|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag bytte packningssats till vacuumpumpen på min N42 i min dåvarande 316 med den sats som Slangen tipsar om. Det blev snustorrt och hur fint som helst. Jag lyckades ta den från BMW, reservdelskillen var förvånad själv, han påstod att den "inte fanns" och att jag fick sista exet men sanningshalten i det tar jag med en nypa salt, för nog 17 går det kittet till andra modernare BMW också. Men hur som helst kan du ta den från Schmeidmann också om jag inte minns fel. Jag bytte vevaxelgivare samtidigt som jag tog vacuumpump och vevhusventilation. Insug och spridare och hela ski*en måste bort om du ska ta vevaxelgivare. Slangstumpen som du visar på bild där... hmm.... den är avbruten. Jag har sålt bilen men jag ska se om jag hittar gamla bilder. Har precis för mig den fortsätter i en "hård del" som ofta brister med åren, Minns fasen inte var den ska fästa. Det är väl vacuum till nåt har jag för mig. /Anders |
|
Slangen: Om det hade varit en E39:a, skulle jag leta efter ventilen till tankventilationen - sitter på höger sida långt nere på vänstra fjäderbenstornet. Den slangen var "rutten" på E39:an (tillsammans med mängder av andra slangar) och hade lossnat... Om det ser likadant ut på din bil låter jag vara osagt, men det är troligen en vakuumslang som ska styra någon ventil eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hmm, får se var detta slutat. Måste verkligen insug ner för att komma åt vevaxelgivaren på N42? har bestämt för mig att den ska gå att byta utan att riva detta.. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Bra att du är bestämd. :-) Jag kanske är dålig på att googla men jag hittar ingen direkt guide för att ta den underifrån. Tror en artikel på Pelicanparts nämner i förtexten att "den kan accessas underifrån, från vänstra sidan av motorn", men att man själva använder/visar metoden att ta den ovanifrån. Den sitter ovanför/bredvid startmotorn och med lite Loctite så man behöver ju initialt få lite grepp/manöverutrymme, även om det bara är en insex. Efter att ha bytt min själv på min dåvarande N42 är det för mig HELT obegripligt hur man skulle lyckas med detta underifrån. Mina händer är visserligen över genomsnittet i storlek, men ändå, plats för verktyg/moment är ändå lika för alla. Det vill ju till att man inte lämnar kvar den lilla O-ringen runt givaren också, för den lär bli svår att se om man tar det underifrån också. Hursomhelst så är ju själva givarbytet i sig ett litet antiklimax (bara en skruv som sagt) och bör ju firas med en pilsner för att ge någon tillfredsställelse när man står där med ett gapande hål ner i motorutrymmet. :-D Annars är det som vanligt, bara skruvar o muttrar, plast och slangar, och en dos tålamod. Inga konstigheter i sig. Din första utmaning (om du går ovanvägen) är stålramen som stöder/fäster insugskanalerna. Sitter på blockets vänstra sida och fäster med torqx, en i framkant, en i bakkant. I framkant fick jag ur med två blodiga knogar ovanifrån. Den bakre däremot, ska tas underifrån bilen. Jag löste det med tre eller fyra förlängningar på 1/4" spärrskaft. Tror jag eventuellt använde en led också för att vinkla hela verktygsarrangemanget lite. Jag ersatte dessa Torqx med vanliga skruvar med typ 10'ans skalle vid återmonteringen, OM jobbet skulle behövas bytas igen. Ifall du undrar varför jag gjorde mitt ovanifrån var det för att jag skulle byta oljeseparator och hela vevhusventilationen, så insug måste av för det sitter därunder som i en skena under kanalerna. Det är i sig ganska bra, men det är vid återmonteringen och då man ska "skena på" hela vevhusvent-paketet under insugskanalerna som jag började svära lite. Men det gick efter två tre försök. Jag passade även på att byta gummipackningar mellan insug och motor, samt samtliga O-ringar/gummin till spridarna. Jag ville vara etthundra procent säker på att motorn inte skulle dra tjuvluft någonstans ifrån så jag passade på när allt ändå var av. O-ringar till spridarna är dyra på BMW. Hojta till om du hittar tips på hur man tar underifrån. Nyfiken! Och se till att givaren är BMW original, inget Kina-crap, för du vill inte göra om äventyret helst. /Anders |
