|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Vill köpa en uppsättning 66 fälgar till 525an. Säljaren sa dock att jag skulle kolla så det passar då de haft problem att få på dem utan spacers på 530 och/eller 540 pga det tog i oken. Har någon hört talas om detta? Åker på standardfjädring med de fattigaste bromsarna. Tack på förhand | |
|
Då måste han ha drömt, jag har Style 66 till båda mina e39. 530 och 540. Inga problem. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Passar även m5 e39 utan spacers (egen erfarenhet), populärt val av vinterfälgar :-) | |
|
Det är som sagt vanligt val som "vinterfälgar" till M5, som har de "biffigaste bromsarna" - så om det var standardbromsar till bilarna som de inte fick på fälgarna (om det var E39), så måste de gjort något fel... Hade sådana fälgar på 525:an och tycker att de är snygga fälgar till E39. E39:ornas bromsar är inte så mycket större i diameter på V8:orna, men däremot är skivorna tjockare....så även de starkast motoriserade modellerna behöver inte mer än 17"-fälgar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan väl ytterligare bekräfta att style 66 i 17 tum passar på alla E39... Jag har dessa som vinterfälgar på min M5 E39(8 tum breda fram och bak), inte mycket mm till övers om man säger, men som sagt det är inga problem.. Om man har originalbromsutrustning.. Mvh Janne. |
|
|
Hej och tack för alla svar. Tyckte som sagt det lät konstigt. Enligt säljaren är det kopior så det kan ju ha med det att göra. Byter fråga; har M5 samma bultcirkel som övriga E39? Ev. inne på Style 65 istället. |
|
|
Yes samma bultcirkel (5/120). Jag har för övrigt 4 renoverade Style 65 18*8 (dvs 4 framfälgar) med 245/45 till salu. Lackerade i en "grafitgrå" -aktig nyans som är mycket lik den original (mörka!) nyansen de hade. Style 65 finns i ett antal olika nyanser, på bilderna ser du hur mörka de var innan renovering Länk Länk Efter renovering. Nya BMW emblem, däck Champiro med ca 6 mm. Haft de på min M5 E39 i ca 20 mil så jag kan garantera att de rullar vibbfritt, numera har jag en annan exakt likadan uppsättning renoverad på identiskt vis, men med de bredare bakfälgarna. PM om det är av intresse, jag skänker inte bort de men i korta ordalag så betalar man för renoveringen, fälgar o däck på köpet:D. Länk Länk Länk Länk |
|
| Det såg ju mycket lockande ut. Ska bara hitta hur man skriver PM här haha. Blir det dåligt att åka med 4 framdäck då? | |
| 245/40 är dimensionen. Nej det blir inte konstigt att åka med fyra framfälgar, alla andra E39 gör ju det i regel, förutom M5 :D. Uppsättningen är alltså "square" med lika breda fälgar runt om. M5 E39 har "staggered" dvs bredare bakfälgar, och däck. Style 66 är för övrigt "square". Fördelen med "square" är att man kan få ut fler mil om man skiftar fram/bak. Jag har kört ca 20 mil med de efter renovering, inga konstigheter alls | |
| 18 tum? | |
| Hittar inte bar man skickar pm dawwe:( | |
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Det är original BMW fälgar, och original finns endast i 18" :) | |
| Dawwe kan du skicka pm till mig blir tokig | |
| Skickat | |
| Gällande "utfyllnad" så får man "samma" utfyllnad bak med framfälgar om man "spacear ut dem" 15 till max 20 mm. Detta då bakfälgarna är 9.5" breda med ET22, medans fram är 8" breda med ET20. Så bakfälgarna sitter alltså .75" - 2mm längre "ut", o det ger ganska exakt 17mm, så med 15mm spacer med navstyrning så är man "sejf", 20mm är nog lite mer hårigt. Jag är dock osäker på om skärmkanterna är "invikta" på vanliga E39 som de är på M5, men jag tror att så är fallet. Däremot är jag 100% säker på att skärmarna är INTE bredare på M5, men som sagt den där ca 10-12mm breda kanten är invikt i "ovankant där hjulet fjädrar in hjulhuset". | |
| Fattar inte riktigt dawwe. Menar du att jag måste ha spacers för dina fälgar eller att det borde gå utan? | |
| Nej du behöver absolut inga spacers, de passar rakt av runt om utan, även enligt BMW själva de då rekommenderar just 8" breda Style 66 runt om, o med samma ET som Style 65 framfälgar, dvs 20mm. Det enda som skiljer Style 65 framfälgar från Style 66 är diametern, 18" istället för 17". Vad jag menade var att om du vill ha samma "fitment" som på M5 men kör med de smalare framfälgarna bak så kan du "space:a" ut de så de sitter lika långt ut som på M5, allt detta som en reflektion över "utfyllnad", man brukar ju då syfta på att hjulen skall sitta "längre ut". Och som sagt, jag har kört med dessa fälgar på min M5 E39 utan problem, till o med besiktigat bilen med dessa, utan problem. | |
| Låter ju glimrande. Utfyllnad skrev jag för att sajten klagade på att rubriken var för kort haha. Nu ska jag bara hitta inkorgen här på ap | |
|
Det är alltså 100% passform på Style 65 "framfälgar" då dessa är av dimensionen 18*8 med ET20, du behöver självklart inga navringar heller då originalfälgar har rätt navdiameter (74.1mm). Får jag gissa så valde BMW att inte saluföra Style 65 i set om 4 st 18*8 som "vinterfälgar" då original "Chromeshadow" lackeringen var mycket ömtålig, den kunde "lossna i flagor" vilket även bekräftas av hur begagnade fälgar kan se ut... Det finns företag som kan lackera "Chromeshadow" men ingen kunde garantera att de kunde lackera de lika mörka som mina var från fabrik. Min bror har en uppsättning Style 65 (staggered) orörda o ordentligt kantstötta men runda o de har en helt annan nyans än vad mina hade från fabrik. De är mycket mycket mer silveraktiga med en ljus "metall" liknande färg... Jag vill ha mer "mörk chrome" då jag tycker det är snyggare. BMW själva rekommenderar att om man skall köpa nya Style 65 från de o vill ha identisk nyans så skall man köpa de vid ett o samma tillfälle o poängtera att man inte accepterar nyansskillnader.... |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.