|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Åkte på ett oljud förra sommarn. Nån som kanske vet vad det är? Åkte på 2+1 väg då biln bara dog. Rulla in i en ficka som kom riktigt lägligt. Biln starta direkt men hade ett otrevligt knackande nu =/ det fanns inte när biln la av. Länk Ljudet lät sådär och när ja spela in ljudet så hade jag åkt 10 mil. Ingen skillnad på ljudet och hoo går lika bra som innan ljudet kom. Idag har biln gått ett antal 100 mil sen ljudet dök upp och det låter precis lika varken bättre eller sämre och hon går lika bra. Öppnar man olje locket så knackar det inte mer utan precis lika. Lyssnar man med skruvmejsel så verkar det komma från vakuumpumpen fram på maskin. Kan det vara den och vad är det? Tacksam för svar. | |
|
Nu är de detta ljud ja vill få bort bara =/ Kan de vara en spridare eller 2? Eller är de en lyftare? |
|
| kan vara vakuumpumpen som låter sådär, som du själv antydde till :) | |
|
Häng av remmen (-arna) i motorns framkant, är ljudet bort så vet du att de är något av de remdrivna aggregaten som ger ljudet. Häng tillbaka remmarna en i taget (är väl 2 remmar har jag för mig?). Kör inte bilen utan rem mer än i max 30 sek, du har bland annat ingen drivining av vattenpumpen... Jag hade gissat på en lyftare som "hängt sig", men å andra sidan så borde den ha släppt efter "ett antal 100 mil". Jag utgår från att du bytt olja & filter. Det kan äöven vara på sin plats att hälla i "invändig motortvätt INNAN man byter den gamla oljan? |
|
|
Olja och filter är nyss bytt ingen skillnad. De ska va 2 remmar men ja har bara 1 rem. Den te ac:n är borta sen länge. Ja skulle ju prov startat då ja bytte generator för inte så länge sen. Men då hade jag start problemet istället. Ljudet som iaf ja tycker kommer uppe och fram ifrån. Den där vacum grejen har ja skruvat bort å startat ingen skillnad på ljud men spruta olja. Ljudet lät inge mer för att pumpen va borta eller om man skruvar bort olje påfyllnings locket. En lyftare verkar jobbigt och byta? Vet ju inte egentligen om en spridare är roligare å byta. |
|
| Du måste ta bort kamaxlen för att byta lyftare...Jag skulle undvika detta, satsa isf på nån "invändig motortvätt" samt några korta oljebyten? | |
|
Oj de lät riktigt jobbigt. Va använder .an för kul som motor tvätt då? |
|
| Finns flera olika varianter.Har använt det själv en gång i "förebyggande" syfte på en M5 E34 3.6 jag hade. I mitt fall var det ca 0.5 liter "lösningsmedel" man hällde i den gamla oljan sedan körde man på förhöjd tomgång (typ 2000 rpm) i ca 15-20 min innan man bytte oljan/blandningen. Biltema har en ny variant verkar det som? Länk . Bra eller dålig har jag ingen koll på. Det jag använde var mer i stil med detta Länk Länk | |
|
Som ja förstått de så får man inte tomvarva bmw automaten pga lådan? Ingen aning om de stämmer. Men om de gör de hur funkar motortvätt då? |
|
| Du kan ju köra runt på låga varv? Som sagt jag varvade ca 2000 varv i typ 15 min. Följer man instruktionen till Wynns (motsvarar det jag använde för måååånga år sedan) så skriver de att motorn skall gå på tomgång i typ 15 min. Det finns de som tömmer ur all olja o häller på ren diesel i tråget o låter motorn gå så i typ 10-15 min? Inget jag skulle göra dock. Kika på Biltemas variant, verkar vara en "olja med renande egenskaper", dvs man tappar ur gamla oljan, fyller på rengörningsoljan, kör ett kort tag, o byter sedan till den "riktiga oljan"? | |
|
Ja lär ju helt klart testa dom där för att se om de händer nåt =) Mest nyfiken på om de stämmer att man inte (får) bör varva en diesel automat? Tycker de låter konstigt. Ja har ju utom knacket lite plast under som släppt (åker ju tok sänkt) samt en elhiss bak som sagt upp sig. Men förutom allt detta så är ja hel nöjd me biln trots de höga miltalet =) |
