|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Fanns det verkligen klimatanläggning eller AC i Volvo från 1973? | |
|
Det fanns det: Länk "Prestigemodellen GL kunde från och med 1973 även köpas i Sverige i fyrdörrarsversionen - Volvo 144 GL. Detta hade tidigare endast varit förebehållet andra marknader. I standardutrustningen för GL ingick som tidigare varvräknare och skinnstolar från Volvo 164. Det som var nytt för året var att förarstolen var eluppvärmd och att grillen försetts med ett "GL-emblem". Och precis som DL-modellen hade GL en kromlist i grillens över- och underkant. Det som tidigare varit ett signum för GL - de två stående extraljusen framför grillen - var numera ett minne blott. B20E-motorn var samma som året innan, men under året ändrades huvudbromscylindern och ett större bromsservo tillkom. Detta var emellertid det sista året för det elektroniska insprutningssystemet från Bosch - sedan introduktionen 1971 hade systemet blivit känt som ett problembarn som inte var särskilt driftsäkert. Problemen låg i elektronikens många givare och att styrenheten var känslig. Därutöver var felsökning och reparation inte helt lätt för dåtidens "mekaniska" bilreparatörer - kanske en förklaring till varför de benämndes bilmekaniker? Liksom tidigare var bromsskivorna på framhjulen något tjockare än på övriga modeller. Tillvalsmöjligheterna var flera - automatlåda, lättmetallfälgar, luftkonditionering, metalliclack, styrservo, soltak, etc..." För övrigt, vilka härliga inredningsfärger, nästan så man längtar tillbaks till barndomen. :P ;) |
|
|
Jag beskrev bara airmix-reglaget som Volvo införde 1973. Där kunde man blanda in uteluft med den uppvärmda luften och skicka ut den i mittutblåset på panelen och på då sätt få svalare luft ur panelen jämfört mef fötterna. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Gör såhär på F07/10/11: -öppna samtliga panelmunstycken -sätt mittenvredet mellan blått och rött -sätt ACC på Auto -ställ in 20 grader -sätt fläktintensitet på näst högsta (4) I detta läge får du ”ok” reglering även vid varma soliga dagar. /M Mina bilar: Länk |
|
|
För dem med 2 zonssystem. Panelutsläppen bak (mittkonsolen mellan framstolarna) fungerar något annorlunda än dem i framsätet. Öppnar man dem blåser det alltid kallt oavsett temperatur ute. Flödet styrs inte av klimatanläggningen. Så dessa bör skötas av dem som sitter bak och stängas då ingen sitter där. Instämmer med tegel att dennes instruktion är bra. Efter ett tag kan man sänka fläktens fart till 3 om man tycker tempen är OK. Jag tycker ibland att den väsnas lite väl mycket i läge 4 och läge 3 fungerar oftast bra efter att bilen har kylts ned. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
...och glöm inte att bocka ur ac från eco-pro! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker inte heller att 4zons ACCn i F10 LCI fungerar särskilt bra, många andra märken ger ett betydligt bättre resultat med märkbart mindre manuella handgrepp än vad BMWn gör. Den är trögfattad, slö och allmänt lat. Och tro mig, jag har provat runt bland alla inställningsmöjligheter utan att få det automatiska att fungera som jag vill utan handpåläggning i olika väder. Jag tycker att Waterlilys beskrivningar ligger nära mina egna erfarenheter samt och det är intressant att läsa mer om hur det fungerar "bakom kulisserna" :) Vad gäller de fem fläktstegen samt rött/blått så finns det säkert mågna som tycker det är bra med extra möjligheter att finjustera hur det "automatiska" skall fungera, men i mina ögon är detta något kvarglömt från tiden det var manuella ACanläggningar, och BMW tror att deras kunder fortfarande vill ha dessa möjligheter. I mina ögon skall en bra ACC kunna sköta detta utan att jag skall behöva välja något. |
|
|
Hej Ni som har problem med ac och acc har ni kollat så att inte värmeventilerna läcker . På nästan alla mina bilar jag haft med acc har jag runt ca 10 000 mil bytt värmeventierna och det är stor skillnad. Ett sätt att kolla är temperaturen på kylan vid kall och varm motor . skiljer det något kan det vara ventilerna som läcker Björn |
|
|
Bra tips från björna. Jag har för mig att ställer man in den lägsta tempen på reglaget (16 grader) så betyder det maxkyla oavsett vilken temp du har i kupén. Dvs då ska luften vara rejält kall. 10 grader eller lägre. På samma sätt är det med maxvärme (28 grader). Det värmer även då du har ökenhetta i bilen. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
@ Waterlily, tror luften ska ligga på 4 celsius vid max kyla, det brukade vara ok-värdet på de gamla M-testen....men problemet idag är nog inte AC-anläggningarnas max-kapacitet, som säkert räcker till, utan reglermjukvarans trim som av någon anledning verkar lite kass. Körde idag några timmar i Kroatien med innertemp på 20, yttertemp på 30, Auto och fläktintensitet mellan 4-5. Funkade fint och verkade reglera bra map solinstrålning etc. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag minns inte vilken temp kylluften ska ha men 4 grader verkar rimligt. På min förra Volvo 760 skruvade jag på preostaten som mäter trycket i AC-kretsen och som kopplar in och ur kompressorn. Jag fick ned tempen till 1 plusgrad. Då hade jag kyla minsann. Nu för tiden har man steglösa kompressorer och har gått ifrån på/av-system. Jag upplever att systemet i min bil fungerar bra då det är ordentligt varmt ute. Mindre bra i våra mer normala 10 - 20 grader med mycket sol som ger växthuseffekt i bilen. Dvs jag anser att uteluftens temp har lite för mycket säga till om. I går satt jag stilla i bilen med avslagen motor och hade bara tändningen påslagen. Jag körde i manuell mode på anläggningen med låst utsläpp till golv och minimal fläktfart. Vid varje vridning av tempreglaget surrade det till en kort stund. Jag tolkade det som att vattenflödesregleringen genom värmeelementet är kontinuerligt och inte pulsbreddsmodulerat. Och vid vridning från 27,5 till 28 grader så surrade det länge vilket bekräftar att ventilen skull till att öppna helt. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
@ waterlily, detta är precis min erfarenhet, att regleringen reagerar slött på solinstrålning vid ”mellantemeraturer”. I min e82, med traditionell solsensor på instrumentpanelen, reagerar ACC direkt så fort solen träffar sensorn, man hör fläkthastigheten höjas bl.a. F07 har en kombinerad im/sol/ljussensor vid backspegeln plus att regleringen gjorts om. Detta innebär att det i princip inte går att låta regleringen själv sköta jobbet i autoläge 1-3, den reagerar inte på sol tillräckligt bra i dessa lägen. Minst 4 krävs. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.