|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Kan man köra 116i på etanol utan att skada något? Är den "gjord" för att klara det, alla mina Mercor har klarat det 87 88 89 82 96 00 Jag frågade på en BMW verkstad men dom sa bara, den ska köras på bensin sen gick han! | |
|
Det kommer nog funka fint. Den är inte gjord för det, men kör du varannan till var tredje tank bensin alternativt tankar säg 1/3 av tanken med bensin varje tanknng så borde det klara sig. Etanolen är torr och sliter lite mer på slangar o pumpar etc. Motorn som sådan kommer antagligen klara sig bra. |
|
|
Lyssna på din mekaniker! Motorerna är gjorda för att köra på bensin! BMW angav t om. tidigt att deras motorer inte ens ska/tål att köras på E10, men det fick de backa på efter att tyska regeringen pressat dem hårt i samband med att politikerna bestämt att E10 skulle införas...ett drivmedel som för övrigt floppat totalt i Tyskland då kunderna mer eller mindre bojkottar det till förmån för riktig bensin. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, bra, Tack! jag tänkte testa och se hur förbrukningen och kraften blir om man tankar 50/50, Mercorna blev dyrare att köra för dom drog mer så det var ingen vits med i dom, och så tänkte jag att med etanol kanske avgaserna blir lite renare och ev rengör givarna före och efter katalysatorn, dom bråkar nämligen ibland men gasar man till vid start då bråkar dom inte. | |
|
Med etanolen går motorn magert då det är syre i etanolen = förbränningen blir varmare = risk för att bränna stiften och ventiler plus förstöra katalysator mm.... Dessutom verkar det som att det kan bli vissa avlagringar i injektorerna mm. med etanolen som inte är önskvärt i motorn. Dessutom påverkar etanolen motoroljan negativt, vilket blir extra tydligt vid mycket kortkörningar när man får en kraftigare inspädning av bränsle i oljan. Jag strävade efter att alltid tanka 98 oktan (dels för att slippa etanolen och dels för att få högre oktantal - förbrukningen sjönk ungefär lika mycket som merkostnaden för 98 oktan vid pumpen = ingen merkostnad men motorn gick bättre) och regelbundet använda SI-1, i både E46:an och E39:an Den förstnämnda rullade ganska exakt 40.000 mil utan några problem med spridare eller annat i motorn, sedan valde ett vildsvin att hoppa upp framför bilen så den skrotades ut pga. det. E39:an hade rullat typ 28.000 mil när den såldes och gick silkeslent och problemfritt i motorn (den drog dock lite olja - ca 1 liter på 200-250 mil vilket iofs. anses normalt för M54-motorer). Båda hade alltid exemplariska avgasvärden vid besiktningarna med HC-halter runt 000-004. I mina ögon är etanol något man dricker i småportioner som snaps, och inte kör bilar på! ;) Använd RedLine SI-1 i bensinen med jämna mellanrum - börja med en hel flaska till en tank och därefter kan du snål-inblanda med ca 6-8 cl/tank, så kommer spridarna att hålla sig rena och smorda. SI-1 är ett av få medel som jag har fått att fungera när spridare börjar trilskas, men det fungerar bra då det innehåller ca 40-50% polyeteramin (PEA), som är samma ämne som tillsätts som additiv i bensin för att hålla spridare och ventiler rena, men i låg dosering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag testar med 98 först och ser vad som händer :) Jag lite skeptisk mot tillsatser nämligen, dom brukar innehålla lacknafta eller etanol mm | |
|
