AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.404

Tankar och funderingar.

Sida 1 av 2
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Vet iofs inte varför jag skriver detta inlägg men jag kanske vill ha lite bollplank eller nåt åt det hållet :).

Jag är en av dom som tycker om att byta bil rätt ofta, det är roligt att testa på lite olika modeller och det är ju en speciell känsla man får när man köper ”nytt”. Är inte heller mekarsnubben som kan allt, visst kan jag ”serva” bilen och byta lite slitage delar men när det kommer till annat står jag där som ett frågetecken.

För lite över ett år sen snubblade jag över en M635CSI som jag var "tvungen" att köpa, heeeelt underbar bil på alla sätt, älskar klassiker, speciellt e24/28. MEN problemet är att jag även är sugen på att köpa en nyare M-bil, har kollat på manuella, lågmilade 1M, M2 och M3 e92 och planen är väll att behålla den ett bra tag om det blir köp men det är/var det med e24an också....Nåja.

För att ha råd att köpa en av dom bilarna måste jag sälja e24an. Drömläget vore ju att kunna behålla gamlingen och köpa en nyare M-bil men detta är inte möjligt, inte just nu iallafall, kanske inte ens i framtiden.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, vill inte sälja e24an egentligen men som sagt, suget är rätt stort och jag tänker lite, man lever bara en gång.
Alternativ 2 är att fortsätta finslipa och njuta av e24an så den någon vacker dag är top notch.

Hur hade du gjort? Vilken hade du satsat på? Hur tror ni prisbilden på dessa 3 bilar kommer se ut om några år, man kanske ska rent av ha lite is i magen och vänta några år till?

Sorry för rörigt och långt inlägg men bolla gärna tankar och funderingar :).

/Med vänlig hälsning, J
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
1M är ju ovanliga men i min mening rätt fula, jag skulle själv välja en M2 framför en 1M då de kostar ungefär lika mycket. Är själv lite sugen på att prova en m3 e92 men då måste man byta vevlager för att sova gott på nätterna. Kan man hitta en fin m3 e92 utan att få betala fantasipriser?
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det som jag velar angående m3 e92 utöver vevlagren är att man minst behöver byta bromsar fram och köpa ett öhlins r&t kit för att det ska gå att köra nån vända på bana med den. (Jag hatar enkolvsok).
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Själv är jag förtjust i 1M, tycker den ser frän ut, sen är det ju inte negativt att den är ovanlig. Men som du säger så ligger dom i samma prisklass som M2 och väljer man M2 får man garantier mm.

Tror man kan hitta en fin e92 med lite tur, speciellt om man kikar lite i Tyskland också. Själv blir det inte att köra bana så "upgrades" är inte aktuellt för mig :).
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Hej Janskers!

Fortsätta bruka bilen försiktigt/rulla få mil? Behåll E24an!
Turbo el sugmotor? N54/55 vs S65 har helt olika karaktär. Vrid i botten (oxe redan vid 2k rpm, tunnar ut efter 5k ish) eller effekt på toppen (>7k rpm innan moset kommer).
Ekonomi; 1M med 5k bilar tillverkade torde hålla värdet bäst har t.o.m ökat dom sista åren. MEN det innebär att du måste låta henne stå i garaget.... M2an skeppas i volym, priserna kommer att droppa som för dom flesta bilar. Billig försäkring/underhåll om senare modell. M3an tycks ha stabiliserat sig någorlunda för nu. Kostar fortfarande att ha, försäkring, underhåll.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Tack för inputs.

Ja, tanken är ju att rulla lite på somrarna, brukisen ta ju flesta milen :).

Har endast haft sugmotorer hittils och tycker verkligen om dom men är absolut inte anti turbo. Ska provköra en M2 i när framtid, 1M har jag ingen möjlighet att köra tyvärr och e92 M3 har jag endast testat köra en kortare bit och gillade den skarpt dom få km, dock vill jag gärna ha manuell isf.

Oavsett vilken "hobby" bil det blir kör jag inte många mil per sommar, jobbar ofta somrarna och har min brukis som tar kilometrarna :).
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Byt ALDRIG bort en ÄKTA M635CSi i BRA bruksskick,ALDRIG.! Du kommer ångra dig resten av livet. De moderna 1 & 2 seriebilarna i M utförande,är både kvickare och "bättre"... Men egentligen så är de totalt "själösa" (missförstå mig rätt),de är inspirerande körmaskiner,men de har ju ingen "själ". exvis: Jag tyckte MYCKET bättre om min gamla E34,än vad jag tycker om min nuvarande F10 Lci.
Håller med,priserna i Tyskland börjar på över 300000:- vidare mot 900000:- för fina lågmilare. Den där ska du behålla om du har 286hk m dogleg lådan. Priserna på dom där om du gör i ordning den kommer och skena iväg rejält sen är det ju en klassiskt snygg bil m underbar maskin,provade en helt ny röd sådan 1989 det tänker jag på fortfarande,på den tiden var det dessutom en riktigt grym bil! Behåll Behåll Behåll!
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Det är en 286hk M88 som sitter i men inte dogleg.

