|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Misstänker att mina ventiltätningar har gått. Står man ett tag på tomgång och sen varvar kommer det vitt rök ur avgasröret samt att jag måste fylla på med en liter olja varje månad. Nu till poängen. Kan jag dra det här på min försäkring? Har Folksams maskinskadeförsäkring men ingår ventiltätningar i det? Eller kommer dom säga att det är en slitagevara? Är tacksam för alla svar! | |
|
Låter mer som vevhusventilationen. Ventiltätningar brukar blåryka vid höga varv/belastning och då vid växling. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har bytt dom två orangea gummamembranen, dom va bra innan också men bytte dom ändå. Det var mycket oljigt sot i dom som jag rensade ur men fixade ingenting. Jag pratade med en BMW mekaniker och han sa det var ventiltätningarna. Ska man börja med vevhusventilationen då? Och vad heter det på engelska? Svårt att byta själv? | |
| Hur mycke olja tar den per 100mil? | |
| Halv liter ungefär, fyller på med en liter olja varje ca 200 +- 20 mil beroende på hur jag kör. Körde nu en resa på ca 120 mil och då var det 120 km/h på farthållaren, drog ungefär 0.8 liter olja. | |
| Ok det är lite mer än vad min tar,men håll med om att det är sköna bilar och åka i och det är ju bra prestanda med för pengarna! Har du sportautomat med? | |
| Ja! Har SAT-lådan. Tror jag hade blivit galen utan den | |
| De ä nog samma som jag har,ä de inte den m paddlar på ratten samt knappen för sportläget vid växelspaken | |
| Precis, annorlunda växelspak också | |
| Ja det är väl den mindre kromade som inte är så ful som den i -06 modellerna | |
| Den fula spaken finns i dom nyare också om man inte har sport lådan | |
| Ok Det jag fascineras mest av på den här modellen det är bränsleförbrukningen,aktiv styrning,comfortstolar,bromsars kapacitet,klimatanläggningen dom grejerna tycker jag håller klass | |
| Är inte bilen för gammal för maskinskada? | |
| Har fram till augusti eller 12000 mil. Min är precis på gränsen | |
| Har du fixat din rykande motor? | |
| Nej, det har jag faktiskt inte. Hurså? | |
| Nyfikenhet | |
| Ska fixa det till våren, den står ändå avställd nu | |
| Ok. Jag läste om en meckare i tyskland som hade bytt ventiltätningar på ett 80tal v8or och han hade lyckats på samtliga modeller,verkar gälla främst 545,550,645,650 men gäller även andra v8or säger han. Säger även att det är ovanligt med kolvskador/ringar på dem. Killen verkar förtroendeingivande! | |
| Har väldigt svårt och tro att det är kolvringsskador, då borde det rycks konstant. Min måste ändå stå ett bra tag på tomgång innan man får lite rök från avgaset vid varvning. Luktar heller inget bränt. | |
| Jag tror också så,jag tänkte byta mina tätningar i förebyggande syfte för jag tror det frestar katalysatorerna om det sipprar lite olja in i dom hela tiden. Men det verkar va svårt och hitta nån i sverige som vill göra det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.