AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.071

Tips på rolig bruksbil?

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter dock som din A4 är trasig. Den motorn ska ge maxvrid vid 1800 rpm nånstans och inte ha några problem att varva till varvstopp. Under en period var den vanlig som hyrbil så jag har nog kört en 8-10 stycken olika. Ingen stämmer in på beskrivningen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
iqbad: S60/V70 T5 och GTI ED30 ligger i samma effektspann med en uppdatering. Golfen är garanterat snabbare än S60/V70. Skulle tro att en vanlig GTI är nästan lika snabb, framförallt när det svänger.

Handlar det bara om att få ut så mycket effekt som möjligt för så låg kostnad som möjligt?

MVH Christofer
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Lövet:

Jag tror inte min är trasig, tänk på att jag har en gammal motor, de nya TFSI motorerna bygger laddtryck tidigare. Kolla denna bromsning från APR t.ex på en liknande motor. (De lägre kurvorna)
Länk
Principen är densamma som jag upplever, fullt laddtryck runt 3000 och sedan dör den snabbt av. Sjukt trist hursomhelst.

Crille: Ja, en EDT 30 vore riktigt grymt, den har ju en betydlig bättre motor. De är inte så vanliga dock, tror bara jag hittade en på blocket just nu och den var prisad ganska högt.

Nej, det handlar inte bara om effekten, jag är nog mer inne på en GTI för lättare bilar burkar vara roligare att köra, men det är intressant att höra vad andra menar då jag inte kört alla dessa bilar.

Tack för alla svar och kommentarer!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har kört Golf GTI. Det är en kul bil att köra oavsett hur snabb den är. På samma sätt är en V70 T5 en tråkig bil att köra oavsett hur snabb den är. Min åsikt. Har kört båda, min bror hade en V70N T5 för ett tag sedan och "kul" är fel ord att beskriva den. En kompetent och bra bil med bra acc absolut men inte "kul".

Problemet med Golf är bara att hitta en fräsch. De flesta man ser har rostiga skärmkanter. Minst.
Kan de verkligen stämma med 100hk extra med tuningchip för 6000:- låter väldigt mycket.
Kan Mazda 3 mps vara ett alternativ kanske?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Jo de stämmer har 300hk i min gubbpassat.
100kmh nås på 6 sek.
Kolla bsr.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Lövet: tack för kommentarerna, det uppskattas då jag vet att du har lång erfarenhet av många olika bilar. Jag förstår vad du menar med att en s60/V70 inte blir kul även om den kan vara snabb.

Jag har sett att många golfar rostar på skärmarna fram, har det skett några ändringar eller uppdateringar som förbättrar detta under årens lopp? Rostar golf 6 också?

Sebastian: det beror väl lite på vilken motor vi snackar om. En mk5 Gti får man ut typ 50hk med ny programvara. En 30 test edition har en mycket större turbo och spridare så där kan man plocka nästan 100hk plus.

Mazda 3 mps ligger ju faktiskt i samma prisspann! Är det nån som har erfarenhet av en sån? Håller dom?
Golf Gti är körglada även om dom bara har 200hk.
Har själv ägt en -05 i 3-4år och var helnöjd med den.
Mappning ger 240-250hk och väghållningen är bra.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Köp en sådan...visst, ingen plats för prylar, men ett tips i alla fall ;)
Tror dessutom på att värdeminskningen för dessa vagnar är begränsad framöver, snarare att de som finns kvar idag ökar i värde...TROR jag :)

Rolig och snygg vagn tycker jag, med en styrkänsla som överträffar de flesta bilar i den prisklassen.
Sedan så är motorn trevlig, förutom att man måste byta kamrem relativt ofta..
Ok att motorn är lite tung och sliter lite framvagnsdetaljer, men det kompenseras av körglädjen totalt sett.

F-n.. JAG vill ha en dylik! :)

Mvh Janne.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Köp en 325D för de pengarna som har 3.0L sexan, då har du 300hk med ett steg 1 med ett ordentligt vrid som även går billigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.