|
|
Börja som sagt med att start motorn utan drivremmarna. Är inte ljudet borta så är det något "i motorn" som låter, då kan man testa med dessa "mirakelmedel". Jag har dragit denna "historia" flera gånger men...En bekant hade en M5 E34 som helt plötsligt började "knacka" från motorn. De flesta mekaniker sade "Vevlager troligen". Iaf vi hängde av remmarna, ljudet borta. Visade sig vara servopumpen som gav ljudet, axeln rörde sig lite väl mycket "in/ut". Vi spände remmen till servopumpen liiiite mer, ljudet borta, o förblev oxå borta. |
|
|
Lär hänga av remmen för att testa de först. Ljudet kan ju vandra. Tänkte först på skivan längst ner. Bytt den förut när den blev vind. Knacka då oxå. Men har ju lyssnat me skruvmejsel å då verkar ljudet komma från den där vacum pumpen men hörs svagare från spridare 1 å 2 om man räknar fram ifrån. Men ja tycker ju att då man tog bort vacum pumpen samt oljelocket så borde ljudet höras mer. Men ljudet finns inte där. Svårt att förklarar hur ja menar bara =/ |
|
| Nu har du en diesel men löst/-a tändstift på en bensinare kan ge "knackljud". Vet inte om en "lös/dålig" dieselinsprutare kan ge oljud? | |
|
Lösa tändstift kan ge spännande knackningar. På mantan fick ja ett oljud som lät som ett rejält lager knack. Blev riktigt orolig efter vägen men då va de (bara) generatorn som tur va. Men generatorn har ja ju bytt nu så de e inte den i detta fall. Då detta ljud kom efter att biln bara la av (inga lampor lyste) å starta direkt efter så de enda ja kan komma på e nåt med spridare. Men samtidigt så är ja ju långt ifrån säker på de. Hade de vart nå lager så hade hoo inte gått än. Gått många mil nu även en hel del hårda mil |
|
| Ja ett löst tändstift kan i allra värsta fall "skjutas ut ur gängona" vilket betyder att man måste ordna med insatsgängor, eller en annan topp. Jag vet inte om det är möjligt att "koppla loss enstaka spridare elektriskt" på en diesel, är det det så kan man testa det, försvinner ljudet då så vet man att det är något som "sitter löst" i/vid just den cylindern? Har man ett löst tändstift så brukar det tystna om man stryper bränsletillförseln... | |
|
Ja ett löst tändstift kan i allra värsta fall "skjutas ut ur gängona" vilket betyder att man måste ordna med insatsgängor, eller en annan topp. Jag vet inte om det är möjligt att "koppla loss enstaka spridare elektriskt" på en diesel, är det det så kan man testa det, försvinner ljudet då så vet man att det är något som "sitter löst" i/vid just den cylindern? Har man ett löst tändstift så brukar det tystna om man stryper bränsletillförseln... Jag har ryckt 5 av 6st kontakter te spridarna utan att ljudet direkt ändras =/ Kontakt 6 är trasig så den sitter fast med strippa. Ska rycka den oxå bara för att ta reda på om de ändrar ljud då |
|
|
Ladda upp ett nytt klipp ikväll på knacket för att jämnföra mot förra året å en massa mil senare (även hårda mil) Dörrn gnisslar en hel del =/ Länk |
|
| Just det...En ytligt bekant hade ett liknande ljud i sin Peugeot, den gick förvisso inte 100%. Det var en ventilfjäder om hade gått av i hans fall. | |
|
Ja misstänker ju mest en lyftare. Men ladda upp en ny film bara för att jämnföra mot hur de lät. Men mest bara för att ljudet inte blir värre eller bättre för den delen |
|
|
Imöra ska ja lyfta av remmen för att testa den varianten oxå. Blev en smärre test tur nu ikväll på ca 10 mil men ja tror att start problem å diesel bekymret är borta =) Nu handlar denna tråd bara om knacket |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.