|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
Japp. Jag hade ju en pre LCI 550d och ja, den fick stryka på foten. Läget var lite annorlunda då. Frun körde Volvo XC70 som hon älskade och jag bytte bort M550d:n mot en M2 och en i3. Det kändes helt enkelt onödigt att behålla en äldre och dyrare bil som saknade appstyrd värmare, adaptiv farthållare osv. Volvon kändes faktiskt både mer praktisk och "modernare". På den tiden var lillflickan bebis och vagn och grejer skulle med hela tiden. Bagaget i Volvon var klart större så det spelade också roll. Men nu är hon 2,5 år och vi har inte alls lika mycket packning med oss. Mindre vagn, ingen barnstol, ingen babysäng osv. Nu har det däremot blivit så att min fru kör i3:an till vardags och den här bilen kommer köras av mig. Får jag de saker jag saknade på den förra och även lite modernare touch via LCI så är det ju en bil jag kommer trivas i. Garanterat. Att F11 känns lite tung får jag ta. Däremot tyckte jag M550d:n var riktigt tyst vad gäller däckljud och så. Kanske är de bättre isolerade än motorsvagare varianter? Fast jag är inte ute efter en supersnabb bil. För mig räcker det med en 530d egentligen. En 535d räcker till alla gånger. Har även tänkt att en 3-serie skulle räcka men den saknar bränslevärmare helt och så är den lite trång och bullrig. Att Teslan faller som en sten? Möjligt. Men det lär inte hända än på några år och min leasing går ut nästa höst. Men visst, att ha en bil värd över 800 tkr känns lite skakigt och bidrar till att jag vill försöka sälja den. Man vet ju aldrig riktigt. Vad gäller diesel vs bensin så föredrar jag diesel på en stor familjevagn men framförallt så är utbudet av bensinare riktigt dåligt. Nästan obefintligt om man pratar F11 LCI. |
| Här går åsikterna verkligen isär :) Själv tycker jag skillnaden mellan F1x och G3x är milsvid. Har haft två F10. Både en 525d och 530d. Tycker F1x känns hopplöst daterad jämfört med G3x. Mest interiört. Exteriört är ff F1x mycket fräsch. Invändigt är kvaliteten på reglagen mycket bättre i G3x, allt mycket fräschare.Tycker också komforten är bättre. I 5-serien kan jag bara uttala mig om dieselsexorna, som är helt fantastiska, samt V8 i min nuvarande kärra. Fyror har jag haft i en 328i samt en X1 23d. Inga roliga erfarenheter... | |
Verdi |
Jo. Synd att G31 ska vara så dyra bara... |
|
Ni pratar mycket om hur snabba bilar är. Jag fundera på en sak. Under 3 resor runt i Europa har jag sett mängder med Teslor. Jag har kört om 100-tals och endast en gång blivit omkörd av en Tesla, Den körde ikapp med en AMG MErca på Autobahn. Efter några km var allt som vanligt igen. AMG Mercan hade försvunnit i horisonten i +250 km/h och Teslan var tillbaka i husvagnsfilen igen med de andra Teslorna som vill komma längre än 10-15 mil som de väl går om man kör fort på Autobahn. Snabbhet är väl inte bara 0.100 acc ??? PS. Tror du verkligen det blir ett stort tapp i andrahandsvärde på din Tesla, står de inte sig sjukt bra i värde eller ? Eller är det det som är problemet och du vill inte köpa ut den privat när leasingen går ut ? |
|
| verdi, du verkar endå gilla g31, den har faktiskt en ganska fin front, bakdelen har ja lite svårt för just nu, kanske blir van med den mer sen i framtiden, just nu kanske är dom lite dyra men kolla kanske på kvds hemsida, kanske kommer några exemplar som är lite repiga häro där och kanske behöver en tvätt invändigt, ligger där en just nu för under 300 tusen, ibland kan man göra ett klipp. bara åk och titta på den ordentligt innan du budar;) | |
Verdi |
