AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.739

Mercedes EQC

Sida 2 av 2
Verdi
Ok. Känner mig lite piggare idag. :)

1. Stolarna är mycket bättre i Tesla numera. Finns gen 1, next gen och premium. De utan sidostöd är gen 1. Jag har next gen men hade föredragit premium för de är ännu bättre. Hade såna på min första Tesla ifjol och de är, tillsammans med Volvos stolar, de som har passat mig allra bäst. Next gen som jag har nu tycker jag är lite för skålade och lite för hårda på långkörning. I vardagen är de dock bra med fint sidostöd.

2. Den nästan obefintliga fördröjningen ger en överlägsen kontroll över bilen. I vilken situation som helst har du tillgång till max vrid. Det handlar verkligen inte om att köra hårt. Accelerationen ger bilen en känsla av lätthet också. Trots tyngden.

3. Japp. Batteriet är tungt men tar du bort vikten från motorn, växellådan, kopplingen, avgassystemet, turbon, kylaren, bränsletanken osv osv så blir det inte fullt lika stor skillnad. Dessutom läggs vikten lågt i bilen vilket gör att den inte är lika negativ för köregenskaperna som om det varit en fossilbil som vägt lika mycket. Och tänk bara på alla felkällor man slipper. Inga oljebyten, inga kamremmar...

4. Räckvidd hit och räckvidd dit. Jag brukar säga att jag till vardags har oändlig räckvidd. Det enda jag behöver göra är att koppla in laddkabeln nån gång per vecka. De dagar per år jag kör mer än 30 mil (i mitt fall är det ca 2-4 ggr) så får jag planera min rutt lite och tänka efter var, när och hur jag ska ladda. Men det är faktiskt inget större bekymmer. Detta är dock extremt provocerande för många. Hur vågar jag tycka att det är ok att det tar 8 timmar istället för 7 timmar att ta sig till sommarstället en gång per år? Just den timmen blir nån slags symbol och hur värdefull som helst. Att man sparar in den med råge under resten av året verkar inte vara lika intressant att prata om...
Jag förstår dina poänger och visst har elbilar helt klart fördelar gentemot fossilbilar, men jag är ändå fundersam om dessa stora batteripack verkligen är framtiden. Speciellt med tanke på miljöpåverkan vid batteritillverkningen. Har sett siffror på allt från 50-200 kg CO2 per kwH. Jag tycker att elbilar trots allt passar bäst i stadsmiljö där man kan dra full nytta av deras nollutsläpp. Och för körning i stadstrafik behöver man inte så stora batterier. För längre sträckor så tycker jag man borde satsa mer på biodrivmedel. HVO 100 har ett Well to Wheel utsläpp som är bättre än biogas och sänker koldixodutsläppen med 90 procent och kväveoxiderna med 30 procent.
Som jag ser det har både förbränningsmotorer och el-dito ett existensberättigande i framtiden.
Verdi
Jo, fast du kommer väl inte kunna framställa tillräckliga volymer med HVO100? Då är det bättre att låta det som finns användas av maskiner som har det ännu svårare än personbilar med att köras på el. T ex traktorer, timmerbilar osv.

Men det är egentligen inte det här med miljön jag pratar om. Om du läser mitt inlägg igen så märker du att jag inte nämner utsläpp, klimat eller luftkvalitet med ett enda ord. Jag tycker helt enkelt att elbilar är BÄTTRE för mig.

Ta bara en sån sak som att man kan kyla kupén en stund innan man sätter sig i en solvarm bil på sommaren. Den här varma sommaren var det ovärderligt. När vi packade ihop sakerna på stranden öppnade jag appen och satte på AC:n. När vi kom upp till bilen var den sval och skön. Lika när man ska hem från jobbet och sånt också.
Kanske elbilar skulle vara bättre för mig också, dock finns det för närvarande ingen elbil som jag tycker prisvärd för mig som privatköpare. Ingen plug-in hybrid heller för den delen. Gillar lite högre bilar, på grund av insteget och sittpositionen, men vill fortfarande ha BMW:s köregenskaper och viktfördelning. Och i dagsläget är det väl bara Tesla Model X och Jaguar I-pace som kommer i fråga då. Och de två är på tok för dyra. Finns ingen chans att den lägre driftskostanden kompenserar för det högre priset. Jag behöver inte 300+ hk och 600+ Nm i min bil. Och bland de elbilar som har mer rimliga effektnivåer och prislappar så finns det ingenting som lockar mig. Har ingen lust att byta bort min BMW X3 mot en Hyundai Ioniq eller Mitsubishi Outlander PHEV.
Verdi
Nej det återstår mycket såklart. Hyundai Kona och Kia Niro är ju två nya el-suvar som kommer nu. Men det är klart, det är väl inte direkt BMW-känsla i dem.
"Nej det återstår mycket såklart. Hyundai Kona och Kia Niro är ju två nya el-suvar som kommer nu. Men det är klart, det är väl inte direkt BMW-känsla i dem."

Njae, framhjulsdrift blir nog inte roligare bara för att hjulen drivs med elektroner.
Risken för "torque steer" borde dessutom vara överhängande med så mycket vrid direkt från start.
Vill man ha AWD så är ju urvalet i dagsläget minst sagt begränsat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast för gemene BMW köpare är det inget större problem. Hur mycket "BMW-känsla" är det i dieselfyra och framhjulsdrift som i X1, X2, 2-serien? Sen sitter ju inte körglädjen i drivhjulen. En Lincoln Continental är inte roligare än en Alfa Romeo 156 hur mycket den är driver bak så att säga.

-------
//Lövet
Nej, jag skulle snarare säga att körglädjen sitter i viktfördelningen. En framtung bil är svårare att få rätt känsla på i kurvorna. Och FWD bilar är mycket framtunga. Sen kan man kompensera för detta, med diverse "trick", till exempel genom göra bilen krängstyvare bak. Vilket leder till att bilen går på tre hjul i kurvorna istället. Om man sen inte känner av detta när man kör är en annan sak.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ett alldeles för förenklat resonemang. En Mercedes E-klass av äldre snitt är inte kul att köra trots jämn viktfördelning.
Nej jag menar inte att jämn viktfördelning automatisk ger körglädje. Jag menar att det är betydligt lättare att få till på en sådan bil. På de flesta "hot hatches" så försöker konstruktörerna flytta så mycket viktöverföring till bakaxeln så möjligt genom att göra den styvare än framaxeln. Har man jämnare viktfördelning så behövs inte så många sådana "trick" utan det är lättare att få till bra köregenskaper utan att det går ut för mycket över komforten.
Uppdaterar den här tråden lite då jag nyfiken på nya Mercan. Har fått offert och undrar om det är någon mera som har funderingar kring denna?

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Restvärdet skulle vara min stora fundering ;-)

Bilen verkar det inte vara så mycket fel på enligt de tester man kunnat se och läsa.
Jag trodde den var större än GLC men så verkar det inte vara så det får nog ligga på is. Jag kör nog vidare med XC60 D4 som är väldigt mkt bil för pengarna.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.