AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.866

Vilken dashcam väljer jag? Tonvikt på P-övervakning och säker lagring.

Sida 1 av 2
Hej,
Börjar bli trött på det kringstrykande småbuset, det som slangar bensin och/eller bara bryter bilar som något slags förströelse så här i sommartristessen. Så nu blir det en dashcam.

Beskrivningarna på nätet ger mig inte den noggrannhet jag önskar, så jag vore tacksam om någon här kan ge mig en handfast rekommendation. Jag har tittat på bl a Garmin 65w och några Black Vue, men också ett otal andra. Fast klokare har jag knappast blivit...

Jag skulle vilja ha en kamera som fungerar väl när bilen är parkerad. Jag utgår från att t o m en föga uppmärksam/begåvad våldsverkare kommer att se själva kameran och oskadliggöra den, så då gäller det att ha det inspelade materialet skyddat. Eller kanske det finns väldigt "osynliga" kameror?

Många har 3G-koppling och/eller wifi. 3G förutsätter ju ett abonnemang - räcker det med ett kontantkort i så fall, jag har svårt att bedöma trafikvolymen?

En variant kunde vara en kamera med wifi eller blåtand som sänder till en gömd gammal oanvänd telefon i bilen. Eller kan kameran kopplas till husets nätverk, som oftast når bilen? Jag menar "orkar" kameran sända såpass långt (ca 15 m till routern)?

Ja, detta var några oinitierade frågor, men jag hoppas att någon här kan ge tips om en bra kamera och om hur att skydda kameran och/eller inspelningen.

/Lennart
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tänker du en kamera monterad dold i bilen?

Här är en smidig mångsidig kamera, men kanske inte riktigt passar ditt användningsområde...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tack för tipset!

Ja, utgångsläget är att den skall sitta i bilen och inte enkelt upptäckas.

Jag har inte hunnit smälta allt än, men nog verkar den ganska pang-på. :)
Liten, viss tids batteridrift och inte särskilt dyr. YouTube-filmen är ju fem år gammal, så en produktutveckling kan ju dessutom ha skett sen dess.

Det jag ännu inte har kunnat se - men jag hinner inte gräva ner mig just nu - är om den har rörelsesensor. Det vore en klar fördel om den har det.

Skall ta mig en ny titt på den senaste modellen, som de länkar till på eBay.

/Lennart
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Använder själv Garmin 65W, den är liten och syns knappt, det gjorde att jag valde just den.

Har parkeringsfilming, det finns en extra kabel man behöver skaffa bara, finns hos dustin.se
Och den kopplas in till bilens batteri och kan filma en längre tid så.

Monterade min kamera hos dialect i samband med larm.

Den fungerar jättebra, men jag har ingen erfarenhet av någon annan dashcam att jämföra med.

Positivt är att det syns bra även i mörker, och det finns en app du kan ladda över film till din mobil via kamerans wifi, appen fungerar dock sådär .

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Har inte jättebra koll på bilkameror, men vill man inte ha ett separat batteri till kameran? Lär väl dra ut batteriet om man låter den stå någon vecka eller så?

Angående Wi-Fi så är det väldigt lätt att förlänga räckvidden om du känner dig orolig. Köp en accesspunkt som du sätter närmare garaget och drar en kabel till routern. Kostar några hundralappar
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Kameran känner av bilens batteri och stängs av (vet inte efter hur lång tid) om det håller på att tömmas.

Annars så sitter kameran fast med en magnet och plockas bort på 1 sekund.
Tack, alla, så långt,

Jag suger åt mig. Familjen har två bilar, varav den ena brukar få vara ifred. Kanske kan en kombination av kameror vara en lösning. En avancerad i den "enkla" bilen och en billigare kamera i BMWn. Med rätt uppställning av bilarna får jag ju på så sätt en gardering.

Alternativet kan också vara en fast monterad kamera över p-platsen.

Återkommer.

/Lennart
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Mobius har rörelsesensor, men den aktiveras när kameran rör sej.

En modifiering för mer dolt montage.

Mobius 2

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Minikamera med wifi.

---
Tillbaka igen! :)

Tack för alla inspel, Sverige!

Men mitt tänk har nästan gått i stå. Det är nog åldern. Eller värmen. Mobius 2 verkar kunna ge mycket för pengarna, så varför inte? Garmin 65W har fördelar, men kostar dubbelt eller trippelt, och kan antagligen mer än jag behöver. Detsamma gäller för Blacksys och Blackvue. Osv osv…

De flesta dashcams med rörelsesensor verkar vara dessutom vara inställda på att _bilen_ skall rubbas. Jag vill att kameran vaknar när något i omgivningen rör sig.