BMW_MAN, Njae. Riktigt så kort räckvidd blir det aldrig i praktiken. Finns inte så långa frifartssträckor som dessutom är tillräckligt rena från trafik och vägarbeten. Tror man kan räkna med minst 20 mil nästan oavsett. Och ja, det är en nackdel. Tur bränslet är gratis iaf. :) Så här ser en graf över effekt och vridmoment gentemot hastighet ut på en Tesla som jag har: Länk 130 mph är ca 210 km/h. Då har den fortfarande ca 250 hästar kvar. Men upp till och med normala svenska motorvägshastigheter så har den ju max effekt, eller iaf väldigt nära. Dvs drygt 400 hästar. Men styrkan ligger helt klart i vardagstrafik och inte Autobahnkörning. Värdet står sig hyfsat skulle jag säga. Tidigare så var det bättre då kronan tappade väldigt mycket mot dollarn mellan 2014 och 2017. Såg nån som fick 93% av nypriset när han sålde efter 3 år. I kronor räknat alltså. I dollar så var det väl mer normala siffror. Jag tror den kommer vara värd runt 650 tkr när leasingen går ut och nypriset var 1,17 miljoner. Dvs runt 58%. Finns inte en chans att jag köper ut den privat. Helförsäkringen är svindyr också. Möjligen att jag kan leasa om den en period till. Nåja, blir spännande på onsdag. Känns som det blir lite avgörande. |
|
"Rekommenderas nåt annat? Var själv inne på Audi Allroad ett tag men kan inte med märket. Gamla E-klass är för ful så den går bort. Vad finns det mer? " Har du kollat på Volvo V90, eller V90 CC? Tycker Volvo numera har riktigt trevliga köregenskaper. Dock har ju tyvärr -90 serien också haft stora problem med vibrationer. |
|
| Kollat på en ny G31? Det är ruskigt bra rabatter nu på IE. | |
Verdi |
Nä. V90 finns bara med 4-cyl. G31 med 6-cyl blir för dyr. |
|
"Nä. V90 finns bara med 4-cyl. G31 med 6-cyl blir för dyr." Nä det är sant, dock har jag aldrig stört mig på motorljud eller gångkultur när jag kört V90, eller någon annan av Volvos SPA-bilar. Upplever inga speciella vibrationer från motorn vare sig i ratt eller säte. För mig är väghållning och körkänsla viktigare än antal cylindrar, men vi är ju alla olika. Utifrån hur bilen känns på vägen, så tycker jag att Volvos nyare modeller ligger närmare BMW i körkänsla än vad Mercedes gör. Sen finns det väl vissa frågetecken när det gäller driftsäkerhet och byggkvalité, men jag skulle säga att chassimässigt så är Volvos nyare modeller riktigt, riktigt bra. |
|
| Älskar man att köra så går V90 bort direkt. Testade häromdagen. Samspelet, motor växlingar, styrningen, bromsarna. Totalt väck... I BMWn sitter allt på plats liksom. Bilen växlar när du förväntar dig, styrningen... Ja, allt för körningen. Volvon liksom segar i växlarna. Konstig styrning. Konstig dosering när man bromsar. Svårt att förklara, måste testas. Däremot är de riktigt snygga och man åker bra i dem. men aktiv körning - NEJ. | |
Verdi |
Har fått ett hyfsat inbytespris på Teslan mot en 535d -16. Får ta och fundera på saken. Det är denna: Länk Vad tycker ni att den borde kosta? |
|
Kan hålla med om att styrningen i Volvon inte har BMW-känsla direkt. Den har lite för kraftig återgång till mittläget. Däremot har jag inte mycket att anmärka på karosskontrollen. Tycker att krängningen är ganska måttlig och karossen reagerar snabbt på styrutslag. Dock ska nämnas att jag pratar om V90 CC här, som har lite styvare fjädring än V90. Dock tycker jag att även XC60 reagerar bra på styrutslag även om den kränger en del. Polisen har ju gett V90 CC mycket bra betyg i sina tester. Även den här killen verkar tycka V90 CC är kul att köra: |
|
|
Verdi: varför inte fixa till teslan och behålla? har kört ett par teslor och dom känns jättebra, skön bil som går tyst och fint. skulle personligen aldrig byta från den. och så är du ganska safe också i framtiden ifall regeringen fuckar me fossil drivna bilar, du har ju redan elbil? Har också kört en massa v90 och kan bara berätta bra om dom, väldgit sköna att köra parade med automatlåda. Hittar inga fel på dessa bilar. |
|
Verdi |
Ja får se vad de säger på onsdag. Ska in med Teslan då. Måste provköra 535:an också. Den kanske känns hemsk att köra också nu när jag är van vid elbil. |
