AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.741

Mercedes EQC

Sida 1 av 2
Vad tycker panelen om denna?:

Länk

Tycker det i och för sig är intressant att Tesla Model X får lite konkurrens, men jag reagerar på att tjänstevikten är så hög, 2.4 ton för en bil i X3-storlek! Dessutom lär väl priset närma sig miljonen, så åter en elbil som bara företagare har råd med.

Verdi
Model X är gigantisk. 2 storlekar över EQC (som väl är en GLC med elmotor?).

Vet inte riktigt vad jag tycker. Känns som en ny Jaguar I-Pace. Att viljan eller kunnandet att göra en riktigt klockren elbil inte verkar finnas där. Tvivlar inte på att resten av bilen blir bra dock.

Den är baserad på en ICE vilket gör att motorhuven kommer ta onödigt mycket plats och att man trots det inte har utrymme för bagage fram ändå. Hade bilen varit konstruerad för eldrift från början så hade man kunnat utnyttja utrymmena betydligt bättre. Större kupé, större bagageutrymme osv.

Dålig räckvidd. Karossen är inte tillräckligt aerodynamisk och vikten är för hög. 2,22 kWh/mil kan inte vara enligt NEDC som de skriver dock. Snarare WLTP/EPA. Verklig räckvidd är nog drygt 30 mil om man inte sätter på för stora fälgar. Det är ca 10 mil sämre än min Model S.

Finns inget laddnätverk och varför bara 110 kW laddning när Ionity ska bygga ett nätverk med stöd upp till 150 kW? 110 kW är ju långsammare än Teslas laddare som ligger på 120 kW.

Samma sak med accelerationen. Snabbt, men långsammare än Tesla...

Har för mig att 3-fas laddning med 11kW kommer finnas som tillval, precis som på i3. Så det är bra. Där misslyckades I-Pace.

Är en intressant bil men jag tycker inte de når ända fram trots att de haft många år på sig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Designmässigt ett enda stort "Meh". Audi eTron ser betydligt mer lockande ut. Inte för att jag tillhör målgruppen ändå. Som i princip bara är "framgångsrik egenföretagare". Nån annan kommer inte handla.

-------
//Lövet
Verdi
Designmässigt är det väl en GLC i allt väsentligt? Den modellen har väl fått bra mottagande?

För övrigt så överdriver du skillnaden mot en vanlig bil av samma typ och liknande prestanda. En GLC 43 AMG tycker jag man kan jämföra med. Den börjar på ca 630 tusen. Men då får du skatta bort 12 610:-/år de första tre åren SAMT betala kanske 13:-/mil extra jämfört med en elbil. Den lär ju dra en bit över litern i verkligheten.

98 oktan, som den vill ha, kostar från 16,50:- idag. Över de närmaste tre åren kanske vi snittar 17:-/litern? En elbil som du laddar hemma mest kostar runt 4:-/mil. Så merkostnaden är 13:-.

Vi kör ca 2500 mil per år med vår förstabil. 7500 * 13 + 12 610 *3 = 135 330:-.

En elbil får du 60 000:- i bonus på också. Då är merkostnaderna för fossilalternativet uppe i närmare 200 tkr. Räknar man 50% restvärde på båda bilarna så innebär det att elbilsvarianten kan vara upp mot 400 tusen dyrare utan att den blir dyrare totalt sett.

Nu kommer det antagligen skilja mindre än 400 tusen och antagligen kommer elbilen hålla värdet bättre.

Visst finns det frågetecken kring om laddnätverket Ionity hinner utvecklas så att långresor blir lika smidiga som med Tesla och visst kommer man få svårt att åka på husvagnssemester i den. Men annars? Du har ju en brutalt mycket bättre och snabbare drivlina till vardags om inte annat.

Och nej, du kan inte ta din EQC och köra bana med. Men å andra sidan, hur många GLC har ni sett på landets racingbanor? Hur många kör ens bana med sin M4? En sån där EQC lär ju vara betydligt snabbare än både GLC 43 AMG och för den delen M4 i princip alla upptänkliga vardagssituationer.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om Mercedes tänkt sälja lika många EQC som GLC43 så är det inget problem. Men gör om kalkylen mot GLC220 som är de bilar som faktiskt säljs så blir det rätt annorlunda. Det är ju de modeller som elbilarna behöver ersätta, inte de som utgör 2% av beståndet. Missförstå mig inte, jag önskar elbilarna en god framtid, men jag är mer imponerad av exempelvis e-Golf eller Passat GTE som klarar av att erbjuda en kalkyl som går in i reella tjänstebilskalkyler exempelvis. TCO kostnaden 36 mån på en e-Golf är nu nere på samma nivå även för en privatperson som TSI 115. Det tycker jag är rätt imponerande. Att kunna bygga en bra elbil för 1 miljon kronor väcker inte entusiasmen hos mig (och där känns fortfarande Tesla som det enda riktiga alternativet ändå pga laddnätet).

