AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.845

Märkligt fel med fläkten.

Sida 1 av 2
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Hej!

Har en E61 -2006, idag märkte jag att det blev varmt i kupen. Noterade då att fläkten gick men det kom knappt någon luft ut från utblåsen, oavsett om jag körde fläkten på max kyla. Stannade bilen, stängde av den i 25 min, körde iväg. Fläkten gick som vanligt igen, för att sedan börja bete sig likadant igen. Prövat med alla möjliga inställningar, ac av, manuell fläkt osv osv. Inget hjälpter.

Vad kan detta bero på?

Kollat batteriet och laddningen, visar 12,4 v samt 14 v. Batteriet är kanske 3 år gammalt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om det inte funkar att reglera fläktens varvtal så beror det nästan alltid på att fläktmotståndet gått sönder.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Det fungerar att justera fläkten. Men det kommer ingen luft, dock fungerade det i morse igen. Förstår inte varför det kommer och går.
Hej,

Om bilen har en automatisk klimatanläggning - och kanske annars också - finns det ett antal elektriskt styrda ”flärpar” som leder luften olika vägar alltefter vad systemet bestämmer utifrån kupéns olika temperaturzoner.

Men snarare än fel på dessa flärpar misstänker jag fel på en temperaturgivare. Glappkontakt eller bara slut, tycker jag kan stämma på din beskrivning. Men jag VET naturligtvis inte.

Om du har (någon med) tillgång till Inpa, går det att få en rätt bra överblick över läget, och det går också att styra spjällen manuellt med detta program.

/Lennart
Edit: På min förra bil, en 750 - 95, övervakades innetemperaturen genom att en liten fläkt i klimapanelen sög in kupéluft och såg till att en temperatursensor fortlöpande uppdaterades. Jag hade aldrig några problem, men vid ett tillfälle upptäckte jag dels fläkten dels en stooor dammtuss, som samlats runt sensorn. Kanske det kan handla om något sådant?

/Lennart
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Tack svar lenwib, det är precis så jag upplever det, nästan som att ett löv fastnat innanför spjällen.

Vilken tempgivare är det vi pratar om? Svår att byta?
Ledsen, men där vet jag inte mer. Inte ens om bmw fortfarande använder sig av ett sådant, i mitt tycke raffinerat, system, eller något liknande. Eftersom det dessutom inte är så lätt att hitta detaljinformation om sådana saker som enskilda komponenters (i detta fall klimapanelens) uppbyggnad, lär det få bli en uppgift för Google. :)

Ber att få återkomma, om jag hittar något. Fast vi kan väl hoppas på lite fler friska idéer under tiden.

/Lennart
Som jag antog, utvecklingen stod inte stilla under 10 år. Här är IHKA-systemet för din bil (tror jag) beskrivet, på tyska resp. engelska.
Möjligen är grundtanken fortfarande densamma - har inte kollat - men finlirarna har åtminstone försökt att göra skäl för lönen... ;)

Länk

Länk

/Lennart
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Tack för info. Skall kolla på detta när jag kommer hem.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Lenwib, är det FSU vi pratar om? Hittade en post om detta i ett annat forum nämligen:

Länk

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Kan denna vara problemet? Nr 2 på bilden.

Länk

Om det är någon som vet får ni gärna svara, innan jag sätter igång och monterar ner hela bilen! :)
Från början skrev du att fläkten snurrar, men att det inte kommer någon luft.

Om fläkten verkligen _inte_ snurrar, finns det ju (nästan) bara de tre saker att välja på, som dina första länkar pekar ut:

Säkringen (alltid bra att kolla/byta ut, även om den verkar hel),

Fläktmotorn, nr 1 på realoem-skissen eller

Styrenheten, nr 2 på realoem-skissen.

/Lennart
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Hej!

Vi åkte hem idag, 30 mil. Efter 3 mil uppstår felet igen. Fläkten går, men ut från spjällen kommer 5% luft från att köra på 100%! Men jag hör hur fläkten går för fullt. Som att det skulle sitta ett löv i vägen eller att inflödet är stängt. Kupefiltren har jag kollat, dom ser bra ut. Men det kan inte vara dom heller. Då skulle det inte funka i början när man startar bilen.

Kommer hem. Låter bilen stå i 3 h. Nu när jag startar den så beter sig den precis som vanligt. Allt funkar. Bytt alla tänkbara säkringar i handsfacket trots att dom är hela för att vara på säkra sidan, mycket belägningar på 40-60A säkringarna, gjort rent ytan på dessa. Osäker dock på exakt vilken säkring detta innefattar då felet är oklart.

I min värld måste detta bero på någon givare, som talar om för bilen att rätt temp är uppnådd för att sedan stänga spjällen, men sedan vill den inte öppna dom igen även fast tempen ökat?!?!

Blir galen på detta. Speciellt när man åker långa streckor och det är 30+ ute.

Tror ej blower regulator är felet, efter vad jag förstått så bestämmer den hastigheten på fläkten?!

Finns det någon som kan förstå detta felet? Skulle verkligen behöva hjälp.

Ursäkta långt inlägg.

Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Lenwib, ursäkta om jag var otydlig. Fläkten har gått för fullt hela tiden (låter precis som det iaf) Dock ingen luft nästan alls när felet uppstår.
Nej, i första skedet var du tydlig. Men när du sedan länkade till problemen med död fläkt, blev jag naturligtvis osäker.

Men nånting har ju hänt med styrningen av inneklimatet. Antagligen något sk-tfel som bara är svårt att lokalisera. Eller så finns det (sannolikt) någon klimatstyrningsmodul som håller på att kliva av. Det finns väl kallödningar och ömtåliga komponenter i sådana också.
Eller, i enklaste fall, en "knäpp" sensor.

Det är kanske dags för en diagnos? Måste inte göras hos BMW, men åtminstone av någon som kan BMW. Som sagt, en kompis med INPA kunde ha suttit fint.

/Lennart
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ja. Det verkar inte bättre än så. Jag får göra en diagnos.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Kontakta Ola O i Sollentuna. Han finns här på forumet. Kanonservice när det kommer till Inpa o diagnosprogram.
Låt honom koppla upp sig på din bil o se vad Inpa säger.
NYfiken jag med. Sitter i samma båt.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ingen master på forumet, hur kontaktar jag honom?

Mats: kan du beskriva hur ditt problem med bilen artar sig?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Halloj!
Du hittar mig här:
Länk

Tack Mats och lenwib f.ö.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Hej Ola!

Tack för att du svarar, jag blir dock inte klok på bilen. Nu har den fungerat i 4 dagar utan problem, dock endast kört kortare sträckor (3-5) mil.

Så jag får se vad som händer, fortsätter den krångla så får jag återkomma.

Ursäkta sent svar...
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Min fläkt är som vanligt efter den tillfälliga hickan. Dagen efter hemkomst var det normal funktion igen. 12 månaders intervall ca.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.