Verdi |
Provkörde Riddermarks 535d -16 och det var ärligt talat ingen höjdare. Dels behövde höger bakdörr och bakluckan lagas och lackas om på grund av stora märken med hål i lacken som nån dåre "lagat" med lackstift i vad som såg ut att vara fel nyans dessutom. Den bilen hade inte fått mycket kärlek. Sen hade jag glömt bort hur sjukt stor och klumpig F11 känns att köra. Den trivs på motorväg i höga farter. I övrigt är den inget vidare. Känns som att ratta en oljetanker jämfört med Teslan, trots att Teslan faktiskt är både tyngre och större. Interiören kändes gammal och lite småsunkig. Dakota-skinnet gör ingen glad osv. Tycker helt ärligt Teslan är trevligare inuti. Inte heller hade de rekondat bilen med nån större finess. När jag hoppade in i Teslan igen så drog jag en suck av lättnad. Antingen behåller jag den jag har nu eller så köper jag en ny. Det är verkligen no going back tyvärr. |
| Verdi: Du gör helt rätt som behåller Teslan eller satsar på en ny! | |
|
@Verdi. Du skriver att en G31 med 6-cyl blir för dyr. Men är inte en ny Tesla dyrare än en G31? Har du kollat på en G31? F11 är ju hopplöst föråldrad, G31 är ju mycket fräschare, framförallt teknikmässigt med nya skärmar/grafik. Är ju t.ex. pekskärm i den (även om jag inte gillar det), dock naturligtvis inte lika stor som i Teslan. Har läst att många klagar över den upplevda kvalitén i Teslan, typ reglage osv. Hur upplever du den? |
|
| Yep det är ett bra val tycker ja me, önskar ja hade råd me en tesla^^ önskar också ja hade snabb ladd el uttag på min parkering så att ja kan ha en tesla där^ trevligt att åka me ren eldrift. | |
Verdi |
Tompak23d, Tyvärr kommer jag aldrig klara av en fossil drivlina på en bruksbil igen. :( Den där äckliga fördröjningen mellan gaspådrag och acceleration är inte rimlig. Även om det såklart är en vanesak också... Finns ju knappt några reglage i Teslan. Det är ju den stora skärmen som gäller för det mesta och den känns ju helt ok. Rattväxelväljaren är från Mercedes. Inte av senaste snitt men knappast "Kina-grejer" heller. Samma med knapparna och reglagen på ratten. Tror det är Mercedes-grejer också. Men från förra generationens E-klass såklart. Det jag ogillar mest är inte dålig passning eller plastig känsla. För det är inga större problem med de bitarna. Inte på just min bil iaf. Däremot har de inte gjort drivaxlarna fram tillräckligt kraftiga så de tål inte full acceleration. Särskilt inte om man har luftfjädringen i högt läge. Då skadas drivaxlarna och man får vibrationer och missljud vid acceleration. Min bil lider av detta. Dock säger de att det jobbas på en fix. Jag tycker också att strålkastarna är under all kritik. De lyser inte lika starkt och de är inte adaptiva på det sätt som BMW mfl är. På nyare Teslor, s k "AP2-bilar", så fungerar regnsensorn inte så bra i mörker då den är kamerabaserad och ingen klassisk regnsensor. Inte heller gör helljusassistenten nåt vidare jobb. På min äldre "AP1"-bil fungerar detta dock perfekt tack och lov. De nya läser inte heller av hastighetsskyltar än men det lär väl komma snart. Min gamla gör det. Det är lite dåligt med förvaringsfack invändigt. Inga fack i dörrsidorna och inget fack i armstödet. Bara kopphållare och ett stort, djupt och opraktiskt fack där växelspaken brukar sitta på en vanlig bil. Det har även den egenheten att om man lägger t ex ett kreditkort ovanpå och sen bromsar kraftigt så försvinner det in i bilen så att man måste skruva isär förvaringsfacket för att komma åt det. För att sammanfatta: Ja, det finns problem med kvaliteten hos Tesla men nej, det är inte de saker som folk brukar dra upp. (tycker jag, är väl bäst att tillägga. :-)) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.