AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.806

M2 året runt

Sida 1 av 2
Su
4
Sundbergbmw
Bmw M2 -17
Är på jakt efter en roligare bil då jag ledsnat på min 120d och inte prioriterar låga driftkostnader längre.
Har varit inställd på Audi S4/S5 tidigare men har börjat snegla mer och mer på M2 eller möjligtvis M235.
Bor i södra norrland så det blir en hel del vinterkörning och kommer använda den som bruksbil året runt isåfall, mestadels e4 och landsväg ca 1500 mil/år.

Har haft 325/328 E36 och 540 E39 året runt tidigare och tycker dom fungerade bra alla tre. M2:an har ju dessutom en riktig bakdiff och 370hk är ju inte allt för brutalt, så den borde väl fungera minst lika bra den med? Andrahandsvärdet tar stryk såklart men det är en smäll jag kan ta för att ha ett leende på läpparna året runt.

Har fått uppfattningen att M2 är relativt vardagsvänlig för att vara en M-bil men har inte provkört nån än så jag har ingen egen erfarenhet tyvärr, skulle därför gärna höra lite åsikter av er M2-ägare som har några mil bakom ratten.

Hur upplever ni era bilar till vardags? Nån som kör på vintern? Hur är komforten? Någorlunda rimliga ägandekostnader?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det finns väl egentligen inga hinder för att köra en M2 året om, möjligtvis blir komforten till och med bättre med mindre hjul och andra däck, då vägljudet är en av punkterna som gör M2:an jobbig att leva med varje dag. Bilen är ju inte särskilt låg original, och kan man tänka sig en coupé så är inte den punkten något problem heller. 3 års fri service, vagnskada (beroende på hur gammal/ny bil du köper) gör ägandekostnaderna rimliga. Räkna med en förbrukning på över 1 liter / mil.
Jag kommer att köra min M2 över vintern. Tycker inte vägljudet är speciellt jobbigt faktiskt. Det som stör mig mest är att tanken är alldeles för liten. I kombination med den höga förbrukningen så blir det många stopp på macken.
Jag ser på M2 som vilken bruksbil som helst och det skulle aldrig falla mig in att ställa av den på vintern.
Men det är klart, det är en väldig skillnad i hårdhet mot dina tidigare bilar så provkör ordentligt är mitt tips
Jag har bara en bil och kommer köra min M4 över vintern. Nu bor ju jag i södra Skåne så det här med vinter är ju klart annorlunda än för dig. Dessutom kör jag inte så mycket på vintern oavsett. Men det är väl bara att ta det lugnt och om det blir för jävligt helt enkelt ställa bilen? Men det gäller oavsett vilken bil man har såvida man inte har ett riktigt terrängfordon.

Tycker också att bilen är hyfsat beskedlig utanför sportlägena. Det kanske inte är toksmart att slänga i sport+ på allt och försöka köra rally när det är halt på vägarna. Men som sagt, det gäller ju med alla bilar. Även en fyrhjulsdriven bil med mindre motor måste ju bromsa nån gång...
Su
4
Sundbergbmw
Bmw M2 -17
Låter ju lovande det, då ska jag absolut inte räkna bort den! Får ta mig en provtur och bilda mig en egen uppfattning som sagt, troligen överväger körglädjen eventuella nackdelar :) Hade en Impreza GT för några år sedan med stenhårda dämpare och har svårt att tänka mig att varken ljudnivån eller komforten skulle vara sämre än i den lilla plastburken åtminstone.
Lasse Karlsson
Vintersulor på "G" till nya pärlan BMW M6 GC 16. Kommer väl inte ta ut "henne" i den värsta "vinterskiten" men en sån här typ av bil är alldeles för rolig för att ställa av halva året!

Dessutom tror jag definitivt att bilarna mår bättre av att få gå regelbundet!

HA DET!

modolasse
Kört min i snöstorm, oplogat med europeiska friktionsdäck, gick långt över förväntan. Haft bilen avställd senaste vintern men funderar på att köra den detta år.

Snittar runt 0,9 till vardags (manuell)

"Performance" is a function of far more than horsepower and torque.
Körde min året runt, fungerar hur bra som helst.
Hade Michelin Pilot Alpin 4 på originalfälgarna under vintern.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
M2 -17: 0.9? Undrar om det är ngt fel på min... Jag snittar 1.2-1.3:-)
bl
2.294
blixten
325i -88
Kör jag väldigt lugnt och fint lite längre sträckor snittar jag också nedåt 0,9. Men vad skall skall jag då med en m2 till om jag aldrig trycker på gasen... Men var och en får köra som den vill.
Dum fråga kanske, vet ni om bilen drar mindre bränsle om man kör lugnt på komfortläget än om man kör lika lugnt på sport+ läget?
Om du har samma växel och varv i de båda lägena ska det väl vara samma sak.
Det som kostar bränsle är väl accelerationer som ger höga varv.
Aerobat: din måste vara trasig ;)

0,902 då jag tanka sist.

