AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.096

BMW 523i-97, rycker ibland.Inga felkoder finns, troligt fel?

Sida 2 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tändstiften är bytt för ca 3500mil sedan(BMW original stift, vet dock ej märke).
Dessa stift ska räcka i ca 5000mil innan behov av utbyte.

Men visst, de har ju suttit där ett tag nu, så det är ju aldrig fel att byta..men "bevis" på dåliga stift finns inte om man ser till felkoder för det finns inga tändningsmissar när man läser av minnet..

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det låter som du monterat två-elektrodsstiften mht. livslängden.

Jag (och BMW) rekommenderar fyrelektrodsstiften med mittelektrod i platina.
De är lite dyrare men håller 10.000 mil och har bättre självrenande egenskaper.

NGK BKR6EQUP
eller
Bosch FGR7DQP (DQI går ännu bättre men det är flera år sedan de slutade tillverka dem = svårt att få tag på)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...tänkte handla 4-elektrodarna nästa gång.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fortsättningen....

Jo, stiften är bytta nu (NGK BKR6EQUP) + bytt tillbaka till min originalluftmassemätare(SIEMENS).

De andra jag köpte på nätet(Hella + "no name") gjorde saken värre, dvs nya fenomen som t.ex segande vid acceleration bl.a..+ att avgasvärdena på bilprovningen blev "helt åt H-vete" med Hella lmm iaf.

Bytte som sagt till min original lmm och då blev avgasvärdena i princip perfekta. + att segandet vid acceleration försvann.

MEN>>>>Ryckningarna är kvar...kommer "två små ryck" direkt efter varandra, sedan är det lugnt igen upp till någon dag eller två eller ibland t.o.m. längre tid innan dessa "småryck" uppkommer.

Lutar nu åt att det är någon tändspole som har lite problem.

Återkommer när jag helt säkert har hittat felet.

Mvh Janne.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tryck och ryck i alla vacuumslangar. Det finns bl a en (åtminstone på 528 -97) under gasspjället som får utstå mycket värme. På min hade den spruckit i infästningen mot motorn men det gick inte att se sprickan när den satt på plats (spegel + lampa). Lite jäklig att komma åt har jag för mig men försök kolla den. Jag hade liknande symptom. Då fick jag också felkod på typ gasspjällets läge eller nåt men byte av den givaren gjorde ingen skillnad. Felkoden dök aldrig upp igen efter att slangen blev bytt.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sen replik...varit bortrest.

Ok, tack för svaret, men jag har kollat "allt" runt insuget och inte hittat någonting i slangväg som verkar vara dåligt, sprucket, eller på annat sätt defekt..

Tändspolefel misstänker jag som synes...men det kan likaväl vara t.ex. vanosproblem. Dåliga packningar kan det kanske vara runt denna enhet(singelvanos)?

Fortsättning följer..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg är jag bra på :)

Ja, har märkt nu på senare tid att jag även kan provocera fram rycken när jag snabbt trycker gaspedalen i botten.
Då kommer 8 ggr av 10 ett kraftigt ryck..hmm.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle misstänka tjuvluft - då hinner inte lambdaregleringen med att justera den förhållandevis stora felaktiga luftblandningen (som kommer in efter LMM och inte registreras av motorstyrningen) = bilen rycker ett kort tag när motorn försöker justera bränsleblandningen innan den har "kommit rätt".

Har du röktestat insuget (från bälgen efter LMM)?
Det avslöjar alla läckor (som kan vara många i en så gammal motor med mängder av gummidetaljer i insuget).

Mvh
Johan B

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nej...har ännu inte röktestat.

Men idag kom det ännu lite till felsymptom...rycker "som vanligt", med tillägget att nu stannar den också relativt frekvent(både på tomgång och under "normal drift" s.a.s.)
Hänt två ggr idag(dvs motorn dött och därefter enkelt gått att starta igen) och ryckt ett flertal ggr under dagens drift.

Hmm...blir nog att beställa en vevaxelgivare också.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en felkodsavläsning innan du fortsätter den dyra gissningsleken "byt delar på måfå"... ;)

Jag skulle även göra ett röktest - är inte så svårt! I avsaknad av rökmaskin duger vilken rökbar tobakssort som helst (gärna en Havanna-garre om du måste bolma så kan du ju passa på och njuta lite!!) och sedan tejpar du insugsbälgens hål efter LMM och har en slang som du blåser in röken med.

Mvh
Johan B

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...det är säkert ett bra sätt att försöka utesluta nära på 100% om det läker i insuget :)

Ja, som sagt jag får ta tag i detta lite rejälare..och slippa gissningar :)
Kanske har uppstått lite felkoder nu med lite tur..

Men vevaxelgivaren borde jag ha bytt nästan som steg 1 i gissningarna(och tipsen om denna har jag ju fått redan tidigarel).
Vanligt fel enligt det man läst både här och annorstädes, men idag lutar det i gissningsleken åt vevaxelgivaren mht att den(motorn) nu faktiskt dör frekvent.
Eller>>>> ett stort svart hål någonstans i insuget :))

Ja...får se hur jag går vidare, måste hinna "lufta M5:an" också ;)

Mvh Janne,

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vevaxelgivare bytt (originalgivare)...kört hela kvällen och rycken verkar vara borta!
Inget "tjuvstannande" heller :)

Ska en längre tur i morgon så jag hoppas också då på en "ryck och strulfri" resa.
Hoppas hoppas..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vill bara nu skriva att det alldeles säkert var vevaxelgivaren som var felet från första stund.
Vagnen rullar nu som den ska.

Tack till alla som engagerat sig.

Mvh Janne.
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Skönt att det löste sig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.