
|
|
Ang greppet så har du naturligtvis rätt. Dock släpper bakhjulen även på min om man är lite oförsiktig. (vinterdäck dock) Har 500NM enligt. BMW tror att du har 50 till så bilarna lider nog av samma problem. Tror iofs inte att x4 är den enda anledningen till samma prestanda. Efter installation så är det en helt "ny" bil framförallt i s+. Betydligt rappare i allt. Även stor skillnad mellan s och s+. När det gäller ljudet så tror jag att de har förutsättningar att lyckas. Redan nu med kittet så låter bilen riktigt riktigt nice. Verkar även som att de fimpat högtalar förstärkningen. Kan stark rekommendera att lyssna live. You tube klippen är inte rättvisande. Verkar även så att de går ifrån dubbelkopplingslådorna på de nya M modellerna? Vet inte men B58/S58 an är en nyare konstruktion kanske därför skillnaden i förbrukning. BTW kul att du svarade då det här forumet verkar vara stendött i övrigt. |
|
| 428, hur många växlar har du på din bil? | |
| Har den vanliga ZF lådan med 8 växlar | |
| Om jag förstår det rätt så är de nya automaterna i princip lika snabba som DCT:n och det är därför de dumpar dem. Lite synd för gillar lådan men det kostar väl en del att hålla utvecklingen vid liv. | |
| Det förklarar sannolikt en del av bränsleförbrukningen. En manuell m2 har sex växlar, en med dubbelkoppling som drar mindre bränsle än den manuella, har 7 växlar och din automatväxlade har 8 växlar. Dessutom har, vad jag vet, automatväxlad en form av frihjulsfunktion när man släpper upp gasen. Samt att m2 sannolikt har en mer direkt gasrespons i sportlägena än 440 vilket också drar mer bränsle. utöver det kan det också vara så att 440 är optimerad för mer bränsleekonomisk drift än m2. | |
|
Det har du säkert rätt i komfortläge. Varvar exakt 2 000 rpm i 140 så helt klart är både 7an och 8 an överväxlar. Nu har min 440 MPPSK och skulle nog vilja påstå att den i sport lägena är lika aggressiv som M3/4. Och i sport lägena definitivt inget frihjul. Ganska häftig motorbroms. Dock subjektivt och det var ett par månader som jag testade ngn M modell. |
|
|
Sedan är ju bilarna optimerade för att dra lite bränsle vid eu:s körcykel, vilket eventuellt innebär att din bil som är programmerad på annat sätt, faktiskt drar mindre i verkligheten än en standardbil? Med 8 växlar kan ju elektroniken helt klart oftare välja att ligga på det mest ekonomiskt optimala varvtalet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.