AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.055

520d 2014 började brinna på E6

Sida 1 av 2
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Såg på nyheterna hur en barnfamilj fick överge sin brinnande 520d på E6 söder om Hallandsåsen idag. Det är en 2014 med manuell låda som gått ca 11 000 mil. Samma motor och växellåda som i min bil. Vad kan ha hänt?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan vara många orsaker.
Elektrisk kortslutning.
Läckande högtrycksdel på insprutningen
Varmgång i lager, eller hjälpaggregat
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Många bilbränder beror på eftermonterad utrustning, t ex eftermonterad dieselvärmare, eller på något annat sätt pga den mänskliga faktorn. En människa har varit inne och "pillat" i någonting eller en person har missat något vid service, etc...
Men OBS (Verdi m fl), jag påstår inte att alla bilbränder beror på detta.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag instämmer med Ulf530. Rätt många sådan här olyckor lär bero på att ägaren pillat med bilen själv på något sätt. Men det brukar de flesta bekvämt nog glömma att säga när de blir intervjuade i tidningen med rubriken "Carina 32: Jag fick panik när min BMW började brinna med mina två små barn i baksätet".

Då vill man gärna skylla på någon annan än sig själv...
Sen får man också tänka på att det är en ganska vanlig bil idag. Om de vore benägna att brinna med någon större frekvens så skulle det hända mycket oftare. Nu har jag inte koll på hur ofta det hänt, men kan inte minnas att jag läst om någon tidigare.

Det blir lite som när första självkörande bilen krockade, den hade väl kört 10 ggr längre än snittet för en mänsklig förare att köra innan krock. Men det tog ju någon stund innan det blev intressant att rapportera.

Trixat med bilen eller "freak accident" är väl det mest sannolika.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Jag vet om resp läst om en handfull F10/11 som börjat brinna under färd genom åren. Får ändå anses vara mkt ovanligt.
Skåda en 530d F10 som självantände under färd...
Se videon under:

Bilen var helt standard och servad hos ÅF hela sitt liv. Sök Teknikens värld har skrivit om nyare BMWs som börjat brinna under färd. Det är mycket ovanligt men precis som jsn skriver här ovan existerar det.

Tex så återkallade BMW över en miljon E60 med ett följdfel som kunde resultera i brand. Att säga att "många" bränder beror på ägaren är ren spekulation.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
F.x; Jag har inte sagt att det beror på ägaren.
Däremot har jag sagt att det många gånger beror på eftermonterad utrustning och på mänskliga faktorn. Det är ju många fler människor än bilägaren som kan ha gjort fel.

De som jobbar i branschen och t ex försäkringsbolag, de som har erfarenhet från verkligheten, delar ofta denna uppfattning. Så det är inte bara spekulationer.

Hur vet du att den tidningsartikel du refererar till bygger på 100% fakta, att alla fakta är kända och granskade, och att ingenting bygger på spekulationer?
(Kanske en världsunik tidningsartikel i så fall...)

Du har rätt i att BMW liksom alla andra biltillverkare ibland återkallar en hel del bilar, för att åtgärda fel och bl a för att undvika bränder.
Tycker du att detta förfarande är någonting negativt?
Så vitt jag vet resulterade BMW:s återkallelse till att E60/61 t ex inte är överrepresenterade i brandstatistiken. Det finner jag positivt, alldeles oavsett dina spekulationer.
Verdi
Ulf. The father of all killgissningar.
Ulf530; Om du läser tråden så förstår du att inlägget inte var riktat direkt mot dig.

Jag har aldrig uttryckt att detta skulle vara något negativt och jag kan inte förstå varför du skulle tro att jag tycker så. Tvärtom så har BMW har erkänt att en utav deras produkter, i standardutförande från fabrik, har en undermålig konstruktion som kan leda till en brand. Det är ett erkännande som väger mycket tyngre än vad alla självutnämnda experter säger och jag är glad att BMW tar sitt ansvar som producent.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack F.x, vi verkar vara helt överens.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hej Verdi, tack för att du finner mig så intressant att du alltid bemödar dig med att skriva till mig. Så som en sann vän.

Men jag förstår inte, "killgissningar", är det när en kille gör gissningar? Menar du att jag skulle vara pappa till killen eller till alla gissningar?
Förlåt mig, jag är uppenbarligen inte så bevandrad som du i svengelska, så detta ligger utanför min fattningsförmåga. Förklara gärna så att även min lilla Nalle Puh-hjärna klarar att förstå.
Ulf530: Att killgissa är att helt tvärsäkert uttala sig om något som man kanske inte har full koll på utan någon som helst bakgrundsfakta eller förvarning om att det kanske är en gissning eller åsikt.

