AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.102

E36 sjunker i pris så otroligt, varför?

Sida 2 av 3
318 iS
Oj oj vad ni kan. Ni borde skriva böcker. Skojar bara.

Det spelar ingen roll vad det är för bil de sjunker ändå i värde. (Ferrari eller Lada).

Tycker man om sin bil, trivs med samt tar hand om den så tror jag att den kommer inte att sjunka som alla andra E36:or och när man en dag vill sälja sin egen pärla så tror jag att rätt var det är så dyker rätt köpare upp och betalar de pengarna man vill ha.
Som sagt då ska den vara vårdat som sitt eget barn.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Det börjar helt klart bli en väldigt gammal modell på en överetablerad marknad. Tycker personligen att den varit övervärderad rätt länge. Tror inte som 318 iS att det går att sitta cool och invänta rätt köpare till sin "barnavårdade" E36:a. Bilen är inte tillräckligt unik för det, och det finns för många att välja på, samt att tiden hela tiden springer ifrån modellen. Möjligen blir den något mer lättsåld. Möjligt att jag har fel, vädrade bara min personliga åsikt.
Copy
P.s 325 tds, E36, finns det? någon som vet, hittade den inte i modellguiden. D.s
Red Devil
318is//

Vill bara säga att d finns begagnade Ferrari.n som är dyrare än en ny Ferrari. Vad sägs om F40.
om trenden håller i sig, dvs att en 3:serie bil finns i 7 år. E36 91-98 E46 98-05 innebär detta att när den nya 3:serien kommer gör e46 vad e36 gör nu.
Dvs ju fler E46 som kommer ut på beg marknaden, ju svårare att sälja blir e36:an. Bmw är körglädje tro mig ja vet, Men framförallt är det en status symbol, o vem vill ha en gammal (e36) när han kan få en nyare för 30-40 kkr till (e46)? Så ja tror att e36orna kommer fortsätta sjunka. men de e bara vad ja tror.
Som Copy skriver de e en överetablerad marknad för e36. de finns fruktat många sånna därute. sålänge tillgången e större än efterfrågan så sjunker priset tyvärr.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Liiite skillnad på Ferrari och Lada :)

--------------------------------------------
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är nog inte så att bilarna har varit övervärderade för det är ju marknaden som sätter priset. Inte heller att att det är en dålig bil (ja volvo 740 snarlik årsmodell kostar ju nästan lika mycket..). Utan dels är köparna i sverige prismedvetna (snåla) och dels har behovet mättats. Det räcker med att det kommer ut ett par lik för 60 för att bilar som är värda 80 ska dras ner.

En historia var en person som ringde och krävde att bilen skulle vara i utställnigsskick. Ja den är fin men du får ju räkna med att att en bil som gått 15.000 inte är NY! Men anledningen till att jag inte säljer den för 60 är just skicket, historiken och att den var bra utrustad. Ja jo säger killen. Jag har en bil här som jag kollat på. Den var iof inte fin i lacken men han släpper den för 60. Jag bjuder max 70 för din och då spelar det ingen roll om den är en utställningsbil eller ej.

Alltså det är fortfarande så när det gäller e36, att du får vad du betalar för. Visst 100k för e36or är för mycket. Nu när det börjar poppa upp m3or för under 100k så kan nog folk glömma att ta ut 150.000 för sina 93or.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Tänk om marknaden övervärderat bilen? det finns 22 miljarder sådana exempel. Självklart får man vad man betalar för, men tråden gällde en generell prissänkning på modellen. Håller med om att vi börjar bli mer prismedvetna oxå. Mycket av den förtjänsten är internets. Vi har en helt annan möjlighet att jämföra et.c
Copy
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Copy: Jag tror inte att marknaden kan övervärdera bilen. På vilket sätt? Priserna i Sverige är ju under tysklandsnivå nu och bilen har ju inte blivit sämre. Om man utannonserar sin bil för 100.000 och får den såld för 100.000 så är inte bilen övervärderad eller hur? Sen håller jag med om att bilen tappat i värde det skrev jag i min första post men inte så mycket som folk vill tro. Alltså man kan inte surfa på blocket och jämnföra ivans nyimporetade bil på exportskyltar för 60 tusen mot en fin dito.