-------
//Lövet
Verdi
Får väl börja nånstans. En vanlig 520d med lite utrustning går ju loss på en halv miljon också.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men en välutrustad GLC 220d 4MATIC går på ledigt under 500´ och det är ju som Lövet säger sådana som folk köper.

Bygga svindyra elbilar som sedan inte ens betalar sig är börja löjligt, ett spel för galleriet.

I övrigt tycker jag EQC är rätt snygg.

MVH Christofer
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Varför har man satt grillen från en 9-5 Aero i fronten?
Verdi
De är ju inte svindyra om man räknar in alla kostnader.
Verdi
De är ju inte svindyra om man räknar in alla kostnader.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De är inte svindyra om man jämför med svindyra bilar nej. De är svindyra jämfört med "normala" bilar fortfarande dock.

Normal GLC 382k. EQC 900k. Extra värdeminskning = 259 tusen. Besparing per mil 8kr...

Jag vet att jämförelsen haltar. Du behöver sätta kaffet i halsen ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Fast 9 av 10 GLC säljs väl som förmånsbilar. Då gör det nedsatta förmånsvärdet på EQC väldigt stor skillnad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Absolut. Men det är en klen tröst för arbetsgivaren som ska täcka 450k i värdeminskning på en 36 mån period. Ergo: EQC kommer enbart att köpas av egenföretagare som bestämmer själv. De andra kommer få åka 220CDI ett bra tag framöver. ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Eftersom totalkostnaden för företaget och den anställde tillsammans är så pass låg kan man säkert hitta en formel som fungerar och blir rättvis för bpde företaget och den anställde. T ex så behöver inte den anställde betala dyrt bränsle. Då kan han kompensera med högre bruttolöneavdrag. Även kostnaden för förmånen blir ju lägre för företaget.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo men skillnaden i soc.avg på förmånsvärde är ju en bråkdel i förhållande till den större värdeminskningen. De flesta tjänstebilsavtal har 0 flexibilitet utan är helt styrda på TCO med avtal knutna till fleetbolag. Där finns volymerna.

Återigen - bilen kommer säljas till framgångsrika egenföretagare. Där räknar jag in jurister, partners, konsulter och lite annat också förstås. Audi har tecknat lite drygt 600 förhandsorders på eTron. Det räcker för dem för det var hela tilldelningen till Sverige ändå. Elbilar är fortfarande i sin linda.

-------
//Lövet
Verdi
Nej säger jag ju. Funkar det för egenföretagare så fungerar det för större företag även om det säkert kräver både regel- och policyändringar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Chansen att gemene högre tjänstemans bilpolicy skrivs om så att den möjliggör bilköp för 900.000kr när han idag vanligen har 386.000kr att handla för är obefintlig inom överskådlig tid. Det kommer ta åratal innan den processen är igång. EQC, likt Tesla, likt eTron kommer enbart säljas till personer som skriver sin egen bilpolicy så att säga.

Jag tror Mercedes kommer sälja ~200-300 EQC per år i Sverige. Dvs 10% av vad GLC säljer (2344st hittils i år) Vågar du betta emot? ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Jag bryr mig egentligen inte. Tycker mest synd om alla som måste åka runt med undermåliga och omoderna drivlinor.
" Tycker mest synd om alla som måste åka runt med undermåliga och omoderna drivlinor."

Allt beror väl på vad man har för krav. Tycker inte drivlinan i min X3:a varken är undermålig eller omodern. Och ja, jag har kört Tesla Model S. Visst var accelerationen häftig, men jag satt mest och störde mig på den dåliga stolen och den obefintliga bakåtsikten. Jag har aldrig känt behovet att köra min bil så hårt att jag lider av fördröjningen i en traditionell drivlina. Sen håller jag med dig om att elmotorn är överlägsen förbränningsmotorn som drivkälla. Men jag tycker samtidigt att en bränsletank som får plats under baksätet och ger en räckvidd på uppemot 1000 mil är ett bättre sätt att lagra energi på, än femtielva seriekopplade laptopbatterier som väger 600 kg och ger en räckvidd på 30 mil.
Verdi
Tänkte jag skulle förklara. Men nej. Det är vad det är.
bmw newbie: 1000 mil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.