|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kan bara inte förstå hur BMW tänkt med ACn ("automatisk" klimatanläggning i min bil)... 1) ACn kyler mycket dåligt, så länge reglagen (räfflade hjul) i mitten av ventilationspanelen fram står på rött. Jag är tvungen att ställa temperaturen på lägsta för att få rimlig temperatur i bilen sommardagar. OM jag ställer reglagen på blått, så får jag kyla det räcker och blir över. Acn kan bevisligen kyla! Jag har svårt att förstå funktionen. Ska det vara såhär?!? 2) På tidigare (icke-BMW) bilar har AUTO verkligen varit automatiskt. Fläktens hastighet sattes automatiskt. Här verkar det som att man själv ställer fläktens grundhastighet (som givetvis kan variera när den kyler/värmer extra). För mig är det knappast automatiskt, att den inte väljer optimal hastighet hela tiden. Ska det vara såhär?!? | |
|
Jag trycker alltid på max ac knappen när det behöver kylas ned mycket, då blir det extra drag på allt. Förstår inte heller varför jag behöver göra så, den bör köra med max kräm automatiskt tills inställd temp är nådd. |
|
| Vilken av alla BMW.s modeller och årgångar gäller det? | |
| Att kunna välja varm eller kall luft från utblåsen i mittpanelen är riktigt bra tycker jag. Vill man ha kallt ska dom stå på blått, inte svårare än så. Och har du acc så ska den hålla temperaturen som ställts in, sen kan ju funktionen avta med ålder el pga annat fel. | |
|
Anders B för det första har du AC eller ACC? AC (air conditioning) – engelsk akronym för luftkonditionering. ACC Automatic Climate Control, en utveckling av AC, Air Condition. På min förra BMW som har ACC så ställde man temp vilket fungerade bra. |
|
|
Sorry...otydlig med modellen... En F10 LCI (2015 års modell). ACC alltså. Ett annat sätt att förklara det...Jag hade tänkt mig att vill man ha 20 grader ställer man in 20 grader....MEN...är det varmt och ACn behöver arbeta för det och man har den på RÖTT, så kyler den inte tillräckligt. Man måste ställa den på lägsta temperatur för att få kyla (för kyla det gör den!). På blått får jag såklart kylan, men mycket kyla. Frågan är såklart när man ska ställa om mellan rött och blått...eller framför allt...är det automatiskt, så tycker man ju att det ska vara just det! (förstår att man kan ställa om för att få lite extra kyla om det behövs initialt) |
|
|
Om du ställer den på blått och när tempen gått ner sänker inte fläcken farten då så att den håller inställd temp. blått o rött är väl en blandning för hur kall kylan skall vara, vilket också inverkar på hur lång tid nerkylningen tar. Självklart kan jag ha fel. Förresten har du varit inne i Idriven och kollat hur luftfördelningen är ställd? |
|
| Min e39 funkar likadant om jag inte missförstår dig. Men visst kan man tycka att det borde räcka att ställa en temperatur och fläktstyrka och inte bry sig om blå/röd... | |
| Inte kollat i Idriven...kan man ställa in där? Det var något nytt för mig, det har jag aldrig sett. Du får gärna säga var! | |
|
På min bil har jag fem olika fläktprogram till autoläget. De styr hur snabbt fläktens fart ska minska då önskad temperatur börjar närma sig. Läge 1 då går fläktens fart ned väldigt tidigt. I läge 5 så behålls en hög fläktfart längre. Det är ingen grundfart som styrs. I läge 5 kan fläktens fart gå ganska sakta och i läge 1 kan den gå ganska fort beroende på vilka temperaturer omgivningen har. Jag hade hellre sett att detta förfarande skulle vara för lägena 2-4 och att läge 1 alltid är låg fart och läge 5 alltid hög fart. Sen har jag upptäckt att utetempen får bestämma för mycket. Överlag anser jag att BMW inte får något högt betyg av mig vad beträffar klimatstyrning. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Aha....tack Waterlily....den förklaringen har jag inte hittat i instruktionsboken (inte letat nog förmodligen!). Det förklarar min andra delfråga! | |
| Det kan vara så att e61 har funktionen i idrive, men gå in på youtube så finns många anvisningar hur klima fungerar | |
| Håller med varför måste man pilla på blå/röda reglaget vid kallt varmt väder. Provade en I3 utan den och den så de borde kunna lösa det med datorkraft. | |
|