Sen är vi lite instängda av forumet här också. Jag tror fortfarande att priserna är hyffsat stabila om man vill vänta och har en fin bil. Jag fick bra betalt för min men även en hel del skambud. Tillsist kommer det alltid någon som är trött på alla vrak och vill ha en fin bil. 15-20.000 är inte mycket pengar att lägga om man vill ha en finbil istället för ett vrak.

Men största anledningen till att priset gått ner är att till gång och efter frågan balanserats ut. Jag tror fortfarande att e46orna är generellt lite dyra fortfarande för att fullt ut konkurera med e36orna.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Läs plc kurva så fattar du hur marknaden funkar :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
eh ja jo jag känner nog till plc kurvan. Funkar ju utmärkt till begagnade e36or och alla yttre omständigheter som spelar in.... Ta fram den nästa gång du köper bil!
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Skulle bara kolla om du var en kvasiintellektuell "sista ordet freak", betr. plc, tänk ett steg till, men det kanske är svårt när man inte fått praktisera sina kunskaper irl. Se så, tråden är din, bjäbba på...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle vilja se hur du anvädner PLC när du sätter alla e36or under samma tak, eller menar du att bara för att dom har samma livscykel så är alla e36or jämnförbara? Ja förlara gärna hur du tänker.

Det är en sag att slänga ut lite ord man läst någon stans och en annan sak att kunna argumentera för sin sak. Kanske beror det på vilket pris man får var någonstans i BM man har sin bil?

Lycka till.
Red Devil
men se det så här, en importör dra till Tyskland, Belgien hämtar sina bilar som han/hon handlar för 20,30 tusen billigare än en Svensksåld, besiktar bilen, annonserar den 10,12 tusen billigare än svenska bilar som finns ute på marknaden, en stackare, tänker wow, en 325:a-95 med bara 10000mil (!?!?!?!) och allutrustning för 80.000:- den ska jag ha. Men i själva verket har handlaren betalat 60000 som allt(resan, bes, reg). Han köper den för 80000, (samtidigt import bilarna förvärrar marknaden) sen efter ett år vill han sälja bilen han får inte mer 60000 för bilen. En bil som sägs/sades hade gått 10000mil, vad gör man till slut tar de 60 som man har blivit bjuden på.

Det är sådana bilar som har förstört marknaden. Folk åker sina så kallade låg milare från Tysk/Bel och efter ett halvt år märker man oj då den kan inte ha gått 10000 mil, låt annonsera den och göra sig av med bilen fort som f*n.
Vill bara tillägga att som programmerare så vill ja bestämt hävda att PLC står för Programable Logical Computer. Vill gärna få redovisat vasd de är ni pratar om, eftersom de verkar klart intressant.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är tolv år sen modellen presenterades....
Och fyra år sen den försvann...? Eller är 97 sista årsmod?
That´s why!
Stavros. E36 modellen kom 91 och sista tillverkningsår är 99.
E46 kom 98. Anledningen till varför dom fortsatte o tillverka E36 Coupen till 99 var troligtvis eftersom e46 coupe inte släpptes förrän dess.

betriebsanleitung1
E36 Är över 10 år gammal dessutom förknippas den med jättesänkningar,ögonlock,alban styling etc.Därför köper inte de som vill vara lite fina den längre,därav låga priser.Som någon skrev det finns ingen status i den längre.Någon skrev också att Ferrari tillochmed stiger i värde därav borde E36 göra detsamma ju äldre dom blir men det finns inte 50 F40 i varje håla.Så den kan bli förbehållen connaisseuren .
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
E36 cab och compact tillverkades tom -00

/// Better Make Way \\\
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Dret, skäms över att jag inte kan min bmw-historia ordentligt....99 99 99 99 99 99...nu har jag memorerat

bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Inflation....det er for mange E36 i markedet !

Betriebsanleitung1;...jeg holder med dig, det er i dag ingen status i E36. Undtagen måske en original M3/GT. Det er heller ingen status i E30 undtagen en original M3/320iS. Det er heller ingen status i E21 undtagen en original 323i.

Alt for mange E30/E36 er vandaliseret med personlig "styling" og "trimkit"...derfor vil ikke de "fine" menneskene købe E30 og E36. De signaliserer helt enkelt "bad taste" ! Det bliver en ond cirkel !

Dog er det vigtig at pointere at både E30 og E36 selvfølgelig giver bilernes købere maksimal "fahrfreude" for pengene...."bad taste" eller ikke !

V-max
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.