|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gillar hur man bedriver anekdotisk bevisföring på AP. "Jag har kompisar som köper x från företag y i Kina, så jag vet minsann hur Volvo Cars bedriver sin verksamhet". Nästa år kommer BMW tillverka 520 000 bilar i Kina. Nya IX3 kommer enbart produceras i Kina och exporteras till övriga världen. Även "vanliga" X3 produceras delvis i Kina för export. BMW har 30 fabriker i 14 olika länder, så man får nog gå tillbaka ett antal generationer för att hitta en bil som är i närheten av "tysk". |
|
|
Acey, du vantolkar mig och tvistar "mitt påstående"! :( Jag anser att det är en klar skillnad mellan när Kinesiska ägare med statlig backning köper upp utländska biltillverkare och när "ickekinesiska" företag lägger produktion i Kina. Jag VET att vissa företag med bas i Sverige som har produktion i Kina, medvetet bygger upp en dyr och komplicerad hierarkisk struktur med t ex. många mellanchefsled i de kinesiska företagsdelarna, för att de då kan hålla produktionspriserna uppe på pappret och internfakturera kors och tvärs för att maximera vinsterna/hålla nere skatterna i slutändan på ett globalt plan. Dock kommer säkerligen produktionskostnaderna i Kina att öka framöver i takt med att deras välfärd ökar och inte minst att man från myndighetshåll kommer att skärpa till miljörelaterade lagstiftningar/regler etc, då mycket av den billiga produktionen har skett på miljöns bekostnad. Kina har uttryckligen sagt att miljöfrågan blir nästa stora utmaning. I det förstnämnda fallet med kinesiska företag som köper upp företag i andra länder, finns det i bakgrunden en klar strategisk kinesisk "global maktambition" som för övrigt sträcker sig långt utanför biltillverkning - Kina är en klart aggressiv stormakt som har ambitioner på att öka sitt inflytande i stora delar av världen på alla plan. De har t ex. satsat stenhårt i många afrikanska länder för att säkra råvarutillgången för sin egen kommande produktion och bygger nu upp nya logistiska kanaler till Europa i form av "nya sidenvägen". Sedan ska vi inte tala om deras militära satsning inom och runt Kina samt deras nya utsträckta hand till t ex. Ryssland... I det andra fallet är det mer ett utfall från ekonomiskt (kortsiktigt) tänkande. Men det är mina åsikter och det ska bli spännande att se om tio-femton år vem som hade mest rätt... Nu är vi kanske rätt långt från vilken bil som statsministern åker i, men jag ville ändå bemöta det som jag fick klä skott för och förtydliga min grundtanke i resonemanget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"1. Kina har kommit mycket längre än du tror. De behöver inte köpa Volvo för att få "know how". Du underskattar Kina. Du beskriver ett Kina för 20-30 år sen. Dagens Kina gör mycket bättre saker. Snart kommer Volvo att få nytta av kinesisk kompetens och produktion när det gäller batterier. Där ligger de väldigt långt framme." Har en kinesisk fru och flertalet kinesiska vänner, så tycker mig ha ganska bra inblick i det kinesiska samhället. Jag skulle säga att det finns enormt mycket duktigt folk i Kina, men eftersom samhället är ganska ordentligt korrupt och levnadsomkostnaderna höga, så får de det svårt att blomma ut i sitt eget land. Mycket tid som en ingenjör borde lägga på produktutveckling, måste de istället lägga på att hålla sig väl med chefen. Däremot finns det enormt mycket duktigt folk i Kina, men flertalet av dem blommar inte ut förrän de flyttar från landet och kan jobba i ett land där de kan fokusera på sitt jobb, istället för att hålla sig väl med chefen, oroa sig över astronomiska bopriser, höga skol- och förskolekostnader m.m. |
|
|
+1 Kan slänga ett ytterligare anekdotiskt vedträ på brasan. Har jobbat en del i Singapore och Malaysia och det är häpnadsväckande hur stor skillnad det är kulturellt mot "väst". Nu skiljer det säkert mellan Kina och dessa länder också men jag tror ändå det säger en del om kulturen i sydostasien. Efter att ha jobbat där så har min oro för att Kina mfl ska "ta över världen" minskat radikalt. Det är precis som bmw newbie säger en kultur präglad av att den enda på en arbetsplats som får tänka överhuvudtaget är chefen. Ingen får/vill säga emot eftersom det skulle innebära att chefen tappar ansiktet. Så även om den anställda vet att en uppgift borde göras på ett annat bättre sätt så fortsätter de ändå i samma bana. Det skapar som ni säkert inser sannerligen ingen innovativ eller kreativ atmosfär i bolagen. ------- //Lövet |
|
|
det finns en lösning,höj transportpriserna med 50 % sen är det löst, så länge det bara kostar ca 20 kr att frakta en diskmaskin från kina till sverige får vi nog leva med detta. |
|
|
Löwet. det är lite samma sak i Tyskland, jag har jobbat i 10 år från och till i Tyskland. Men problemet i min mening är att frakterna är så låga att det lönar sig att sätta ihop saker i tex kina för att sedan skicka till Europa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.