|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Bra jobbat! Kuggarna på avgassidan ser inget vidare ut... FAF |
|
|
Bra jobbat! Kuggarna på avgassidan ser inget vidare ut... FAF |
|
|
Helvete vad svettig jag blev nu... det var dock bara vinkeln jag filmat i som gör att de ser ut att vara av. båda dreven ser lika "bra ut" Tycker det är viktigt med uppföljning så ni får följa detta äventyr till slutet. Timing kit och kedjekit är beställt. När jag vet att allt lirar så blir det nya stift samt ny ventilkåpspackning. Sen hoppas jag att det är timingen som gjort attt den pluddrar och det låter som det är hål på avgas. Har inte luskat ut var missljudet i framvagnen kommer ifrån än. men det får vänta tills motorn är ihop. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Omf! Ja, det där såg inte riktigt normalt ut. Men den såg ju någorlunda bra ut i den första inspektionen - vad har hänt sen dess? Länk Har som sagt nämnt innan att det brukar rassla när kedjan sträcks rejält mycket, men det verkade det inte ha gjort här - iallafall inte i början av tråden om jag förstått det rätt. Men nu verkar det rassla. Nåja, jag skulle som sagt åtgärdat detta innan jag går vidare med nån annan felsökning. Dubbelkolla att styrskenorna är hela, annars är det nog lämpligt att lossa oljetråget och leta plastbitar. Passar du på att byta styrskenor också i samband med kamkedjebytet? Jag inbillar mig att sträckta kamkedjor gärna kan skada/försvaga styrskenor en hel del, och man vill gärna inte att de där ska gå sönder... |
|
Hej, gissar på att kedjan varit slak hela tiden men att jag förmodligen hade slacket mellan vevaxel och nån av kammarna vid första kontrollen. Dvd kedjan var spänd mellan kammarna. Har beställt ett kite med både skenor, kedja, vevaxelbult och kamaxelbultar. Så hoppas jag att det inte är pengar i sjön. En sak jag funderar över men som väl ger sig är den låspinne son ska in i växellådan i hålet. Behöver man ställa motorn i TDC eller har de varit så smarta att man bara kör in pinnen och sen drar runt motorn tills det tar stopp? |
|
Jo, fast var slacket är spelar egentligen ingen roll för avståndet mellan kuggarna på insugs- och avgasdreven är helt fixerat och ändras inte. Såvida inte något av dreven av något anledning kan röra på sig relativt det andra drevet - fast det tror jag inte hänt här... Nåja, ser lite mysko ut så jag skulle också börjat i samma ände som du gör här. Nä, den där låspinnen går bara in med cylinder #1 i TDC compression - om jag minns rätt. Brukar vara ganska tight clearence på dessa så det gäller att allt är helt i linje för att få in den där låspinnen. Storabjörnen, hasso och andra mer rutinerade på denna motor kan nog förtydliga bättre. På N43,N45,N46 vet jag att det står i mina reparationshandböcker att man eventuellt måste justera tillbaka balansaxlarna (om man lossar på vevaxelskruven - vilket man måste göra om man ska byta kamkedjan). Tydligen ännu ett specialverktyg att aligna dessa balansaxlar. |
|
Konstaterar vid inspektion att vanos inte står alls på samma sätt hålet där timingverktyget ska in står på kl 15 på ena och kl 13 på andra hjulet. Detta är bara kontrollerat visuellt då jag inte fått verktyget än. Finns det risk för ventilskada tror ni eller då hade bilen inte gått alls? ang TDC på cylinder 1, hur ställer jag detta om timingen är off. funkar skruvmejsel i tändstiftshålet och kolla när det "vänder" eller finns det mer exakta sätt? |
|
|
Dagens problem, Vevaxelbulten. vet att den sitter som fan. satter farsan i bilen och la i växel . lät han bromsa för kung och fosterland. Dock drar jag runt veven och det låter som kedjan kuggar. Tänker att det finns risk för ventilras här. Min mutterknackare (tryckluft) tar den inte. Den är iofs rätt trött... Funderar på en elknackare från Biltema eller dylikt. tror ni det löser mitt problem? Fudnerar även på hurfan veven kan snurra när bilen är i växel och någon bromsar. Drar runt veven utan förlägnare och utan problem. |
|
|
Den är väl inte vänstergängad? FAF |
|
|
Vevaxelmuttern är "felgängad" så den ska dras av medsols och gängas på motsols... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Had för mig den var rättgängad på denna motor. Vet att den var felgäbgad förr. Nåväl det borde väl inte ändra det faktum att jag kan dra runt veven flr hndkraft.. | |
|
Du måste ha högsta växel i när du bromsar och drar runt motorn men det hade du kanske? FAF |
|
| var nog bara 3:an iofs. | |
|
