AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.835

Elbil VS Fossil?

Sida 1 av 2
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tänkte starta en diskussion om elbil VS fossil:-)
Men inte den vanliga pajkastningen, tack. Jag skulle vilja veta hur och ev vilka bilar som kan var ett alternativ för mig ur ekonomisk, komfortmässig, säkerhetsmässig synvinkel.
Körmönster:
Ca 2500 mil/år, varav ca 1500-2000mil i tjänsten.
0-3ggr/vecka kör jag mellan 20-30mil/gång mest motorväg
0-3ggr/månad kör jag 88mil, som 2x44mil motorväg mestadels med övernattning, men ibland över dagen. På hotellet går det att ladda mot betalning (dyrt).
Resten blandad privatkörning.
Trots att en del elbilsförespråkare uppenbarligen inte tycker att det är "normalt" att köra långt i sträck så kör jag alltid direkt hem ca 44mil utan stopp om jag inte blir akut trött.

Kör en välutrustad MB C220d Kombi 2018, förbrukning ca 0,5l/mil (verklig). Den kan köpa vid 1000mil för 350tkr. 5* i NCAP, Tyst (bullerdämpade glas) etc, kan köra 120-130mil på en tank. Dessutom kostar diesel ca 12kr i DK där jag tankar vilket ger mig en milkostnad på 6kr/mil.
Vilka elbilsalternativ finns?
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
ping @verdi
Då var det dags igen...

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Snälla inte det... Jag är nyfiken om någon med liknande körmönster har fått till det med en elbil? Verdi kör ju inte så.
Pi
96
PinnenX
325i-05
Kanske inte den mest väsentliga detaljen i den här diskussionen men jag är lite intresserad av var i Danmark du tankar diesel för motsvarande 12 SEK? Dels med tanke på den nuvarande valutakursen men även med tanke på att dieselpriset i Danmark ökat en hel del det senaste halvåret

En annan, kanske mer intressant fråga är om du är villig att ändra lite i ditt beteende... Är det exempelvis ett nödvändigt måste att köra de 44 milen nonstop eller skulle du kunna tänka dig ett kortare stopp under vägen?
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Nja, jag har kanske inte riktigt hängt med i kursutvecklingen. Men jag vet inte om du kör i Danmark? Priserna (speciellt Diesel) varierar MYCKET mer än i Sverige.
Tankar du på en stor mack vid motorvägen kan det kosta 10.50dkk, vid en obemannad mack lite off kan det kosta 9dkk. För inte speciellt länge sedan tankade jag för 8.79dkk. Kända mackar ligger kring 9.50dkk just nu. Det blir 13 svenska nödmynt. Det är också ofta stor variation mellan morgon och kväll. Där jag ofta tankar på Aarhus skiljer det in sällan 1 dansk krona mellan morgon och kväll.

Stopp. Helst inte. Tidigare i år bytte jag till en bensinare. Men jag tyckte helt ärligt det var lite jobbigt med frekventa tankningar. Den klarade inte de dryga 80 milen utan tankning vilket var klart enerverande. Så den fick gå och det blev diesel igen.
Men visst om allt funkar perfekt och jag vet att jag kan köra in någonstans för ett kort stopp (10min?) och vara säker på att jag inte behöver vänta på någon annan etc.
Vad kostar det förresten att "tanka" en elbil om man inte är hemma?
Pi
96
PinnenX
325i-05
Jobbar i Danmark så har bra koll på de billigaste mackarna :) Finns till o med bra appar för det. Tankade senast igår. O den billigaste dieseln i mitt närområde låg på 9.99 Dkk. Då en dansk krona nu kostar runt 1.40 ligger priset nu runt 14 sek/litern. När jag började jobba i Danmark för ca 2,5 år sen kunde man utan problem hitta diesel för under 8 dkk/liter så priset har ökat kraftigt de senaste åren, både i faktisk prisökning och med tanke på valutakursen. Dock fortfarande rejält billigare än i Sverige :)
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Vet inte var du tankar men:
Länk

Dessa priser gäller i denna stund.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Köp nya BMW I3, välj med REX om du inte vill ändra beteende. Är du beredd att ta en paus när du kör 44 mil kan du snabbladda 15-20 min och då behöver du inte REX. Skaffa 11kw 3-fas laddbox hemma.
Pi
96
PinnenX
325i-05
@aerobat
Ok, strax över 13 SEK om du råkar befinna dig i Taastrup :)
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Grelle: i3 är en förförande trevlig bil och jag har testat den flera gånger. Väcker helt klart mitt habegär. Men den funkar inte bra på motorväg. Jag kom bara 17 mil (20 grader ute) med en 94 Rex (ex Rex då). Körde i 105-110 och jag brukar ligga på 125.
Komfort och säkerhet är ju heller inte i samma division som Mercan tyvärr. Dessutom är den dyrare vilket knappast känns relevant.

Skulle jag köra med Rex kommer den ju att dra mer soppa än Mercan. Då är det ju ingen vits. Om jag skulle köra max ca 20mil hade jag allvarligt övervägt i3.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den har större batteri nu, så du kommer längre än 17 mil.

Bor du i villa?

Om den drar mer soppa med Rex så stannar du bara och laddar. Har du bråttom kör du Rex.

