AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.548

hur tolka felkoderna rätt på min e39?

Sida 2 av 2
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Länk
Hej

@Lucasm54: hoppas att det har löst sig med din bil. Har du kunnat läsa fuel trim värde på din bil eller du har kanske inte den funktion på din felkod läsare (jag tror att du har bmw scanner 1.04. Stämmer det? )

@bmw-slangen: Jag läste hela den här forum och måste säga att jag är glad att se den kompetensen som folk har här och den starka vilja att hjälpa andra på ett pedagogisk sätt.
Uppskattar verkligen dina kloka ord här och envishet att vara tydlig med stegvisa instruktioner (fuel trim läsning LOL) . Det har hjälpt mig en del på mina försök till felsökningar på min bil.
Men jag skulle behöva hjälp med att klargöra ett par saker här kring Diagnostik läsning. Jag läste också nånstans här att du skriver att det behövs en sammanfattning av OBD/Felkod läsare/Scanner/ etc... men du fick dålig respons på det. Jag tycker absolut att det behövs och skulle vara tacksam om du kan göra en sammanfattning av din kunskap i det området så man blir lite klokare. Google har allting sprid överallt och man blir inte klok på vad man ska köpa:

1- Jag har skaffat INPA från nätet med en så kallad K-Cable-->>USB.
Inpa verkar inte använda sig inte av begreppet Long/short "Fuel Trim" på motor. Jag hittar ingenting relaterad till Fuel trim. Jag hittade istället en sida så kallad patrol adaption(Lambdaintegrator 1&2, Additive 1&2, Multiplicativ 1&2). Jag vet ej hur jag ska dra nytta av dessa värden och vilken relation dessa har med fueltrim. Har du nån erfarenhet/tips hur man kan använda det på INPA?

2- Om det är bekräftat att det inte går att mäta fuel trim med hjälp av INPA, och jag kan inte använda "patrol adaption" till nåt, Vilket software ska man då skaffa till windows (XP eller 10) som kan läsa fuel trim ?

3- Fungerar min K-line diagnostic kabel med alla software eller varje software har sin kabel ? Tex jag har hört om "Scanmaster ELM" software, skulle jag kunna använda min kabel med den software om jag skaffar det separat eller hur funkar det?

4- Om kabeln är universal, Vart kan man enbart köpa/downloada software prisvärt till min PC. Gärna länk till nån hemsida.

Jag har en 525i E39 2002 med M54 motor

Tack
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Hej
Bilen tuffar o går fortfarande så gott den orkar trots sina 30000 mil....
Ja har kopian bmw scanner 1.04 eller va den hette
Men jag tror jag kan läsa ut mer info om kag ha 20 pin afaptern fast ändå... kommer jag inte kunna påverka fueltrim
Måste ha en mer avancera modell som föreslås i början av svaren
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Det finns några modeller med blåtand på teknik varuhusen tillsamman med en app som heter torque
Jobbarkompis använder den med bra resultat!
Skall nog skaffa den själv! Kostar nada!
Ok
Ska kolla på Teknik magasinet. Tack för tipset. Hoppas att den kan läsa Fuel trim.
Synd att man inte får mera respons. Jag antar att folk här har inte ork eller kunskap att hjälpa till.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, internt så används andra begrepp än long term och short term. Detta är ganska vanligt hos biltillverkarna, likadant hos tex VW.
Long term och short term är ju begrepp kopplade till den generiska standarden OBD-II så internt får ju tillverkarna hitta på och göra vad de vill så länge de rapporterar värden enligt OBD II standarden (när man frågar motorstyrsystemet efter OBD-II värden).

Men INPA vet jag fungerar för M54 och ska ge användbara fuel trim värden. Men andra begrepp används. Om jag minns rätt så ska man tolka de olika parametrarna på följande sätt. Integratorn ska ses som en motsvarighet till short term fuel trim. Additiv och multiplikativ bildar tillsammans motsvarigheten till long term fuel trim (där additiv har ett större inflytande på blandningen vid tomgång och multiplikativ har ett lika stort inflytande över hela varvtalsregistret).

För enklare felsökning (ofta vill man bara göra en sanity check av fuel trims) och då räcker ett enklare OBD-II verktyg. Men jag har själv INPA just för att kunna göra andra saker. Och ett tredje verktyg för att göra något annat. Så det brukar ofta bli att man behöver ett gäng olika verktyg bara för att kunna täcka in exempelvis ett par modellserier!

Här är exempel på fuel trims tagna via OBD-II på en M54-motor, här kan man se att allt fungerar som det ska men att motorstyrsystemet konsekvent måste addera bränsle (LTFT ligger och svävar runt 10% för båda banker)
Länk
Länk

Jodå, Torque och en vanlig ELM327-klon Bluetooth dongle fungerar fint (se mina inlägg i början av denna tråden). Dessutom enkelt att logga data vilket är användbart.
Hej, tack. Fan vad bra. Perfekt nu kan jag se helhets bilden igen :)
De fuel trim screen shot som du länkar , är de tagna med "Torque".
Då måste jag skaffa en ELM327 dongle med tillhörande software som passar till min window XP och Iphone. Eftersom jag har inte Android så förstår jag att det är inte Bluetooth jag ska köpa. Är det Wireless som kan kopplas till iphone och Windows?
Det är en jungle, det finns jätte mycket att välja mellan och man vill ha en bra och prisvärd dongle lösning samt en software som är användarvänligt och har detaljer.
Skulle verkligen uppskatta din tips här , länk till dongle samt software.
EasyOBDII
OBD2SPY
Scanmaster-ELM
Scantool_net
Torque
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, datan kommer från Torque (som jag sedan masserat i några program för att få graferna).

Själv använder jag en BT dongle som Carly säljer (då jag även har Carly for BMW för andra saker - främst quick&dirty felkodsutläsning från udda moduler).

Men denna dongle från Kjell vet jag fungerar för de flesta som kör med Android+Torque
Länk

Precis, Torque finns mig veterligen bara till Android.
Ska ta en titt hos Kjell och Tekniska Magasinet. De verkar ha en som fungerar för bägge iphone och windows. Men inga klara besked vilka Windows software det finns och om de kostar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.