Jag vet inte om det är medvetet men du skriver väldigt ofta på det sättet, i just inlägget ovan så ska föregående skribent svara för om tidningsartikeln bygger på 100% fakta medan du skriver:

"De som jobbar i branschen och t ex försäkringsbolag, de som har erfarenhet från verkligheten, delar ofta denna uppfattning. Så det är inte bara spekulationer."

vilket ju i sin tur är ett ännu lösare uttalande än det du ifrågasätter. Du kanske har väldigt bra ingångar i branschen, jag vet inte, men det har ju vi som läser inte en aning om. Sättet du skriver det på antyder ju att så här är det, punkt.

Det är också därför som åtminstone jag inte orkar diskutera med dig, eftersom det blir väldigt ensidigt där du åtminstone skriver som om du sitter på den allenarådande sanningen vilket ju inte blir mycket till diskussion. Om det är så du menar när du skriver vet jag inte.

Nu ser inte jag det som något problem. På alla forum så lär man sig efterhand hur folk skriver, vilka åsikter de har och så vidare. Du skriver ju mycket nyttigt också och har givetvis rätt att uttrycka dina åsikter och synpunkter på vilket sätt du vill.

För att gå tillbaka till själva frågan så verkar det ju som att det är några som brunnit men ändå försvinnande få sett till hur många det rullar på vägarna.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Nimgaard; tack för förklaringen.
Jag informerar väldigt ofta om att det jag skriver är min åsikt och uppfattning.
Ganska ofta brukar jag även förklara vad min uppfattning grundar sig på.
Men inte en enda gång har jag tvärsäkert påstått att jag sitter inne med hela sanningen, aldrig någonsin har jag själv inbillat mig att jag skulle sitta på den allenarådande sanningen.
Inte sällan har jag erkänt när jag har haft fel och även bett om ursäkt, till skillnad från vissa andra.
Ofta uttrycker jag min uppskattning till dem som kan klarlägga saker för mig och som kan ge mig ökad kunskap.

Jag besitter en hel del erfarenhet och jag har relativt goda ingångar i branschen och liknande. Jag väljer att då och då dela med mig av mina erfarenheter, av den den kunskap jag besitter och av mina åsikter.
Vissa verkar ha svårt att hantera detta och verkar se det som sin uppgift att alltid söka fel på det jag skriver eller fel på mig som person.
Det får stå för dem.
Jag påminner ofta om att jag respekterar andras åsikter och jag tycker det är positivt att dela åsikter och uppfattningar på detta och på andra forum.
Jag har också förmåga att högt uppskatta sakliga fakta.
Det ena förtar inte det andra.

Jag har inte funnit anledning ändra uppfattning; många bilbränder orsakas av eftermonterad utrustning och pga den mänskliga faktorn.
Om en serietillverkad bil brinner pga ett konstruktionsfel så borde i så fall alla elelr väldigt många likadana bilar brinna.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Länk

Länk

Länk

lol grabbar^^ mänskliga faktorn hehe, ni vet väl ulf o grabbarna här att *mänskliga faktorn* byggde dessa bilar och dom har inte byggt sig själva? dvs det var inte en alien eller ett spöke som har byggt dessa vagnar utan det är *mänskliga faktorn* som har byggt dom. Ni är verkligen väldigt roliga;))) så fort nått händer med en bmw så är det automatiskt föraren det är fel på. Utan att ha läst ordentligt om vad det är som orsakat att bilen börjar brinna. mycket rolig läsning på detta forum, sorglig men rolig.
Verdi
Ulf är en BMW-fanboy. Jag har sett många som är som han på Tesla-forumet. Fast angående Tesla då och inte BMW. Samma skrot och korn. Deras favoritmärke är ofelbart. Snudd på heligt.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
+1 ULF530!
Behövs fler sådana som ULF530 som är raka, tydliga, icke PK...
För många nu för tiden som ej vågar sticka ut utan vill stryka medhårs samt säga det folk tycker är trevligt & höra...
Verdi
Behövs det fler inskränkta gubbjävlar med förutfattade meningar så visst.
PK eller icke PK så är det ju trevligt om man kan bedöma informationen. Eller ska man bara acceptera att de som är raka och tydliga helt enkelt har rätt? Framför allt om de vägrar diskutera utan bara upprepar sig tills folk tröttnar och de "får" rätt? I så fall är det ju bara att invänta någon som tvärsäkert påstår något och sen stänga tråden.

Det är väl det som jag och en del andra inte riktigt köper. Men så länge folk bidrar så är det väl positivt, det är ju upp till var och en att göra en värdering av det som skrivs utifrån egna erfarenheter/kunskap och inte minst erfarenheter av den som skriver.
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Verdi: Motivera gärna varför du som förklenande förelämpning väljer att kalla någon en "BMW- fanboy" på ett forum för BMW entusiaster.
Det är väl just detta som förenar de flesta av oss..?

//Mats
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Titta på Verdis uttryck mot en annan forum medlem!?@!?
Det säger mer om han själv än vad han kan ana!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.