Tanke, om man låser båda kammarna med timingverktyget. Samt stoppar pinnen i växellådan och låser veven. Det i kombination med någon som sitter i bilen med 5:ans växel och bromsar borde väl vara ganska skottsäkert. Att köra med bara pinnen känns risky, men kammarna kan ju inte röra sig, med tanke på att kedjan sitter på så borde inte heller veven kunna röra sig. |
|
BMW säger i sina instruktioner att man INTE får använda pinnen som mothåll för att lossa eller dra åt den stora skruven i vevaxeln (gäller för N46 och garanterat samma sak för N42). Tyvärr nämnde inte varför, men det kan ju finnas många anledningar - en kan vara risken att göra hålet i det relativt mjuka motorblocket ovalt - vilket ju inte är särskilt roligt... Sen är det heller inte helt optimalt att ha mothållet i ena änden av vevaxeln och man drar i andra änden av vevaxeln - detta orsakar ju en hel del vridande krafter på vevaxeln (men de utsätt för en hel del vridande krafter under normal användning så det är egentligen inget stort problem). Men är ju därför man helst villa ha mothållet fäst på samma sida av vevaxeln där man lossar. Å andra sidan så finns det N46-varianter där man fäster mothållet vid växellådan - så om BMW gör det på vissa av sina 4'or så ska det inte vara något problem. Är nog egentligen bara något man ska tänka på vid motorer med långa vevaxlar, som tex gamla saker som M30 och liknande. Du har inte det där mothållsverktyget som man fäster på vevaxeln? Hade det till min M30B35 och det var smidigt. Och nej, de flesta (i princip alla) elmutterdragare med sladd har mindre vridmoment än en bra luftknackare med bra lufttillförsel - så ingen mening att gå att köpa en sådan. De som kan börja tävla med en -bra- luftknackare med -bra lufttillförsel- (observera de två förutsättningarna) är de allra dyraste och kraftigaste 18/20V och de kostar 5000+ SEK |
|
Jag tror min luftknackare är bra nog (Berner 1600nm+) tyvär slukar den nästan 300L/Min vilket är lite mer än min Biltema 1000kr klarar av..... Har sett folk som sätter förlängare på hylsnyckel och låter den ligga mot en av balkarna och sen kör på startmotorn. Låter enormt risky, men får kanske vara den absolut sista utvägen. Man kanske ska nöja sig med att bara låsa kammarna och sen ha den i 5:an+ hålla på bromsen. Det borde ju vara relativt safe? Funderar på om man kan dra runt motron när väl bulten är lös. Dvs om man behöver justera för TDC efteråt. Har ni förslag på hur man ska dra runt då? |
|
|
Då är den berömda "jesus bulten" av. Kan informera om att den var "rättgängad" på denna motor. Nu till nästa "problem" jag låste kammarna med verktygen för att låsa kammarna. Jag hade dock inte i låsningen för svänghjulet av rädsla att dra av det eller att skada veven. Nu är jag nästan säker på att veven flyttat sig lite i förhållande till kammarna. Jag ser följande scenario framför mig. 1. jag plockar bort låsningen för kammarna , drar runt motorn för hand på vevaxelbulten som är lossad och som då behöver lossas igen men kommer inte sittta lika hårt. Jag sätter i låspinnen till svänghjulet och konstaterar att kammarna står fel. Av med kedjan och försöker dra kammarna rätt på bulten framtil eller med poligrip över kammen. 2. Jag låter låsningen sitta kvar på kammarna, kryper under bilen och konstaterar att jag inte får in låsningen i svänghjulet. Plockar av kedjan och försöker hitta hålet med hjälp av en pinne i cylinder 1 för att hitta ungefärlig TDC. Sen borde det bara röra sig om mm fram och tillbaka för att hålet ska vara rätt. Största frågan är hur vrider jag vevaxel med kedja av? Jag kan sannolikt sätta i drevet igen när jag plockar av kedjan och dra den medsols. Problemet uppstår om jag behöver "backa" då jag skruvar av bulten igen. Är osäker på hur bra det är att sätta dig sträckbulten igen dessutom. Vad tror ni? |
|
| Goda nyheter. Ny kedja i bilen och återmonteringen börjar sakta men säkert. En sak jag såg som jag dumt nog inte tog bild på var att på det nya kamkedjekittet så fanns det en extra del i skenan som löper på insidan längs "höger skena" samt en stabilisering mot drevet som sitter på vevaxeln. Detta verkar helt saknas på den gamla. Funderar på om det kan gått sönder och lagt sig i sumpen. Men jag kan inte se några tecken på att det suttit där över huvudtaget. | |
|
Bild som visar vad som saknades på det som satt på bilen. har försökt ringa in det i blått Länk |
|
|
Finns ju en risk att jag har massa plastbitar som ligger och skvalpar i tråget. Hur stor är risken att skita i dem och hoppas att de är stora nog att inte sätta stopp i någon oljekanal? Och hur jobbigt är det att plocka tråget är det någon som vet. Har läst om att man måste lyfta motorn på vissa ställe, men verkar vara olika bud... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.