Eftersom det framför allt är EN uppställningsplats som ger mig problem, funderar jag just nu på att satsa på en fast kamera alternativt ett system av fast installerade kameror för hela huset, där uppställningsplatsen blir en given position. T ex detta, Netgear Arlo Pro 2 eller det något billigare Arlo Pro:

Länk

Då talar vi om ännu större pengar, men samtidigt skulle det öppna en möjlighet för att skippa inbrottslarmet och spara pengar i den änden.

Jag sliter vidare med frågan och återkommer med resultatet!

/Lennart
Lenwib:

Hade precis tänkt föreslå Arlo med tanke på att det verkade mest vara hemmavid som du hade behovet av övervakningen.
Vi har haft Arlo Pro i nått år nu i sommarhuset och de fungerar väldigt bra.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Ibland blir ju den bästa lösningen en kombination av flera, dessvärre blir det kanske dyrare, men oftast bättre.

Gällande övervakning där du bor så är ju det en sak i sig, vilket är viktigt då bilen trots allt står där varje dag (o framförallt på natten), så en fast kamera lösning där är ju att föredra.

En dashcam gör ju dock mer än att bara filma medan du är parkerad hemma, tänk när du parkerar vid stormarknaden och någon kör in i din bil och bara åker vidare...

Eller när du är ute o kör, och någon orsakar en krock som personen nekar till sedan, då har du filmbevis!
(tänk vad självrisken ligger på ,så är kameran betald snabbt)

Sedan kan man ju alltid fånga både det ena o det andra lustiga händelserna ute på vägarna som en bonus!

Sedan gällande priser på kameror, så får man ju vad man betalar för gällande bildkvalitet, det är något man får avgöra själv hur viktigt det är.
Jag har första versionen av mobius och den rörelsesensorn aktiveras när något rör sig framför kameran, bilen behöver alltså röras.
Bilen behöver INTE röras ska det vara.
Nu har jag beställt en Mobius 2 som ett första steg. Arlo kommer nog så småningom, men det brukar vara bra att lära sig krypa innan man försöker börja gå...

Kameran tänker jag inte sätta i bilen. Inte till att börja med, åtminstone, utan istället i en dold position intill. Borde fungera.

@Backard, när jag läser om rörelsedetektering hos Mobius 1, tycks kameran vara ganska trögstartad och möjligen också beroende av att hela tiden stimuleras av rörelse för att inte sluta filma. Skulle du vilja vara vänlig och utveckla? Kan tvåan ha blivit lite bättre, så att man t ex kan ställa in en tid som kameran skall gå, när den väl startat?

(Dashcam och liknande är en tröttsam djungel, där grundliga specifikationer alltid saknas. Man är bara hänvisad till de egenskaper som säljaren vill framhäva. Men jag hittade åtminstone ett modellflygarforum - antecknat, men just nu glömt, namnet - där M1 beskrivs som jag vill ha det. )

/Lennart
Det går ställa känsligheten i tre lägen, high, normal och low. Står den på high så startar om det blåser förbi ett löv och på low måste det till kraftiga rörelser på nära håll för att den ska börja spela in, ungefär. Jag minns inte riktigt hur känsligt det är då det är några år sedan jag satte parametrarna i min och nu sitter den i bilen så jag kan inte kolla.

Sedan finns det fyra olika tider för timeout, 5, 15, 30 och 60 sekunder. Är det ingen rörelse detekterad när den valda timeout-tiden uppnås så avslutas den aktuella inspelningen.

Jag tycker den fungerar väldigt bra, visserligen den första dashcam jag har men har blivit positivt överraskad av den.

Här kan du ladda ner mjukvaran och titta lite på vilka alternativ som finns Länk

Nu har det tydligen kommit en Mobius maxi också :)
Tack för ditt svar. Det lugnar. :)

Jag provade tidigare att ladda ner och installera programmet i din länk för att få lite info men möttes genast av "anslut kameran", eller något liknande. Så då kroknade jag, kanske för snabbt.

Provar kanske igen senare. Eller väntar tills jag har fått kameran. Nu fick ju svar på en av de viktigare frågorna.

/Lennart
En tanke om minneskort. Jag har 32GB minneskort i min och det räcker till ca 30 minuters inspelning.
Tack för den infon! Viktig men svårhittad bland all standardinfo. Förvånande kort tid per GB. Men det blir antagligen bra bilder.
Jag har bara sett en uppgift om att den filmar 120 min på en batterladdning, så jag utgick från att ett 32GB, möjligen 64, skulle räcka till för det

/Lennart
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Mina videoklipp ligger runt 1,8MB per sekund - Mobius med 1080p 30fps mp4. Ett klipp på 10 min 1,09GB.
32GB borde ge 300 minuter / 5 timmar.

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tycker den här är smidig att ändra inställningar med.
Länk

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.