Inte mätt vad den drar på Mantorp eller Nürburgring
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
M2 -17: Fantastiskt... Precision på tusendelen. Jag har svårt att bemöta det eftersom bensinförbrukningen på M2:an inte är intressant för mig.
Men visst OM jag kör längre sträckor jämn fart 80-120 så är det säkert möjligt.
Men gasar man minsta lilla är under 1 liter/mil omöjligt vill jag hävda. jag gissar att de flesta snittar 1.2-1.3 om de inte pendlar.
Försökte ge trådskaparen o tråden lite information.

Kör mest vänsterfil o följer trafikrytmen då jag hamnar på 0,9.

Ett sätt att se på en M2 som dailydriver kontra en vanlig bruksbil rent ekonomiskt är att den kostar ca 5 kr/milen mer att framföra (bränsle) vilket skulle innebära 7500 kr/år för trådskaparen, samtidigt kommer en M2 ha lägre värdeminskningstakt efter tre år kontra en "vanlig" bil. Sen kostar ju material o försäkring mer då det är en M men summarum så borde de totala kostnaderna vara snarlika.

Haft min i snart två år o ser fortfarande fram att få köra den varje gång.
Det finns två saker jag kan störa mig på 1. ljudnivå i kupé på dåliga vägar = går knappt att å prata i handsfree. 2. varningssummern som inte försvinner efter man lagt i backen o sedan neutral.

Försökte ge trådskaparen o tråden lite information.

Kör mest vänsterfil o följer trafikrytmen då jag hamnar på 0,9.

Ett sätt att se på en M2 som dailydriver kontra en vanlig bruksbil rent ekonomiskt är att den kostar ca 5 kr/milen mer att framföra (bränsle) vilket skulle innebära 7500 kr/år för trådskaparen, samtidigt kommer en M2 ha lägre värdeminskningstakt efter tre år kontra en "vanlig" bil. Sen kostar ju material o försäkring mer då det är en M men summarum så borde de totala kostnaderna vara snarlika.

Haft min i snart två år o ser fortfarande fram att få köra den varje gång.
Det finns två saker jag kan störa mig på 1. ljudnivå i kupé på dåliga vägar = går knappt att å prata i handsfree. 2. varningssummern som inte försvinner efter man lagt i backen o sedan neutral.

Sa
61
Salleballe
330e m-performance -20
M2 -18
318d m-paket -18
118i m-paket -18
116i m-paket -16
118i m-paket- 18
118i m-paket -17
vw polo -18
V70 2.5 FT -11
S60 2.4
Min ligger också på ca 0.9 liter/mil , körde i somras en roadtrip genom EU slutade på 1.01-1.12 då va det allt mellan 70-270 på mätaren :)

Så länge man körde jämt så drog den inget speciellt ca 0.90-0.95 i 140km/h genom Tyskland med slätare vägar..

Ska köra min bil hela året runt , bilar är till för att köras :)

SH
Drar 1.25l i snitt med E30 i tanken /steg 2 mapp.
Införskaffat en vinterbil då jag då o då redan i relativt ok väderlag fått ett par ”spännande” ögonblick. Halt väglag lär för mycket för min körförmåga/ tunga högerfot...
Kört två vintrar. Har skyddsfolierat bilen och tvättar den ofta (jo, ibland är den skitig men att tvätta typ två ggr i veckan när det är kass väder funkar ju inte). Och som acey skriver så är bilen ju aningens mer komfortabel vintertid pga däcken. Funkar hur bra som helst!

Åka landsväg 0,8
Köra landsväg 1,0
Motorväg åka 0,9 (med lite moms 1.0)

Men med stadskörning drar det iväg, mitt heltotala snitt blandad körning ligger på 1,1 - 1,2 ungefär, beror ju på mixen av körning så att säga.
Su
4
Sundbergbmw
Bmw M2 -17
Det blev en M2a med vinterdäck till slut som jag kört drygt en vecka nu. Håller med om allt ni sagt, ljudnivån i motorvägsfart är väl det jag skulle kunna tänka mig kan bli lite tröttsamt i längden men definivt ingen katastrof. Riktigt rolig och lättkörd bil, mycket lättkontrollerad i snön också. I comfortläget får man knappt sladd ens om man försöker och kopplar man ur DSC kan man kasta runt den hur man vill :) Dock blir det nog däckbyte till nästa vinter till riktiga dubbdäck för Michelin Pilot Alpin pa3 som sitter på nu blev jag inte alls imponerad av i isföre, snudd på livsfarliga.
Sa
61
Salleballe
330e m-performance -20
M2 -18
318d m-paket -18
118i m-paket -18
116i m-paket -16
118i m-paket- 18
118i m-paket -17
vw polo -18
V70 2.5 FT -11
S60 2.4
Sundbergbwm: köp lister som du sättet vid dörren/motorn så får du ner ljudet rätt bra till på motorvägen till M2an
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Annars är ju en M3 E46 ett alt.
Ligger som ett "strykjärn" på vägen. Ärlig i snö och modd.
Drar rel. lite (jag ligger på 0.85 L/mil - "åker mest" - "kör" ej :))
Just "ärligheten" gör att M3an är nog den bästa vinterbil jag har haft (plus att den blir varm i kupen superfort)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.