AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.722

Ny tjänstebil 5 serie Touring eller X5?

Sida 1 av 2
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!

Jag har 2 barn 8 och 5.
Jag har ett företag och behöver ha en tjänstebil.
Har haft både 3 och 5 serie med större motorer i.

Den bilen måste vara stor/rymlig eftersom den blir familjens primära bil!
Komfort, kvailte, praktiskt, snabb är egenskaper som är viktiga för mig.
Jag har haft en Volvo XC70 för länge sen som var bra familjebil men den var trist att köra tyvärr.

Kommer att köra ca 2000mil/år totalt.

Vad tycker ni?

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Prova en 6GT. Mer utrymme får du leta efter.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Egenföretagare? Kika på detta: Länk

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
6 serie är fin men tycker inte utrymmet är inte lika bra tyvärr som X5:an el Touringen.

Verdi: jag äger företaget själv o är den enda anställda.
Tesla tilltalar mig inte tyvärr.

M-Power
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vänta in X5 45e som visats, men ännu inte släppts i Sverige?
Verdi
Tesla tilltalade inte mig heller först. Tog ganska lång tid för jag hade en massa fördomar och skit. Musk tycker jag fortfarande inte om. Men nu har jag svårt att se alternativ.

Räkna på det och åk till Tesla och prova en bil innan du bestämmer dig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Synd att nya 530e inte finns som Touring. Bra kalkyl (bonus + förmånsvärde) och lagom mycket el för kunna göra mycket på enbart el. Jag tror egentligen att många klarar sig på en sedan, särskilt när barnen inte längre behöver vagn. Värt att testa?

Med den strida ström av elbilar som kommer komma framöver hade jag inte satsat på en Tesla. Garanterar Tesla fortfarande restvärdet, eller hur ser det ut?
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Kollade på förmånsvärdet på 530xd innovation edition
Drygt 12tkr/mån. 😢😔

M-Power
Börjar inte Teslan kännas "gammal" ? Sen har inte alla möjlighet att ta en finans på en bil som ofta kostar mer än 1 mkr. Oavsett hur man har bakat in det i finanskalkylen.

/Anders
Verdi
Jag får garanterat 50% efter 36 månader och max 7500 mil på den nya 100D jag ska hämta på fredag. Sen 16:- avdrag per extramil.

Ser det inte som ett problem om jag inte haft det heller för de bilar som kommer nästa år är inte tillräckligt bra.
Men den kostar väl då 1,3 - 1,4 mkr? Får man någon ytterligare rabatt på demobilarna?
Länk

/Anders
Verdi
Min kostar 1,1 mkr efter miljöpremien. Utan 21" fälgar och utan autopilot aktiverad. Fick 87 tkr i rabatt på en "lagerbil" som vid köptillfället befann sig på en båt över Atlanten.

Då har den metalliclack, panorama, navi, backkamera, ljud motsvarande H/K, "bränslevärmare" (och kyla!), comfort access, helskinn, klädd instrumentbräda, alcantara-innertak, 19" fälgar, större bagage än G31, rattvärme, stolvärme fram och bak... Förmånsvärde brutto 6033:-/mån.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
50% på 1,1 mille, 550 tkr / 7500mil = 73 kr/mil + försäkring och annat.
Fy va dyrt. Inget för privat ägande i alla fall, men det var det ju inte frågan om ;-)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med Känsla syftar inte på värdeminskningen som jag tolkar det utan att det krävs ett hyfsat egenföretagande för att bli kreditgodkänd för 1.1 mkr. Långt ifrån självklart för alla verksamheter.

-------
//Lövet
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Ok tack för inputt

Tesla är inte min smak. Suttit i de o provkört!
Inget för mig.

X5 el 5 serie Touring
Vad skulle ni valt och varför?

M-Power
Det beror ju på budget. Vill du åka/köra högt? Motor? X5 kommer ju strax ny modell.

/Anders
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Kanske dags för Musk att uppdatera "inredningen" som består av en överdimensionerad "kina-ipad"

Ser verkligen inte fint ut...(ingår det putsduk?)

Har du provkört G31 & X5?

Det är så stor skillnad på en suv vs en vanlig bil, med fördelar åt båda hållen att det i slutändan är känslan som avgör vad man trivs bäst i.

Gällandes 6 GT, så är det bilen med det bästa utrymmena ju, varför kände du att att den kändes liten?

Jag valde G31 av den enkla anledningen att det fanns ingen ny X5/X6 eller ens en 6 serie GT att jämföra med.

Men 5 serien är en riktigt trevlig bil att ha, och du kommer nog gilla samspelet ,komfort & motor (om du nu väljer 6 cyl)

Se till att provköra bilar med den utrustning som du vill ha, det är ju det svåra beslutet gällandes kryssen!

Verdi
Lövet, att nån ska kunna köpa en ny X5 men inte beviljas leasing på en Tesla är ju nåt som inte händer. Rent tramsargument. Som vanligt när det gäller Tesla... Men visst. Fortsätt kör era vibrerande och slöa bilar som måste tankas med svindyr vätska. Det känns supermodernt. Verkligen.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Fiske & bilar
6gt har inte lastförmågan som 5 serie Touring el X5 har.
Jag har inte provkört den nya X5:an. Kan man göra det nu eller måste man vänta till nästa sommar? 520xd var ju trevlig ändå. Tycker 5 serie håller ett snäpp bättre kviltekänsla i många detaljer än (nuvarande x5) vet ej dock hur nya x5 kommer att kännas..

M-Power
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Verdi: jag har provkört/haft en Tesla över en helg. En 520xd Touring G31 är 10 ggr bättre bil enligt mig. Smaken är som baken ;-)

M-Power
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: En normal X5 kostar inte 1.1 miljon. Det vet du också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.