AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.073

Tips på rolig bruksbil?

Sida 1 av 2
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Hej!

Jag kör idag en Audi A4 1.8 avant från 2007. Den används som bruksbil, köra till jobbet, handla lite grejer och nån resa till olika kunder lite då och då. Den funkar bra och har nu fått Brembo 4-kolvsok så den bromsar bra också. Men, den har bara 163hk och är jävligt trist att köra i övrigt. Jag funderar nu på om det går att byta ut den mot nåt som är snabbare och roligare utan att lägga allt för mycket emellan. Låt oss säga ett maxtak på 70k. Jag har inga problem om bilen har gått lite längre.

Här är några bilar jag tänkt på:

1. Golf GTI 2005-> Här borde jag kunna flytta över mina Brembo bromsar och Bbs-fälgar som idag sitter på A4:an. Jag har dock aldrig kört en gti, är de roliga? Kommer den också kännas slö med bara 200hk?

2. Vad sägs om en S60 / V70 T5 från 2005->? En sån kanske inte är så rolig att svänga med men den har KKK24 turbo och får 340hk med bara steg 1 chip. Bekväma att åka i också och mycket plats.

Vad har ni för tips på andra bilar som kan vara lämpliga?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Varför inte trimma A4 du redan har? Finns ju ganska bra potential och gott om grejer till rimliga priser.

Vad är det för fel på S4:an du redan har? Borde uppfylla dina önskemål.

MVH Christofer
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har funderat på att trimma A4:an, men denna modell har ett rätt känsligt dubbelmasse svänghjul som knappt tål ett steg 1 chip. Så för att få säg 250hk så måste jag ju byta, svänghjul, koppling, turbo, spridare, programvara etc. jag tycker det låter som en 30-40k? Sen ogillar jag verkligen karaktären på låga varv på en 1.8t, den är så himla trött innan man får laddtryck. Men om jag har missat nåt och det går att få relativt hög effekt billigt till A4:an, kom gärna med tips!

Jag har tyvärr inte kvar s4:an, det var min fru som körde den och den blev för liten med 2 barn så nu har hon en A6 3.0 tfsi med samma motor som s4:an. Lite synd att den såldes, den var riktigt skön och snabb!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag hade en Golf GTI -11 (211 hk) för några år sedan. Körde med "Stage 2" från Superchips (Bluefin), fast jag bytte inte hårdvara. Den gick väldigt bra.

Golf MK5 GTI är så pass gamla att de flesta är risiga och/eller sönderskruvade. Men de går ganska bra och är roliga.

S60 eller V70 kan väl inte sägas vara roliga att köra, men kan ju gå bra rakt fram.

MVH Christofer
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ska det vara roligt ska det vara bakhjulsdrift! ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Fast för ca. 70´ så blir det inte så kul. Bakhjulsdrivet i prisklassen ger väl typ en gammal 325, vilket inte är så häftigt.

Menar trådskaparen 70´ i Sverige eller Norge? Antar Sverige?

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
S60 är bedrövligt tråkig att köra. Sämre körglädje än A4 oavsett högre effekt.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag menar 70k i sverige, bor inte längre i Norge. Det behöver inte vara bakhjulsdrivet, jag tycker man får roligare bil för dessa pengar om man väljer en framhjulsdriven bil.

Tack för erfarenheterna med golf 5/6, jag är lite rädd för att en golf 5:a ska vara lite risig och kanske rostig? Skulle en A3 2.0 tfsi vara ett alternativ? Spontant så låter det tråkigare, en gti sägs ju åndå ha bra chassie!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Denna är ju en del över din tänkta budget, men Länk .

Om du hittar en fin GTI Edition 30 eller Pirelli så har ju den god potential att trimma över 300 hk och kommer troligen bli lite eftertraktad på sikt.

Länk

MVH Christofer
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Behöver bilen vara rwd för att vara rolig, så har man inte provat en bra fwd bil,

Just nu kör jag Golf Gti Edition 35, och innan körde jag en Bmw 130, och nu i efterhand skulle inte 130in ha en chans när det svänger eller rakt fram för den delen golfen är så mycket piggare och tightare.

skaffar du en Edition 30 som crille82 tipsar om så kommer du inte bli besviken!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det enda roliga man kan göra med framhjulsdrivet är ju att dra i kryckan, och hur kul är det jämfört med att köra med ställ... ;)

Länk
Riktiga bilar driver bak. ;)

---
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
aha du menar så, jag brukar inte köra på ställ tror inte att majoriteten gör det heller :)
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Känslan när man kör på bana med en bakhjulsdriven bil och kan kompensera bort understyrning med gasen är ju skön, men jag tycker inte man ska överdriva behovet av bakhjulsdrift på en bruksbil. När folk börjar prata om den enorma körglädjen i en bakhjulsdriven 520d, då tycker jag man bör ta det med en nypa salt. Inte ens en m3:a är så otroligt körglad som vissa vill påstå.

Anyways, tack för alla svar! Jag får fundera lite på om det är värt mellanskillnaden att byta till en gti, tyvärr verkar min A4 inte vara värd riktigt så mycket som jag trott.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nä, en 520d är väl inte så rolig. Då är en gammal liten Atos med ett litet hjul i varje hörn roligare att köra, inte komfort eller bekvämlighet, men kan vara kul ett tag... ;)

Det kan finnas en viss motsats mellan komfort/bekvämlighet och körglädje.

---
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
iqbad: Det är lite svårt att förstå vad som är "körglad" för dig?
Du funderar på Volvo S60/V70 och Golf GTI 2005... Personligen har jag svårt att se att dessa någonsin kan bli körglada?
Sedan tycker du att en M3 inte är speciellt körglad?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Golf gti är väldigt körglad.
Kolla när topgear testar mk7! Xds diff.
En BMW i standardsegmentet är nu mera helt könlös enligt mig.
Vad ska man göra med en bil som driver på ett hjul bak??? 👎
Bra vändradie har dom dock.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Burt: konstig jämförelse? Standard BMW mot Golf med Ediff?
Antar att du menar den Top Gear när Jeremy snurrar med en BMW? Där framgår väl rätt så tydligt vilken som är mest könlös?
Men visst, de flesta standardbilar är rätt könlösa idag.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Nej de avsnittet har jag inte sett.
Menar att gti har en grym körglädje bara.
Samt att 90%av BMW bilarna inte är något märkvärdigt.
Prestandaverisionerna undantaget.
Detta är min personliga åsikt.
Har inget emot märket i sig,tvärt om.
Dock kommer jag nog aldrig köpa en igen pga andra orsaker.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
+1 burt
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det jag är mest missnöjd med min A4:a är motorn. Den är riktigt svag runt tomgång och får inte laddtryck förrän typ 3000 varv. Sen vid 3800 varv så dör den igen så den är skitseg att varva ut.

Jag tycker det har sin charm och ger viss körglädje med bra acceleration, jag har en 400hk A6:a nu som familjebil och den är rolig på grund av bra acc men inte så rolig på kurviga vägar. En s60 / V70 är lite i samma kategori. Med E85 får man ut 380hk utan att egentligen byta något.

En golf gti kommer inte att vara lika snabb men jag misstänker att den är roligare att köra på småvägar och i rondeller på grund av bättre chassie.

Jag har haft en m3 e46 i tre år och kört över 1000 varv med den på olika banor. Jag byggde också om den så den skulle bli så bra och körglad som den borde varit från början. S
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Motorn i en m3 e46 är riktigt bra och rolig, men styrningen är alldeles för seg för att bilen ska vara körglad på gatan och bromsarna är alldeles för dåliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.