|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ha samma symtom men på en Saab 9000. Där var det en givare (typ frostvakt) som pajade. Detta gjorde att hela luftinsuget (alltså värmepaketet) isade igen och bara lämnade ett litet hål i mitten för luften. Kupefläkten gick för fullt men nästan ingen luft kom in. Var jättelätt att diagnostisera dock. När man slog på full värme så smälte isen på värmepaketet på några sekunder och sen tog det en bra stund innan den isade igen. Prova dra på värmen på fullt när det händer oh se om det gör någon skillnad. //RX 450h -12 |
|
| Precis så verkar det vara för mig också, ”tillfällig hicka” | |
| Samma problem här. Jag kollade min med INPA och det fanns inga felkoder. Fläkten blåser igen efter några timmars stillastående. Jag har beställt en begagnad enhet från Ebay med senaste artikelnumret. Få se om felet följer... | |
| Salo@ vilken enhet? Har du länk? | |
|
Länk Artikelnummer 9122398 Min bil är tillverkad Mars 06 och om realoem stämmer, började IHKA enheten med det artnr monteras i bilarna September 06. Detta nummer kan du söka på ebay, bildelsbasen etc. Dock behöver den kodas in. |
|
|
Min bil tillverkad 2006 09 har den "nya" panelen om real oem stämmer. Har samma trubbel. Smart tips m full värme om isbildning. Ska testa nästa gång det händer. Svårt m felsök var 12 mån bara. Oftare upprstår inte problemet. |
|
|
Jag testade att köra full värme i ren frustration utan skillnad. Dock körde jag inte mer än en halvminut men hann känna att det strålade värme ur luftutblåsen. Kanske inte tillräckligt länge... @Mats: Med tanke på att din strulade förra året, förra sommaren kopplade min vän upp manometerstället till mitt AC-system och kontrollerade och allt var då okej. |
|
|
Kan tillägga, när jag körde nästan 60 mil i måndags förra veckan, fungerade allt klanderfritt. Då var utetempen som högst 34 grader. När jag sedan körde hem i söndags och då den la av, var utetempen 23 grader. Jag hade då kört 30 mil. |
|
| Jag har ny kondensor sen i början på sommaren så mitt system är nyfyllt o testat nyligen. | |
|
provat att köra utan AC-delen påslagen - visar det sig samma problem ??? ibland händer det att det är någon sensor vid evaporatorn som inte gör som den skall och då resulterar det att kompressorn går hela tiden och med max pump-kapacitet (om det är en elstyrd variant) och hela evaporatorn frostar igen och blir isblock, vilket ger typisk en verkan att det krävs en tid parkerat innan det tinat och ventilationen fungerar igen, eller att när det händer, - provar att stänga av AC:n och se om luftflödet kommer igång igen efter en stund (kan ta ett tag innan det blåst hål i isblocket i någon kant - sedan kan det gå fort). vet inte hur lätt denna sensor är att byta - på vissa Volvo gör man det själv på ett par kafferaster om man vet var man skall titta och billiga reservdelar - andra bilmodeller så måste man riva _hela_ instrumentpanelen och värmepaketet för att få loss denna.... dvs 2-3 verkstadsdagar heltid med AC-tömning före och fyllning därefter... |
|
| Xxargs, tror du är något på spåren. Dock prövat utan ac, men dock inte längre tid. Kanske 30 min, hjälpte dock ej. | |
|
[missade sista inläggens text - och det går inte att editera i efterhand] Att det fungerar vid 34 grader C utomhus (max kapacitet används så att evaporator inte blir så kall att den fryser) medans det fryser vid 23 grader C stöder teorin att det kan troligen bero på en igenfrysande evaporator... |
|
|
du måste stänga av AC precis när luftblockingen precis sker/märks att vinddragen minskar för att se om det ökar igen kör du till totalstopp så får man vara beredd på att vänta ännu lägre tid än 30 minuter efter avstängd AC innan det blåst hål på isen och flödet kommer igång igen. om du kör så att det är totalblock - stanna bilen (låt motorn vara igång - rör inte ventilationsinställningarna) och raskt öppna motorhuven och följa tjocka och smala AC-röret genom torpedplåten - om tjocka röret är vit av frost så vet du att du har problemet med att evaporator-sensorn inte fungerar (gäller ON/OFF och elstyrd kompressorn) alternativt om det är en suggastryckstyrd-kompressor (variabel kompression) att dess reglerventil inte fungerar som det skall och suger systemet för djupt i tryck och därmed frostar och isar i evaporatorn. |
|
| Tack frö hjälpen! Skall kolla det om det händer igen, dock har det fungerat utmärkt nu. Kanske beror på att jag kört kortare sträckor så det inte hunnit frysa igen... | |
|
vidare... Om du har suggastryck-modulerande variabel kompressions-kompressor eller ännu värre modellen med el-modulerad styrd gastrycksstyrd variabel-kompressions-kompressor _utan_ magnetkoppling vid remskivan (används vanligen i VAG-bilar men smittan har dessvärre nåt andra bilmärken också...) så spelar det ingen roll vad du gör på AC-styrningen i kupén då den typen av kompressor inte går att stänga mer än att skära remmen typ om du har fått strul på den elmodulerade gastryckstyrda ventilen bak i kompressorn - (syns genom elsladdarna går till bakändan - inte i framända vid remskivan som annars är med kompressor med magnetkoppling - finns dock varianter med sladdar mot remskiva och bak mot navet - men den typen av kompressor går att stänga av i dessa fall. ett sätt att kolla om det är själva kompressorn som bråkar eller om det är styrningen till kompressorn som bråkar är att lossa kontakten till det som styr kompressorn - försvinner frysningen när kontakten är isärtaget så är det med stor sannolikhet styrningen som styr fel och i sin tur kan bero på sagda sensor i evaporatorn... |
|
|
Fördjupade mig idag och isning är troligtvis problemet. Detta vet BMW om och dom har t.o.m. en kod som man kan skriva till VO. Detta gör att förångningstempen lägger sig från 0.8gr till 2.4gr för att reducera problemet. Detta gäller såklart om man har en anläggning i okej skick... +TEMP är VO-koden Följande parameter ändras i "IHKA-enheten": ANHEBUNG_VERDAMPFER_MIN - INCREASED MINIMUM OPERATING TEMPERATURE FOR AIR CONDITIONING EVAPORATOR TO PREVENT ICE-FORMING |
|
|
Här är ett foto på FUB: Länk |
|
| Låter rimligt! Många tack alla för bidrag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.