|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Märke / Modell Regnr Färg Typ Årtal BMW X5 xDrive 50i BOP479 Grå Polisbil 2013 Volvo V70 2.5 T Flexifuel DRIVe BRN246 Grå Herrgårdsvagn 2010 Audi A6 AVANT 4.2 FSI Quattro CKU960 Svart Polisbil 2011 Audi A6 AVANT 4.2 FSI Quattro CLH049 Svart Polisbil 2011 Audi A8 6.3 W12 Quattro CXH031 Svart Polisbil 2014 BMW X5 xDrive 50i CYR675 Svart Polisbil 2012 Volvo S80 D5 AWD DAA662 Grå Sedan 2014 Audi A6 AVANT 4.2 FSI Quattro DFF802 Svart Polisbil 2011 Volvo S80 D5 AWD DGO195 Svart Polisbil 2012 Volvo S80 D5 AWD DGO204 Svart Polisbil 2012 Volvo S80 D5 AWD DGO215 Svart Polisbil 2012 Volvo S80 D5 AWD DGO224 Svart Polisbil 2012 BMW X5 xDrive 50i DTN730 Svart Polisbil 2012 Volvo S80 D5 AWD EDN539 Grå Sedan 2014 Volvo V70 2.5 T Flexifuel DRIVe EJN774 Grå Herrgårdsvagn 2010 Audi A8 6.3 W12 Quattro FLA412 Svart Polisbil 2014 Volvo S80 D5 AWD HEW918 Grå Sedan 2014 Volvo S80 D5 AWD HFX827 Grå Sedan 2014 Volvo S80 D5 AWD JJW486 Grå Sedan 2014 BMW X5 xDrive 50i KOZ144 Grå Polisbil 2013 BMW X5 xDrive 50i KXZ197 Grå Polisbil 2010 BMW X5 xDrive 50i LCL112 Svart Polisbil 2014 BMW X5 xDrive 50i LDA183 Grå Polisbil 2015 BMW X5 xDrive 50i LDA184 Svart Polisbil 2015 Volvo S80 D5 AWD LKU277 Grå Sedan 2014 BMW X5 xDrive 50i LWS524 Grå Polisbil 2010 BMW X5 xDrive 50i MYL329 Svart Polisbil 2012 BMW X5 xDrive 50i NLP659 Svart Polisbil 2011 Volvo S80 D5 AWD OLN783 Grå Sedan 2014 BMW X5 xDrive 50i PST269 Svart Polisbil 2012 Volvo S80 D5 AWD RCJ192 Grå Sedan 2014 Volvo S80 RFC944 Ljusgrå Sedan 1999 Volvo S80 Nationell RFS202 Svart Polisbil 2011 Tk Trailern BT2500 RHG007 Grå Släp 2000 BMW X5 xDrive 50i RZK662 Grå Polisbil 2013 Volvo S80 D5 AWD SRM635 Grå Sedan 2014 BMW X5 Xdrive 5.0 I SRT550 Svart Polisbil 2015 Bålsta Släpet 11851 UDL024 Grå Släp 2004 BMW X5 Xdrive 5.0I UDY600 Svart Polisbil 2015 BMW X5 xDrive 50i UHL886 Grå Polisbil 2013 Volvo S80 Nationell WTE843 Svart Polisbil 2011 Volvo S80 D5 AWD XWC406 Grå Sedan 2014 BMW X5 Xdrive 50I YAE461 Svart Polisbil 2015 BMW X5 Xdrive 50I YAE531 Mörkgrå Polisbil 2015 Fiat Ducato YWG971 Blå Lätt lastbil 2017 | |
|
Det gäller att leva som man lär... /Anders |
|
| Stadsministerns? I mina ögon ser det där ut som Säpos bilar. Men innefattar den nuvarande och gamla? Eller bara gamla? För ingen utan Ducato var väl en -16 eller senare. | |
| Märkligt att de inte visar sitt stöd till svensk industri genom att bara köra Volvo. | |
|
...de kanske inte vill gynna Kinesiska bolag! ;) Det är få biltillverkare som kan erbjuda bilar med "protection" i olika grader - MB, BMW och Audi är väl några få av dem. Förstår inte riktigt syftet med tråden men den visar ju bara en massa gamla Säpo-fordon (inklusive ett släp och en lätt lastbil)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja syftet är oklart men förklaras lätt om ni bara tittar på den röda lilla lampan i toppen av denna sticka... klick! | |
|
Löven faller på hösten (förhoppningsvis snart fd statsminister) har ju sagt att han inte har nån bil, då han inte kunde svara på om bensinpriset skulle höjas eller ej. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Yeddheng - vad gör jag här? Varför är jag sugen på chokladmjölk? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Volvo är kinesiskt så varför visa stöd tycker du? | |
| Stadminister, en titel jag aldrig hört talas om. Nån som vet vem som är Stadsminister? För det kan väl inte vara så att varje stad har sin egen minister? Isf är det hål i huvudet på den nuvaranade regeringen... | |
Verdi |
Volvo skapar många arbetstillfällen i Sverige och direkt och indirekt en massa slantar i skatt. Vad spelar det för roll i vilket land huvudägarna sitter? Att han har de bilarna han har beror ju såklart på skyddsbehov. Att "leva som man lär" kanske faller i skymundan då. Vi har ju haft två ministermord i Sverige under de senaste decennierna. Tycker det är smaklöst att raljera för att man är sur över några ören extra i skatt på bränslepriset. |
|
Fick mig att minnas denna, så vi kan väl anta att det handlar lika mycket om "image" som om "skyddsbehov", så kanske "säpo" bör köpa in ett par sådana när Audin rullat färdigt? Länk |
|
| Johan B och lanab. Volvobilar byggs i Sverige, utvecklade av svenskar i ett helt svenskt bolag som både skänker skattekronor och väldigt många arbetstillfällen. förstår ni verkligen inte det? Var inget gnäll om ägarbilden när jänkarna ägde det. | |
Verdi |
