|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Tack för snabbt svar, ska göra det. | |
| Ingen som vet om det finns någon nyare mjukvara till dessa lådorna man kan få tag i? Bmw verkar inte lägga in dessa per automatik vid service osv. Iaf inte Bmw bilia Göteborg. | |
|
Min 320d som precis passerat 7000mil var inne hos bmw i Måndags för koll om min bil har "dålig" EGR ventil och det hade den så byte av den är bokad. Samtidigt tog jag upp att min bil rycker vid vissa tillfällen och bad dom kolla om min fördelningslåda fungerar som den ska. Den läcker tydligen olja samt att det hade samlats "flygrost"? vad det nu betyder. För mig blir det 3000kr i självrisk via försäkringen, med det skulle kostat 47000kr om inte försäkringen skulle ha täckt skadan.. mvh |
|
| Tycker jag läser om många 320d, särskilt GT, som har problem med fördelningslådorna. Eller så är det bara tillfälligheter. Måste iaf komma mig för och göra oljebytet i min låda. | |
| Idag är dagen D.. nu kl5 får jag tillågng till lyft på en verkstad så nu ska jag byta oljan.. men hittar ingenstans nått om vilken storlek det är på insex till pluggen.. någonb som minns? :P | |
|
Jag minns ärlig talat inte men den är rätt stor. Enligt RealOEM.com Heter den M22X1,5-ZNS3 Om du googlar på den kan du få en upp fattning. Schmiedmann har den på hyllan, ring och kolla Länk |
|
| Spännande! Återkoppla gärna i tråden när du gjort bytet. | |
|
Sådär då va det gjort. va enklare än det såg ut att vara på youtube :P blev lite fundersam då jag endast fick ur lite mindre än 4dl hur mkt jag än provade med slangen men jag struntade i det och fyllde på och då visa det sig att jag fick i nästan 5dl. Kan tillägga också att insex va 14mm hehe alla som funderar på att göra detta.. gör det bara.. men använd lyft och elektrisk oljesug |
|
| Fyller ni bara på så det rinner över å drar dit insexen? | |
|
Mikboi stämmer bra det |
|
| Filthee: Tog du bort "stödbalken" under fördelningslådan för att komma åt pluggen? Isf vad behövdes för hylsor etc? Nåt annat som kan vara bra att veta? | |
| Så har även jag bytt olja, för en gångs skull ett meck som var enklare än förväntat! Tog ca en timme i lugnt tempo. Fick i ca 5 dl, tror nivån var något låg innan faktiskt. Känns bra att ha det gjort. | |
| Efter att ha åkt 100 mil nu efter bytet så kan ja konstatera att först verka det som att det bara blev något bättre.. hade llite ryckningar fortfarande vid gaspådrag i uppförsbacke men nu är det helt borta :D | |
| Byt olja i fördelningslådan! Min höll på och hackade till vid acceleration. Bytte oljan ett år sen och bilen har gått perfekt efter det. Bilen i fråga har idag gått 14500mil. Verkar märkligt att man inte lagt en intervall på oljebyte i fördelningslådan. Oljan i min var totalslut efter 12xxxx mil | |
|
Suger du ur oljan? Får du ur all olja? |
|
| Jag gjorde inte bytet själv. Överlåter det till proffsen. Ingen aning om hur de gör men ska visst vara lite halvkrågnligt | |
| Iaf på en F11 är det busenkelt att göra själv, lyft och en bra oljesug så är det gjort på under en timme. Man får ut ca 5 dl, inte riktigt allt men stor del. | |
|
När rekommenderar ni att man byter oljan? Kan tänka mig att Bmw säger aldrig :) Jag beställde min bil med andra ord är jag ensam ägare. Bilen är en 2016 års modell och den har gått 5300 mil. Har gjort en Dinitrol behandling samt extra motor olje byte sedan ny. Så med andra ord är jag väldigt pedantisk av mig och vill gärna höra era rekommendationer om när ni tycker man bör byta olja i lådan? Tack på förhand |
|
| Är svårt att säga men nog känns det som att 10000 mil borde man byta oljan. Min hade gått runt 12000 när symtomen började visa sig. Verkar vara rätt olika. Finns de som kört 20000 utan att byta oljan. | |
| Jag såg nått klipp på youtube där dom bytte oljan på en f11 som gått 4 tusen mil och oljan i den såg ut som i min (18tusen mil).. helt svart.. jag skulle nog byta runt 10 tusen mil kanske. fruns f11 har gått 9000 nu och den går perfekt men ska göra ett byte iallfall innan det blir krångel där också.. men lådan på en 2017 kanske är lite bättre än i min 2014 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.