|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag var och kikade på en M3 e46-03. Den var fin men det var en sak som gjorde det hela lite tråkigt. Det kom ett svagt tickande ljud från, som det lät iaf, under växelspaken. Det hördes inte när man gasade på eftersom motorljudet överröstade då och jag var dum som inte tänkte på om det ökade med varvtalet, men det lät som att det kom under växelspaken. Någon som kan ha något förslag på vad det skulle kunna vara? Hälsningar Johan | |
| Varm, mycket varm metall (läs avgassystemets delar) kan "knäppa". | |
| Hej, inget sådant ljud, det var ett jämt tickande ljud, bilen startades precis. | |
|
S54 är en livlig motor med massor av tickande ljud som kan verka onormala för den oinvigde. Det är ingen tyst motor så att säga så jag misstänker det är den du hör. Du får spela in ljudet och visa oss, ta med nån med erfarenhet eller testa fler M3:or och jämföra. |
|
| Låter väldigt konstigt.. Inte haft något tickande ljud på nån av mina m3:or med SMGII.. | |
|
Hej Tack för svaren. Jag skulle säga att det inte är något ljud från motorn. Jag var ju dum som inte tänkte på det när jag satt i bilen. Det är 20 mil härifrån så kan tyvärr inte bara svänga förbi. Men finns det något under spaken, vid växellådan som rör sej i samband med att man kör? Jag ska ev ringa och fråga om dom han kan spela in ljudet :). Hälsningar Johan |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Stödlagret till kardanen sitter där under, men lite längre bak än växelspaken. Men om det var dåligt borde det finnas vibrationer i drivlinan. |
|
Det har du rätt i. Jag ska ringa dom imorgon och höra lite om ljudet. |
|
|
Yeddhäng, S54=underbar, ja, men är det något fel på min som spinner som en katt både på tomgång och vid ökat gaspådrag med 100 varv/min upp till 2-3000? Nej jag köper inte det med "massor med tickande", bli mer precis, så ska jag ut och kolla med ett stetoskop :) em3 |
|
|
Tillägg; jag har en manuell...... em3 |
|
|
En helt tyst S54 skulle jag akta mig för, de skall "ticka" lite lätt. Är det helt tysta är det risk att ventilspelet krympt för mycket, och att det var lääääänge sedan ventilspelet kontrollerades. Motorer med fasta ventil -tryckare/-lyftare skall ha ett fint "summer ljud" detta då ventilspelet normalt specas till mellan 0.18 till 0.33 beroende på motortyp (spelet anges i regel på ett intervall om 0.05 mm, där det större spelet brukar gälla avgasventilerna...S54 insug 0.18-0.23, avgas 028-0.33) Det är bättre att ligga närmre den övre ventilsspelsgränsen än den undre, detta då spelet krymper när motorn blir varm. På gamla M20 så fick man bättre gång/kraft genom att ställa spelet närmre 0.35 på alla ventiler, men oxå lite "tickande" främst på låga varv. Det kan knappast vara kardan eller nåt efter växellådans utgående axel om ljudet hörs även vid stillastående. Så ta reda på om ljudet finns där stillastående, om inte så är det förmodligen nåt med kardanen eller dess "andra delar". Låter det stillastående o du är hundra på att det inte är nåt motorljud som "verkar komma från växelspaksområdet" så är nästa steg att trycka ner kopplingen helt, försvinner ljudet då ja då är det något inne i lådan (eftersom lådan högst sannolikt inte snurrar med utan möjligen "draggar" liiiite-liiite). Låter det fortfarande så är det ett motorljud., |
|
| SMG2 är i praktiken en manuell låda med en trött jobbig robot... | |
|
Dawwe..."trycka ner kopplingen helt" på en SMG!? Jag sa inte att min inte tickade alls, men vände mig mot att yeddgängs lösa odefinierade "massor med tickande" ljud, det gjorde RiBBaN_ också... em3 |
|
|