2500 mil per år, 0,5l/mil och 16kr/l betyder att du kan spara 15' per år i bränslekostnader om du kan ladda hemma.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Som sagt i3 är en fantastisk bil, men den är helt enkelt inte byggd för att köras i konstantfart 120km/h eller mer. Jag tvivlar på att du ens kommer 15mil i 125km/h.
Dessutom är den ganska vinglig och vindkänslig i motorvägsfart + att kah inte skulle vilja krocka i den.

Sedan baserar sig din kalkyl på best case för i3 och worst case för mercan. Mer realistiskt för mig är att jag får ladda en del ute och köra en del Rex. Kanske hamnar jag på 3-4kr/mil, då börjar skillnaden närma sig 10000kr vilket inte är speciellt mycket i totalen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag hade avvaktat, utvecklingen går snabbt, är sällan bakåtkompatibel och det finns väl egentligen inte så många alternativ just nu än Tesla för dig.

Jag vet inte hur skattereglerna ser ut i Danmark, men jag hade tittat på en hybridbil istället. Varför inte en 530e istället för Mercan?

i3 går verkligen bort om du inte bara kör stadskörning, vilket ju inte verkar vara fallet.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, avvakta och åka bekvämt och snålt i en diesel så länge är nog det enda alternativet tyvärr.
530e har en räckvidd på futtiga ca 65mil (BMW). När man kör på bensin vilket i mitt fall skulle bli den mesta tiden ligger den på 0.7 eller mer. Tester visar att den klarar max 3mil på batteri. Dessutom är den dyr och finns inte som kombi. Tycker många hybrider känns som fake. Skattebetalarna betalar för de styrandes dåliga miljösamvete och bristande kunskaper. Jag äger bilen privat så skattereglerna betyder inget för ekonomin i detta fallet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej, då hade jag gjort precis som du är inne på. Köra diesel och sitta still i båten och utvärdera läget igen om 24-36 månader.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jepp, eventuellt en lätt beg i3 94ah som tredjebil nästa år när 120ah kommer ut. Tror att priserna justeras ner lite då.
Transocean
Aerobat, jag kör en 530e sedan mars 2018. Jag kommer lätt 4 mil på el om jag inte kör fortare än 100-110. Kör jag i 145Km/h (maxhastighet på el) så kommer jag 3 mil. Mitt bruksmönster med bilen är följande: 3 veckor till och från jobb 8 mil om dan, 95 -100% på el. Tankar ingenting. Sen en gång i mån ner till Tyskland med bilen när jag har min frivecka. Sist när jag kom hem och tankade fullt hade den dragit 0,79/mil Flensburg- Oslo. Allt i allt är den billigare i drift än min förra bil; en 2011 E90 320dA.

65 mil kommer du aldrig med en tank vad BMW än påstår, jag tankar alltid senast efter 40 mil. Fördelen med en liten tank är ju att man tar "trafiksäkershetsraster " oftare än med en dieselbil; tanka pissa kaffe vidare.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Enda scenarion när jag kan få ekonomi i en 530e är om man kan dagspendla på el eller om man kan dra nytta av någon idiotisk skatteregel. Annar blir den bara dyrare på allt.
Jag tror inte det finns så många elbilsalternativ som passar det här körmönster. Jag som har en tung högerfot kommer inte så mycket längre än 20-30 mil på en laddning med en P100d.
Har själv varit lite sugen på en Tesla men tvekar inför alla de kvalitetsproblem som verkar finnas med bilen.

jag är även tveksam till de här hybriderna där man får "släpa" runt på en massa extra vikt. Hade en BMW 225xe under en period och den gav inget större ha begär. Den ska i teorin kunna klara 3-4 mil på en laddning. Jag kom knappt 1 mil...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
homeros. Tror inte en minibuss som 2-serien ger direkt ha-begär för många på detta forum, oavsett motor.

En Tesla P100D är ju en värsting (600hk+ och accelerationen är ju beroendeframkallande) och lider väl av samma problem som typ M5 E60, dvs att när hästkrafterna används så blir räckvidden ungefär däromkring.

Har själv kört 530e och Volvo XC60 T8 under kortare perioder och de ger mig stort habegär. En stor del av min vardagskörning gick på el och jag har fortfarande inga begränsningar i hur långt jag kan köra. Kom 3 mil med 530e och 4 mil med Volvon.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, i alla fall för vissa fungerar inga elbilar ännu. Denna månad har jag 5 st 100 milskörningar antingen över dagen eller med en övernattning.
I vilket fall brukar jag köra hem vid 16-tiden och under normal trafik kan jag vara hemma vid 20. Non-stop. Jag vill helt enkelt hem så snabbt som möjligt utan massa stopp. Igår 460km på 3.55 tim, snittfart ca 117km/h. (detta innebär i Danmark långa sträckor i 140km/h för att kompensera köeer) Förbrukningen hamnade på 0.53l/10km vilket är normalt.
Dieseln jag tankade kostade 9.49 danska (Hornslet, DK) vilket ger mig ett milpris på 7 svenska kr milen i drivmedelskostnad. Dessutom visar bilen (med 66l tank) att den fortfarande har en räckvidd på 845km! Bilen är en MB 220d kombi 2018.
Ser man till alla faktorer, komfort, säkerhet, totala kostnader så tror jag att det är svårt att slå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.