Redline SI-1 innehåller mest PEA och därefter en del syntetisk olja plus små mängder av andra ingredienser. Att många andra tillsatser innehåller mest lacknafta är för att den används som "bärare" till de aktiva ingredienserna. Men som jag skrev innan, är SI-1 en av få tillsatser som jag har märkt någon positiv effekt av. Även STP complete fuel system cleaner (stora silverflaskan) har fungerat, men den kostar lika mycket och går inte att "svag-dosera"... Prova att slå i en hel flaska SI-1 nästa gång du tankar så tror jag du kommer märka en förbättring av motorgången efter tio mil eller mindre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gör du inget alls med motorn kommer den gå magert. Vet inget om motorn i 116 men generellt på icke supermoderna motorer gäller det att du antingen får: ° Höja bränsletrycket (mer slitage på bränslepumpen) ° Byta till större spridare, runt 40% mer flöde ° Skaffa piggy back konverteringsbox alternativt lyssna med fekzen om han kan programmera om din box ° Köpa helt annat styrsystem och justera efter egna tankar och villkor Sen om motorn du har är en högtryckshistoria kan det ju bli mer besvär kanske. Jag har själv åkt på etanol sen tidigt detta sekel/15000 mil och det har inte vållat mig några problem alls som kan relateras till bränslet. Jag kör en M50B25 med spridare från en s50. Oljan byter jag efter 500 mil vilket är samma som innan jag bytte bränsle. Att det bara duger i snapsglas anser jag är baserat på bristande erfarenhet eller hörsägen. Det finns ett forum etanol.nu/forum där du kan läsa och fråga. Sen skadar det inte att som alltid ta saker du hör/läser med en nypa salt vare sig det kommer från fanatiska e85-motsåndare eller förespråkare. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Med gällande skattesystem på drivmedel, blir det ju tyvärr ingen ekonomisk vinst om/när man kör på E85, då bilen drar ca 30% mer soppa med det drivmedlet - givet att motorn är gjord för/tål E85...allt beroende på att etanolen innehåller mindre energi per liter som måste kompenseras med större mängd som förbränns i motorn. Väljer man låginblandning ökar förbrukningen linjärt med den procentuella inblandningen i bensinen. E85-satsningen är inget annat än en (dålig - då det inte produceras så mycket etanol från inhemsk odling som man hoppats på utan importerar från t ex. Sydamerika) jordbrukspolitisk åtgärd - hade man menat allvar med "miljöargumenten" hade man reglerat skattesystemet så att det blev betydligt billigare att köra med E85 än med bensin/diesel i stället för att lägga skatterabatter på bilar som kan köras på E85 men som i de allra flesta fallen sedan körs som vanliga bensinbilar på just bensin då det inte kostar mer och samtidigt är bättre för motorerna...men det var kanske ett resultat av bilfabrikant-lobbyn (SAAB och Volvo) som fick SÄLJA ett rätt stort antal "miljöfordon" som kunde köras på E85.... Så jag förstår faktiskt inte varför en del ska hålla på och krångla med detta, men det kanske blir lite av en hobby. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När har politikerna någonsin brytt sig om något annat än det ekonomiska? Det omnämns alltid som något snyggt, exempelvis något med miljö inkluderat. Men till syvende och sist är det ändå pengarna som styr. Men för att återgå lite till topic, om ingen experimenterande så skulle vi väl varit utrotade innan stenåldern . Kör på och testa, men glöm inte att dela med er av resultaten. Tillsammans kan vi lära oss mycket. Och det är ju inget krånglande om saker gått problemfritt i långt mer än tio år och flera varv runt jorden. Det finns alltid saker som vissa inte förstår varför folk håller på med men varför försöka stoppa och döda intresset och nyfikenheten? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Folk får göra vad de vill, men det är väl rimligt att lyfta problematiken och belysa att det inte finns några ekonomiska fördelar med experimenten samtidigt som det finns ett antal olika mekaniska/tekniska problem som kan bli väldigt dyra i slutändan! Det bästa hade väl varit om politikerna erkänt att E85 är ett miljömässigt-, politiskt, skatteekonomiskt och logistiskt misslyckande och lagt ner hela projektet. Den totala försäljningen av E85 i Sverige är runt 1-2 % i förhållande till total bensinförsäljning om jag minns senaste statistiken rätt och då får man räkna in att E85 innehåller minst 15% (på vintern 25%) bensin