|
Jag är bestämd men vet när jag ska ge mig :-). Der verkar som att du lärt dig den hårda vägen. Nåväl jag inser ju att jag måste försöka ta den underifrån om jag nu måste ge mig på det. Älskar utmaningar ´, ända till man ligger där och inser att man måste ge sig.... O-ringar till Vanos solenoides och vakuumpumpen var inte helt gratis heller på BMW. 330kr för 6 O-ringar. Dessa kostar inte många ören att tillverka... |
|
|
Fått ihop motorn och läst av felkoder med Carsoft Hade ett par st kanske gamla vem vet, ingen peka dock på kamaxelgivaren. Jag har nollat dem nu och kör en runda ikväll för att se hur bilen beter sig. Frågan är var jag börjar om den beter sig lika och jag inte får felkoder? Chansar och byter kamaxelgivaren? |
|
|
Kamaxelgivare brukar inte få motorn att gå så dåligt att den stannar, då brukar det vara vevaxelgivare som är knas (om det är givarfel). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Körde en liten runda igår. Hade en liten läcka i framkant på ventilkåpspackningen (halvmånarna vid kamaxlarna) det får vänta. Jag tycker bilen känns slö men vet inte om den går o jämt. Dock är det ett bra tag sedan jag körde den så den är kanske inte så pigg som jag minns den. Glömde berätta att där är en läcka på avgassystemet någonstans. Inser att jag måste täta det då det är så jäkla svårt att känna hur en bil beter sig med ett system som läcker. Körde som sagt en kort runda och fick inga felkoder med carsoft. Läser jag med ELM 327 så får jag något som kallas "mode 06$" klickar jag in så ser jag ingen misfire på någon cylinder. Oklart varför koden/ alternativet dyker upp. Kom på att stift säker inte är bytt på 10k mil. Har dock aldrig upplevt att dåliga stift gör att en bil inte går som den ska. Detta bör såklart bytas ändå om jag ska behålla bilen så det är kanske värt att undersöka. |
|
|
Platinastiften håller i 10.000 mil, men risken är stor att det är någon som snålat och satt i FEL stift och är det inte platinastift så håller de bara 3-5000 mil. Oavsett bör du skruva ur stiften och kolla dels hur de ser ut (läs dem - det ger väldigt mycket information om vad som är fel i motorn) och dels att det är rätt stift. Detta borde varit en av de absolut första åtgärderna i felsökningsschemat för att ge relevant information och även kunna uteslutna dåliga stift! Rätt stift är NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (DQI är ännu bättre men det är många år sedan de slutade att tillverka dem). BMW är mycket känsliga för fel stift och/eller slitna dito! Läcka i avgassystemet INNAN lambdasonder, ger obönhörligen problem för motorstyrningen då den då luras att tro att avgaserna innehåller syre (som sugs in i hålen) och anpassar bränsleblandningen (felaktigt) efter lambdasondernas syredetektion. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får se om jag orkar slänga mig under bilen idag. Tror inte det är rost utan nog bara någon packning eller liknande som läcker. Hoppas verkligen inte på läcka vid grenrör. Det låter dock som att det är under bilen eller längre bak. Plockar ut och kolla stiften också. bilen är bara servad på BMW akut verkstad så det är dock säkert platina stift som sitter där. Hittade var den tunna slangen ska sitta btw. Det finns en nippel på luftfilterboxen. och det är en vakuumslang. Dock saknar jag övergången från nippel till slangen. Får se om jag behöver beställa den från BMW eller om jag löser det på annat sätt. |
|
Mm, just det, den där övergången från nippeln är jätteskum, för mig den är av typ neopren eller nåt skumgummiliknande material för att kunna flexa. Som ovillkorligen vittrar sönder med åren. Jag tog bara vanlig gummislang och två små slangklämmor från Biltema för att laga min. /Anders |
|