Just det ja..SMG, blandad ihop med din manuella. Men det finns kanske nåt sätt man kan tvinga SMG att stå med växeln i stillstående? Eller manövrera kopplingen via INPA? Fast det blir ju "massor med tickande" när 24 ventiler, spridare skall göra sitt, men det upplevda ljudet skall vara som ett "summerljud" inte "tick-tick-tick" |
|
|
em3 Om det är en BMW M3 med S54 du syftar på där inget som helst tick kan höras då är det antagligen så att du av misstag (?) använder ditt rektoskop för att lyssna. lillBoije Jag minns en tidigare tråd om tickande ljud som lät från någonstans under spaken. Den gången visade det sig vara ett buntbant med en ej avklippt överkottsflärp som satt fäst runt kardanen, vilken slog i underredet vid varje varv. |
|
|
lillBoije@ Köp inte M3 med SMG. 1: Sliter koppling som en Lamborghini om den inte är rätt inställd och med åren som bilen har kan det vara svårt att få det hela att fungera korrekt. 2: Troliga framtida bekymmer med roboten och många verkstadsbesök, Om du inte kan meka, felsöka el/hydraulik eller felkodssöka själv. EB |
|
|
Yeddheng, okej tack, jag kan ju höra om dom kan lämna in den på en verkstad för en felsökning. Pula, ja altså, jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är just när jag läser sånt där som får mej att tveka. Och det där med att den sliter koppling är ju inte heller kul, det visste jag inte om. Är som sagt inte så hemma på BMW överhuvudtaget. Men stort tack för alla tipsen ni ger mej. Men visst det är säkert en del som haft problem med dessa lådor, eller sakerna runt växellådan, samtidigt är det säkert väldigt många som inte haft några problem med dom heller. Det är ju ingen som skriver en tråd om hur bra en låda är :). Kan man på något sätt märka av om den börjar bli dålig? Att den tex slirar eller inte växlar som den ska eller något? |
|
|
Jag hade SMG III i min M6 under 3 år och var kanonnöjd med den. Den lådan är mycket bättre och hållbarare då den är utvecklad från grunden till en SMG-låda. Visst kan den ge felkoder och pumpen kan ge upp, men är en mer utvecklad/testad låda i grunden. Absolut finns det ägare som inte haft problem med sina lådor, men då är det med största säkerhet lugnt körda bilar med låga mil där serviceboken är fullsmetad med stämplar från auktoriserade verkstäder som initierat och ställt in lådan med jämna mellanrum. SMG III lådan ska ställa in sig själv varefter kopplingen slits, men jag vet inte hur det är med II-an. Att alla SMG lådor slirar på kopplingen med den lästa växlingshastigheten är ju känt och känns rejält när man kör. Jag körde alltid i manuellt läge med högsta växlingshastigheten och med ett litet gaspedals-uppsläpp vid växling. Det tyckte jag fungerade bra på landsväg. I stadstrafik är lådan hopplös hur du än gör. Bäst att köra på 3ans växel hela tiden och hoppas på att det är grönt ljus hela tiden. Att köa med en SMG låda är nog det som sliter mest på den;) På en e46 M3 är det ju inte bara lådan som behöver kollas en extra gång;) EB |
|
|
Pula: haha jag garvar när läser "Bäst att köra på 3ans växel hela tiden och hoppas på grönt". Förstår känslan. Jag köpte nyligen en SMG och är egentligen anti gamla automatlådor, men än så länge har gillar jag lådan. Skulle aldrig köra den som en daily driver, för lådan är otroligt obekväm i stadstrafik. Min ska rulla sommardagar och köras aktivt, där har den hittills varit rolig att köra :) Min är svensksålda och 9900 mil, så hoppas på att den är fint körd, men man vet aldrig... peppar peppar. trevlig helg! |
|
|
Tack för alla svar. Får se hur det blir. Hittade detta när jag sökte runt, så om det går sönder och är motorn till pumpen är det ju ändå överkomligt att byta. Länk |
|
|
Återkoppla i tråden när du vet vad felet är och om det ordnade sig. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.