räknat på volymen... Tvånget att mackarna ska sälja "miljöbränsle" fördyrar hanteringen och skapar kostnader som vi konsumenter får betala i slutändan (förutom via skattsedeln) till mycket liten positiv påverkan på miljön. Vill man påverka miljön i positiv riktning finns det mängder av mycket mer "kostnadseffektiva miljöpolitiska insatser", men det har väl gått prestige i etanolfrågan politiskt i vissa läger. Frågan är vad som händer med motorerna när (om) E10 införs. Jag är inte helt säker på att alla motorer kan hantera 10% etanol i längden om inte serviceintervall och ibland vissa servicepunkter justeras utifrån den nya tekniska förutsättningen i samband med att drivmedlet får nya specifikationer. Men experimentera på bara! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som priserna är nu så är 95 oktan runt 50% dyrare än E85 så visst finns det en liten ekonomisk vinning i att köra på E85. Men ska man på nåt sätt konvertera sin bil för att kunna köra på E85 lär väl den lilla vinsten ätas upp snabbt. |
|
| Jag behövde tanka och det fans inte 98 på den stationen så jag tog 50/50 95/E85 så nu ska det bli intressant om dom varmare avgaserna kan bränna rent givarna före och efter katten så motorlampan inte tänds hela tiden, dom ska ju kontrollera förhållandet bränsle syre eller vad det är så det kanske funkar, jag har dock bra avgasvärde på besiktningen, literpriset på det jag tankade blev drygt 13kr och färddatorn får väl ta hand om beräkningen för att se om förbrukningen går upp mycket eller lite :) | |
|
Etanol "brinner kallare" än bensin så det är inte säkert att du får önskad effekt. Det visar sig om ecu:n är så duktig att den klarar att reglera den blandningen. Berätta hur det går. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Nu har vi kört 20mil med 50/50 utan att stora motorsymbolen med halverad effekt poppat upp, det är ju positivt, jag har tankat 50/50 igen så vi får väl se om det har med det att göra eller om den uteblev av någon annan anledning tex min frus gasande direkt efter start vilket jag inte gör men jag kör mer sällan än henne, den här bilen är helt klart mest impulsiv av alla jag har haft. ok, jag har fått lite olika bud .. Etanol "brinner kallare" än bensin .. förbränningen blir varmare = risk för att bränna stiften ventiler katalysator mm 30% högre förbrukning hittills märker jag ingen effektförlust eller högre/lägre värmetal och den drar fortfarande ca 0,7 så det ska bli intressant när jag har kört upp dom 20L jag tankade nu idag :) |
|
| Varför skulle man bränna stiften, har etanolbilar andra tändstift? | |
|
Nu har jag kört 100mil med 50/50 blandning eller rättare sagt 55% etanol och 45% bensin eftersom den redan är uppblandad. Den stora motorsymbolen med halverad effekt har bara dykt upp en gång hittills, så nu hoppas jag bara den håller sig borta i fortsättningen och att motorn inte havererar pga etanolblandningen ;) |
|
|
Vad får du för förbrukning per mil? Jag är också på g och köpa en liten bil och blandtanka nu när etanolen är nere under 11kr. |
|
|
Oj det var billigt hos dig! Märkligt nog så är förbrukningen samma hittills så jag är supernöjd så här långt :) Och literpriset sjönk ju från 16,10kr till 13,80kr iom 50/50 och så blev man miljövänligare på köpet ;) |
|
|
Jag var och tankade nu för det har gått ner här med 13,31 50/50 i stället för bensin på 15,91 jag kommer att spara 7800kr/ år :)) Om motorn håller hehe |
|
|
Jag har nu kört drygt 200mil med 50/50 (55% etanol och 45% bensin) =13kr/L :) 200mil är iofs inte så långt men bilen protesterar inte utan går helt utan problem, frugan sa.. ja men hur länge till!? ;) Jag tror inte att det påverkade lambdasensorerna med tanke på att lilla motorlampan lyser fortfarande och gnäller på "catalyst system efficiensy belw treshold"även om avgaserna borde vara renare nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.