Köpte gummislang på lösmeter för den typer av övergångar mellan nippel och "plaströr"/slang. Behövde inga slangklämmor då jag valde slang i rätt diameter. Standardslangar går bra - inget märkvärdigt, mät innerdiameter och köp hos närmaste bensinstation... Vill man "lyxa till det" kan man köpa de slangarna på lösmeter hos BMW utifrån realoem.com, men då blir de dyrare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok, då var stiften kollade. verkar ok men ska nog ändå byta när jag väl får rätt med huvudproblemet. alla stift såg ungerfär likadana ut. Der är rätt stift som sitter i precis som jag misstänkte. Länk Länk jag börjar mer och mer fundera på om bilen går dåligt pgav "avgasläckan" har legat under bilen och försökt känna och lyssna var det läcker. Avgas verkar relativt rostfritt precis som resten av bilen. dessutom hörs det mer vid gaspådrag. det låter verkligen som en sportbil när man försöker dra på, och jag funderar på om det inte är insug snarare än avgasljud jag hör. Låter mer som ett sugljud nämligen. Kan dock inte hitta något uppenbart, får kolla mer imorgon när det är ljust. Sen när man gasar och släpper gasen så rasslar det till, ungefär som man slår en kedja mot metall..... hmm, återstår bara grenröret att kika på men det är så jäkla tajt så att se en eventuell spricka där är nog bara att glömma,. Har ni förslag på ställen den skulle kunna dra luft från? |
|
|
Lite svårt att se på bilderna men den första bilden visar dels att stiftet är sotigt då de ska vara lätt ljusgrå eller lätt brunaktiga (antingen går motorn för kallt eller så får den för mycket soppa) och dels att elektroderna verkar slitna - de är dags att byta, så jag skulle börja med det för att utesluta stiften som felkälla. Röktesta både insug och avgassystem så ser du direkt där röken sipprar ut. Går bra med en bra havanna-garre om du inte har tillgång till rökmaskin! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Flärpa upp fuel trims'en lite snabbt i vilket program som helst - ett simpelt Torque med en ELM327 dongle duger bra vid dessa snabba sanity checks Länk Länk På två sekunder ser du om det finns problem dvs om motorstyrenheten behöver göra några märkliga kompensationer (och baserat på det kan du göra bedömningen hur mycket du behöver oroa dig över detta och isåfall vilken typ av problem det är du ska felsöka efter). Ok, inte samma typ av stift men från en liknande motor. Såhär såg mina stift ut (Bosch FR7KPP332) från min N46-motor efter 10 000 mil (eller 10 254 mil för att vara exakt) Länk |
|
Havannah'n har jag i skåpen. dock lite osäkert på hur jag ska få in röken på ett bra sätt..... :-) Ska se om jag kan hitta en bra app där jag kan lösa fuel trim, kör apple så torque är uteslutet tyvärr. |
|
|
Nu har jag kört ca 2mil med bilen. Kände att den ryckte till en aning en gång undr turen. Dock inga problem att köra den. Inga felkoder. Det som stör mig är att jag inte kan hitta läckan. Men den brölar på ganska rejält vid 2000rpm och låter lite som en sportbil när det går på tomgång och man står bakom bilen. Sen raslar det när man kopplar för att växla, tycker även att det rasslar när man gasar och släpper gasen. Låter lite som en dumpventil från en turbobil fast mer mettalliskt. Även möjligt att bilen faktiskt går som den ska nu när jag kört den lite. men jag tycker den känns slö. detta kan dock ha med en eventuell läcka att göra. Retar mig lite att jag inte hittat den då det hörs så jäkla tydligt när man kör bilen. Sen är där något med upphängningen? höger fram. det låter rejält när man kör över ett lite djupare brunnslock tex. det hörs ett metalliskt doooonnngg när man kör över något. har inte heller hittat detta och funderar på om det kan vara kopplat till läckan på avgas? eller om det är ett isolerat fel Får undersöka lite mer imorgon, vet bara inte riktigt var jag ska börja. En läcka som hörs så tydligt borde man ju dock hitta tycker jag. |
|
|
Ta en plastslang och för in i avgasröret och sedan tätar du runt den med tygtrasor och sedan är det bara att bolma på och blåsa in rök i slangen... Samtidigt är det bra om någon kikar vart röken kommer ut, men det går säkert med en lång slang så kan man inspektera samtidigt själv... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här kommer två videos , en på uppstart och en där man tydligt hör att den drar/läcker luft och rasslet vid gas. uppstart; Gas; |
|
|
Skam den som ger sig. Rev ner allt för att kolla en gång till och är tämligen säker på att jag hittat felet.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.