Nån var det ju som kallade Volvo "amerikanskt" men inte alls som nu. Trots att det kina-ägda Volvo gör bättre bilar och säljer mer så ska det gnällas om ägarbilden. Jag säger att det beror på rasism. Ren och skär. |
|
Jag tror att några missade min smiley! ;) Men sedan får vi väl se hur länge Volvo får behålla sin produktutveckling och produktion i Sverige - MIN "profetia" är att de kinesiska ägarna (med olika typer av stöd från kinesiska staten) enbart köpte märket för att få ett "prestigemärke" och lära sig "know how", varav det senare lär ta kanske tio-femton år eller så, innan de flyttar merparten av produktutveckling och produktion till låglöneländer i allmänhet och Kina i synnerhet...redan nu sätts S90 ihop i Kina. Kineserna är ytterst duktiga på att kopiera/lära sig av andra länders tillverkare och det är fler än en tillverkare som fått uppleva hur deras produkter kopieras så fort de lagt produktion i Kina. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Två saker. 1. Kina har kommit mycket längre än du tror. De behöver inte köpa Volvo för att få "know how". Du underskattar Kina. Du beskriver ett Kina för 20-30 år sen. Dagens Kina gör mycket bättre saker. Snart kommer Volvo att få nytta av kinesisk kompetens och produktion när det gäller batterier. Där ligger de väldigt långt framme. 2. Arbetskraftskostnaden är inte supermycket lägre i Kina om du ska ha tag i kvalificerad personal. Det är inte därför de flyttar produktionen dit. Man bygger S90 i Kina eftersom sedaner är populära i Kina men inte i Sverige. Lite som att BMW bygger sina SUV:ar i USA... Och av vad jag förstått så har kineserna satsat stora pengar på både utveckling och produktion i Sverige sen de tog över. Ett växande märke behöver bygga bilar på flera ställen i världen. Så jag vet inte jag. Lite allvar låg nog bakom din smiley med tanke på hur du verkar tänka. |
|
Johan B, S90 byggs även i Torslanda. Det är bilar för asiatiska marknaden som byggs där. Asiatiska marknaden är en marknad man inte vill missa idag. I bilbranschen är det väldigt vanligt att du bygger bilar på olika kontinenter. Det är ett naturligt steg av att vara ett stort bilföretag. Gör du inte det så blir det svårt i längden att överleva i konkurrensen, förutsatt att du inte har andra unika egenskaper. Så det blir fel när du saluför att Volvo bygger S90 där som att det är något anmärkningsvärt. Hade de inte gjort det hade det varit det. |
|
|
Verdi, jag känner en hel del folk i svenska företag som har produktion i Kina så jag har fått lite "inputs".... Att de har bra kunskap om batteriteknologi tror jag säkert - ännu ett incitament för dem att lägga produktutveckling och produktion i Kina när fossilbilstillverkningen ebbar ut. Grelle, vi har vänner som har köpt en ny S90 - den var (slut-)tillverkad i Kina... Volvo skickar just nu komponenter som motorer och karossdelar mm. fram och tillbaka över halva världen för tillverkning/sammansättning av komponenter och sedan slutsammansättning i olika fabriker - strävan verkar helt klart vara att detta "skickande" fram och tillbaka ska upphöra på sikt och all produktion ske mer lokalt (i Kina) om man får tro de som jag pratat med som har koppling till Volvo cars. JAG tror inte att Volvo cars kommer att ha särskilt mycket verksamhet kvar i Sverige om säg 10-15 år. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför skulle de stödja svensk industri? De ska väl köpa de bilar som bäst uppfyller behovet? Göran Persson köpte väl in en 750iL pga att den hade bättre benutrymme bak än Volvos största bil som på den tiden var en V70. Jag minns att han försvarade sig med att "nu får det vara slut på det här tjafset om vilken bil Säpo kör, jag är 56 år gammal och med min storlek så räckte inte Volvon till, så enkelt är det." Håller med om att lista ovan nog knappast är statsministerns bil, det låter mer som Säpos. |
|
|
Johan B skriver: "Volvo skickar just nu komponenter som motorer och karossdelar mm. fram och tillbaka över halva världen för tillverkning/sammansättning av komponenter och sedan slutsammansättning i olika fabriker" Välkommen till bilbranschen! |
|
|
Grelle, jag vet att det är så i bilbranschen men just nu gör Volvo cars det väldigt mycket och de har en klar ambition att detta ska minska/upphöra... Det är bara en tidsfråga innan de tillverkar motorer/drivlina och karossdelar och sätter ihop allt i Kina. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.