|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Vad får du för förbrukning per mil? | |
|
Det ligger på samma förbrukning som tidigare med enbart bensin 0,72 så jag sparar 2kr per mil :) Och miljöpåverkan bör ju vara 50% nu även om bilarna är en droppe i havet! |
|
|
"Jag har nu kört drygt 200mil med 50/50 (55% etanol och 45% bensin)" Hur räknar du då, om du tankar 50% E85 och 50% bensin (E5)? Får det till 45% etanol och 55% bensin... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
tex 20L av varje är ju 50/50 enhetsmässigt som kommer ur handtaget men eftersom bensinen redan innehåller 5% etanol blir den egentliga blandningen ju 55% etanol och 45% bensin och nu kom jag på att E10 har väl ersatt 95oktan så det är tom 10% etanol i bensinen så då är ju blandningen jag kör på 60% Etanol 40% Bensin, hursomhelst så funkar det bra så här långt :) |
|
|
E10 är inte infört ännu - kommer att skyltas upp väl med just "E10". Blev för övrigt en riktig flopp i Tyskland - nästan alla bilister skyr E10 som pesten... 95oktan innehåller 5% etanol. E85 innehåller 85% etanol och resten 95oktanig bensin. Om motorn går bättre och drar mindre/lika lite med högre inblandning av etanol, tyder det tydligt på att motorns bränsleblandningssystem inte är helt friskt från början! Etanol innehåller 30% mindre energi än bensin per liter och har även ett syreöverskott bundet i etanolen = motorn SKA dra ca 30% mer drivmedel (liter) per given mängd arbete den gör om man jämför mellan ren bensin och ren etanol (givet att motorn kan hantera dessa två bränslen fullt ut mht. spridare, styrsystem etc). Detta är utifrån 0%/100% etanol och blandar man däremellan blir det motsvarande linjära förhållande i förbrukningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men det spelar ju inte så stor roll om den drar samma, bara bilen går bara bilen går bra och man har en ekonomiskt vinning i det per mil. Så är det bara och köra på. |
|
|
Det jag menar är att man döljer ett ursprungligt problem om man gör så - åtgärdar man problemet lär förbrukningen sjunka då motorn går som den ska efter det... 0,72 l/milen låter i mina ögon väl högt för en 116i! Det är inte mycket lägre än jag hade i min E46 320i, där jag brukade snitta ca 0,75 (mellan 0,7 och 0,8 men oftast runt 0,75) mätt vid tanken/trippmätare - långkörningar låg ner mot 0,6... Men det kan i stor utsträckning bero exakt hur körprofilen ser ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok ingen E10 då är det ju 55% etanol och 45% bensin jag kör på. Jag tror det står 0,75 blandat i instruktionsboken eller om jag har sett det på någon teknisk sajt. Den har i stort sätt samma låga utsläppsvärde som när den var ny så den går nog som den ska, väldigt pigg faktiskt och 200 är inga problem. Däremot så la tändspolen av på 1an nu så jag bytte den för en stund sedan och det kan ju få ner förbrukningen ytterligare när den inte misständer hela tiden :) |
|
|
Nej. 5 liter E85 innehåller 4,25 liter etanol och 0,75 liter bensin. 5 liter bensin innehåller 0,25 liter etanol och 4,75 liter bensin. = 4,5 liter etanol 5,5 liter bensin Hade det varit E100 + E5 hade det blivit 52,5 % etanol och 47,5% bensin... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
ja det har du rätt i och jag har dessutom för mig att det är 25% bensin i etanolen på vinterhalvåret men det talar dom inte om och skyltarna ändras naturligtvis inte heller, men om priset inte höjs får man ju mer för pengarna ;) Hur som helst så tankar jag 50/50 så länge den inte drar mer än med enbart 95oktanigt |
|
|
Under "vintertid" (vet inte exakta datum eller om det skiljer sig åt geografiskt) är E85 egentligen E75 utan att det "skyltas om", men priset justeras upp med de procent mer bensin man blandar in...trodde du att det gick att lura staten på bensinskatt? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej lura staten är nog inte lätt men jag gör vad jag kan ;) det blir iaf billigare med 50/50, alltid något :) Dess värre så tankade frugan nu bensin och då kom den eländiga motorsymbolen igen med snigelfart, jag vet inte om det var pga det för det var frugan som körde när den poppade upp, jag ska köra en del ärende nu i kväll och i morgon och se om det bråkar för mig med. Vi han med 250mil med 50/50 utan att motorsymbolen poppade upp. Nu börjar det bli lite svalare så man får kanske vänta med att testa vidare till i vår. |
|
|
Nu har jag kört lite småturer med bilen och det var inte min frus körsätt som gjorde att motorsymbolen poppade upp igen utan att hon tankade bensin så nu har jag ändrat på det så nu är det 50%etanol i tanken igen! Så hoppas jag att jag slipper det lambdasondfelet igen eller vad det nu beror på. Jag pratade med en kille i kväll som sa att hans SAAB 95 hade skurit i en cylinder pga att han körde med enbart E85 men det verkar fungera om han kör var annan Bensin. Kan det verkligen vara pga E85? Bara en cylinder som skär, är det så torrt och helt utan smörjning? |
|
|
Knappast E85-relaterat. Min skulle ha skurit för länge sedan i så fall. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det är ju vinter och kallt nu så jag blev tvungen att köra enbart med bensin och tröttnade på motorlampan och halverad motoreffekt så jag bytte lambdasonderna, original ersatzteile naturligtvis så det inte blir mer problem, tyvärr så hjälpte detta inte, den larmar fortfarande och går på halv motoreffekt!! SÅ, vad gör man då men en gnällig skitbil som denna! Någon som har ett bra förslag? |
|
|
Vilka felkoder har du? Minst en finns det om motorlampan tänds... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
P1168 ODB Trouble Code catalyst system efficiensy belw treshold ho2s slow response condition heated oxygensensor ho2s front vottage low P0221 ODB Trouble Code Powertrain Fuel and Air meter trottle pedal position sensor |
|
|
Prova att koppla ur LMM - om motorn inte går sämre då, är den troligen trasig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har tittat och funderat lite på den faktiskt, det ska jag testa det, jag tackar för tipset :) | |
|
Du har felkod på trottle pedal position sensor. Det sitter en kontakt troligtvis som en potentiometer vid gaspedalen, när den är dålig så blir responen som du beskriver, Jag skulle kolla den. Kika nere vid pedalen, har du tur räcker det med att göra rent den om det beror på fukt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.