|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte nyligen en BMW som inte vill starta efter den varit batteridöd. Bilen hade stått ett längre tag och därför laddat ur batteriet, första gången tidigare ägare försökte starta den med startkablar så gick den igång, och gick att köra med. Efter det så stod den ett längre tag igen och laddade därför ur batteriet ännu en gång. Nu går det inte att starta med startkablar längre. När man sätter på läge 2 i tändningslåset funkar allt det elektriska som det ska, men när man försöker köra startmotorn så vill den inte. Det går inte att bogsera igång bilen heller. Har läst lite om EWS och startspärr. Även att startmotorn kan gett upp. Men startmotorn känns enligt mig lite långsökt då detta problemet kom efter att den varit batteridöd och aldrig haft tendenser till att inte fungera innan. Har testat att koda in nyckeln på nytt genom att göra de instruktioner som finns på youtube, fast utan framgång. Nyckeln kan låsa upp bakluckan, men inte låsa eller låsa upp dörrarna. Någon som kan ha ett tips vart jag fortsätter leta? // John | |
|
Har du provat med annan nyckel? Prova även att byta batteriet till ett som du vet är fräscht - det kan vara intern kortis i batteriet eller annat fel som suger i sig merparten av all ström som donatorbilen ger. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tyvärr så finns det bara en nyckel. Har en batteriladdare med bra kraft i som just mu står och laddar upp den befintliga batteriet. Men annars skulle jag ju kunna testa att byta batteriet mot ett annat. | |
|
Finns inte ens "plånboksnyckeln"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Plånboksnyckeln? Vad är det? Kan den ligga på nåt ställe i bilen? Fick bara en nyckel med köpet. Kan tillägga att när jag ska köra startmotorn så sviktar inte innerbelysningen det minsta. Så det verkar inte ens som att strömmen försvinner till startmotorn. |
|
|
Plånboksnyckel brukar man kalla den tunna plastnyckeln som inte har larm-dosa. Har du bara fått en nyckel är det ju iofs lite knepigare att kolla om ny nyckel löser problemet - går iofs att beställa ny nyckel hos BMW men de är nog rätt dyra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur vet du att det den förre ägaren säger är sant? | |
| För att det är en barndomsvän som jag litat på hittills. | |
|
Att koda in nyckeln via youtube (trycka på nyckelknapparna i rätt ordning) lär bara nyckeln att låsa och låsa upp centrallåset. Det som öppnar startspärren måste du ha en mer avancerad pryl för att koda in i en ny nyckel. Då måste du läsa ut data ur bilen (t ex med en AK90 på ebay) för att klona in detta i en ny nyckel. Det sitter en klump ovanför pedalerna i bilen som håller koden för detta. Men om jag minns rätt så behöver inte nyckeln ha batteri för att låsa upp startspärren - det är bara en passiv transponder i nyckeln som svarar på bilens "behörighetsfråga" och det är bilen som står för kraften. Jag hade en nyckel till min förra bil som var inkodad till centrallåset med knapptryckningar och tillsvarvad av låssmed och den tände upp "all el" i bilen utom just startmotorn för att den var inte inkodad med AK90 och öppnade således inte startspärren. Det låter som om din bil är låst med startspärren om all el utom startmotorn går igång med nyckeln i läge 2. Men vad du ska göra åt det vet jag inte. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Okej, tack för bra svar. Det jag inte förstår riktigt är hur nyckeln bara kan tappa förmågan att starta bilen på grund av att den varit batteridöd, men vissa saker ska man väl helt enkelt inte förstå. Man kanske ska höra med BMW om de kan göra en ny nyckel till mig, och koda in den åt mig samtidigt. Eller om man ska köpa en sån där AK90 och testa själv. |
|
| Läs ut felkoder med Inpa, speciellt EWS. Kan räcka med att synka om EWS | |
| Vad är inpa? Och hur synkar man om EWS? | |
|