Jo visst är det så, kommer nog ångra om jag säljer men man måste väll ta svåra val i livet ibland om man inte är gjord av pengar :)?

Värdeökningen är väll också något man tänker på MEN tror inte det kommer att skena iväg så som det gjort den senaste tiden, måste ju ta stop någonstans. Även om det skulle göra det finns det väldigt få köpare som betalar huttlösa priser för bilarna, många som begär höga priser men hur många är det som betalar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hm..det är ju bara en bil ;)

Sälj och köp bilen du verkligen vill ha, för du har egentligen svaret på frågan själv.

Är suget större än "känslan för M635:an", och du inte har guldtackor på banken så måste du ju sälja.

Mvh Janne.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Janne T

Visst är det ju så och svaret har jag själv eller rättare sagt kommer fram till svaret så småningom men tycker om att bolla tankar och idèr. Svårt det här.
Dogleg lådan var en sportlåda,står det BMW på din ventilkåpa?
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Jcr det står M Power, har lite koll ialf, det är en M88 :)
Ok riktiga maskin 24valve
Sc
11
Schnitzerson
330iA touring -02
Z4 35is -11
Intressanta tankar. Hade själv liknande funderingar för ett tag sen, slutade med att jag sålde gamlingen och köpte en nyare entusiastbil istället.

Välj/köp den bil som ger dig mest glädje just nu eller i en nära framtid! Marknaden för entusiastbilar är ju på väg ner, efter en lång och brant uppgång, den bästa tiden att sälja har redan gått fastän alla inte har märkt eller insett det ännu. Å andra sidan kan du ju kanske få bilen du ska ha istället billigare.

Förresten så fanns väl inte ”dogleg”-lådan ens som tillval till M635, var väl Getrag 280/5 med normala lägen på alla marknader?
Dogleg var option på alla euro e24 och M635,den nya jag provade 1989 hade dogleg,bilen hade ett härligt klipp när jag drog iväg. Men en ovanlig låda,det är många som hatar den,men jag tycker den är cool
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du tänker sälja den, vad har du tänkt dig för pris?
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Scnitzer: Aha, Vad hade du för bil och vad blev det för annan? Marknaden för entusiastbilar kommer väll alltid finnas där men visst har det börja plana ut med priserna så att säga.

Westersund: Har inte tänkt så långt, men om jag säljer så kikar jag väll runt lite extra på marknaden just då och lägger ett realistiskt pris, drömmer inte iväg mig ialf.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Jag var i lite samma sits som dig, dock inte med en lika ovanlig/gammal bil men ändå. I mitt fall handlade det om en relativt lågmilad M5 E39 för ett par år sedan, där jag till slut insåg att slitage och underhåll på en bil inte bara handlar om mil utan även om ålder - packningar, bussningar, elektronik etc. som slits inte bara som en funktion av mil och i hög grad även av ålder, vilket innebär att mängden underhåll som behövs blir relativt hög även om man har en entusiastbil med lite mindre mil och ett bra skick. Speciellt om man vill att allt ska vara i gott skick och fungera utan vibrationer etc. I mitt fall ville jag inte längre lägga den tiden som kontinuerligt krävdes för att upprätthålla skicket och det slutade med att jag sålde bilen och numera kör nyare bilar istället. Allt handlar om vad du vill prioritera, är du beredd att lägga den tiden som krävs på underhåll (alternativt pengarna om du lämnar bort det), eller vill du även lägga tid på andra intressen, familj etc? Äldre bilar har ju helt klart sin charm och tjusning så det är absolut inget självklart val, även om det samtidigt är så att utvecklingen går framåt på många fronter t ex effekt kontra bränsleförbrukning :-)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Janskers: Om du beslutar dig för att sälja och priset är rimligt får du gärna höra av dig.
@Daniel23

Jag känner igen det där med underhåll på gamla bilar, även fast den är i fint skick så är det hela tiden en uppförsbacke med underhåll med nya saker som dyker upp, jag kör min Alpina årent runt så det är en helt annan utmaning, framförallt med att ligga framför rosten och hålla den i skick och hela tiden ligga i framkant vad gäller proaktivitet med delar innan det händer något, när man gjort en sak dyker oftast en ny sak upp kort efter.

Det blir lite tröttsamt i längden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.