Inpa är ett diagnosprogram till BMW som du kan köpa via t ex. E-bay. Men jag skulle börja med att byta till ett fräscht batteri så kan du utesluta den felkällan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Går den inte att bogsera igång är det ju inte startmotorn och troligen inte batteriet då du beskriver att du har konstant ljus när du vrider på nyckeln. Nästa steg är att läsa ut felkoder tycker jag. Exempelvis med Inpa som även då kan synca startspärren. Finns på hemmaplan med en dags leverans(jäv) Se här: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Lite nyfiken på hur det gick med detta? Vi kom ju fram till med Inpa att nyckeln var problemet. Den sände men sände fel. Lätt att man snöar in på att felet ska ligga mellan EWS-DME men det kan ju även ligga mellan nyckel och EWS. Blev det ny nyckel eller hur gjorde du? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tjena! Undersökte lite hur man fixar med nyckeln. Har beställt ett nytt nyckelämne och en AK90+. Har kollat lite på nätet och tycker det skulle vara kul att lära sig programmera sina egna nycklar. Kommer dessutom undan med 555kr istället för BMW:s 1995kr om det går vägen. Så just nu står det stilla tills jag fått hem mina grejer. Tack Ola för grym hjälp med Inpa och tips om användningen, har varit en riktig tillgång i min felsökning! |
|
|
Kul! Rapportera hur det gick sen. Kanske att du t.o.m kan skrämma liv i originalnyckeln med AK90+? Mvh Ola Min bil: Länk Mvh Ola |
|
|
Hej alla nyfikna!!! Nu har jag ett resultat. Det gick att programmera en egen nyckel för att få igång bilen! Prislista: AK90+ och nyckelämne (433MHz med chip och kretskort) = 555kr, köpt på Wish. Fräsning av nyckelspår = 150kr Total kostnad = 705kr Jämfört med BMW:s 1995kr för en ny nyckel ser jag detta som en solklar vinst för denna smålänningen. Problem jag stötte på under vägen: 1: Leveranstid, det tog ungefär en månad att få hem min AK90+, så för den tidspressade kan det kanske vara värt 1300kr extra för att få en på BMW. 2: Fräsning av nyckel, det var svårt att hitta en låssmed som kunde fräsa spåret då det inte verkar vara ett vanligt verktyg de fräser nyckeln med. Blev även informerad om att det inte alltid går bra i fräsningen så risken att nyckeln skulle bli skrot fanns. 3: AK90:n, som många andra kinatillverkade saker var precisionen i adaptern till AK90:n rätt dålig. Fick böja ut alla stift med en liten mejsel då de inte fick kontakt till en början. Även en pil som ska indikera åt vilket håll man ska sätta adaptern på chippet var felvänd, så blev ett par timmars extrajobb bara på att kunna få in EWS-koden i programmet. Annars finns det väldigt bra hjälp via Youtube att hämta, även på många utländska forum då AK90:n verkar användas mer flitigt utomlands. Alla funktioner på nyckeln fungerar som de ska. Vill återigen tacka Ola för snabb leverans av Inpa som hjälpte mig komma till en slutsats snabbare än vad jag trodde! // John |
|
| Du har med andra ord kopierat en befintlig nyckel, både fysisk o "digitalt"? Dvs bilen ser de två nycklarna som en o samma nyckel, korrekt? | |
|
Inte riktigt, i styrsystemet finns det plats för 10 nycklar. När man kopplar upp AK90 ser man hur många platser som är tagna. Detta blev nyckel nr 6 för denna EWS. Vet inte vart de tidigare nycklarna tagit vägen. Bilen ser detta som en helt individuell nyckel då man kopierar kodningen från EWS till den nya nyckeln. Som jag förstått det går det att gå runt detta med 10 nycklar om man har ytterligare utrustning. |
|
| Det känner jag till med 10 platser och att nycklar kan läggas till, deaktiveras eller aktiveras. Hade för mig att det var bara BMW som kunde skapa dessa "startkoder" för en ny nyckel men tydligen inte. Att duplicera en befintlig nyckel (dvs att bilen ser 2 nycklar som en o samma) finns några firmor som sysslar med... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.