Instruktionsboken är ju inte någon direkt kioskvältare. Mina rön beror på stt jag är lite nördig vad beträffar klimatstyrning. I mina tidigare bilar (Volvo 760 och Volvo 850) så tweak:ade jag klimatanläggningen genom att lägga till flera termistorer till standardgivaren som mätte innetempen. Genom att koppla in dem i serie och parallellt och placera dem på ställen som mätte panelers temp fick jag en bättre upplevelse. Att bara mäta inneluftens temp räcker inte då paneler och inredning strålar hetta eller kyla. Jag har under alla år (90-talet), oavlönat och som hobby, labbat med bilars klimatstyrning och då förvärvat en ganska stor kunskap om klimatstyrning som jag även har förmedlat till andra inlusive Volvo. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Spännande! Givet din kunskap Waterlily...hur använder du då det röd/blåa reglaget på panelen? | |
|
Har samma "problem". Men det är nog inte ett fel på grejerna utan snarare en dålig konstruktion. Den enda fördelen med dessa reglage med blått och rött är vår och höst. En fin dag i april kan det vara dju grader varmt ute men gassande sol som verkligen är varm mot överkroppen. Då är det najs att ha "vanlig" värme på i kupén men få kall luft enbart genom mittreglagen. Annars är den funktionen helt kass. |
|
thekinglives |
De röda eller blå i mittutblåset är ju jättebra, på så sätt kan du ju andas kallare friskluft utan att frysa om hela kroppen, På E6X får man ändra det i IDriven vilket är helt galet, mycket bättre på E39 och F serien. |
|
Vad jag förstår så fungerar det rödblåa reglaget ungefär som det klassiska airmix som Volvo började med på 140:an årsmodell 1973. Du tillverkar ett normalt system med luftkanaler från kyl- och värmepaketet (först kyls luften) som du sedan leder till olika utsläppsventiler. Golv, defrost och panel. Till detta gör du en blåröd blandare där du blandar originalflödet till panelen med luft som bara har gått igenom kylaren (AC:ns förångare). Detta betyder att ur panelen kan du få max kyla även om reglaget står på rött förutsatt att klimatsystemet har bestämt att bara skicka ut kall luft. Men genom att blanda in mera direktkall luft genom att vrida reglaget till blått förbikopplar du uppvärmning av luften som kommer ut genom panelutsläppen. Notera även att tycker anläggningen att det är kallt inne så stryps luftflödet till panelen oavsett hur mycket blått du har valt. Så var det inte på Volvos system (850). Valde man blått blåste det kallt även på vintern. Därför fungerar BMW:s system att ha maxblått valt året runt. Jag kör mest med reglaget i mittläge. En kompromiss mellan direktkall luft och klimatluft. Jag vrider lite på det ibland till maxblått då jag vill ha mera kallt. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Kolla så inte AC är "ibockad" i i-driven i eco-pro - då går ac:n in i "snålläge" för att spara soppa. Själv tycker jag att luftkvaliteten blir dålig och känns allmänt kvalmig när det är varmt när detta sker. Det går dock att avmarkera den funktionen under eco-pro-menyn i i-drive och då fungerar AC:n som vanligt även i eco-pro-läget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På min F11 fungerar sidopanelutsläppen på samma sätt som de i mitten vad beträffar rödblå-reglaget. På mina tidiga Volvo 142 och 850 var det bara mittutbåset som hade airmix. En annan detalj som jag förstår är att regleringen av hur varm luften i det normala flödet ska vara sker genom att reglera hur mycket varmvatten som passerar värmeelementet. Detta gör att regleringen går något långsammare än då man blandar varm och kall luft med hjälp av luftspjäll som i mina tidigare Volvo 760 och 850. Därför ska man vänta en liten stund efter att man har vridit på tempreglaget. Man måste låta systemet få lite tid att ta hand om det ändrade önskemålet. Bägge teknikerna fungerar bra. Dock vet jag inte om BMW använder kontinuerlig varmvattensreglering eller om de kör med pulsbreddsmodulering av varmvattnet dvs födet är antingen 100% flöde eller noll föde med olika lång tid beroende på hur mycket värme som behövs. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Anders Björklund: Jag undrar om inte du missuppfattat funktionen en aning, eller så har jag inte förstått vad du egentligen menar. Det röd-blå reglaget vid ventilationsutblåsen i mittkonsolen använder du inte för att ställa in om du vill ha varmt eller kallt. Inställning av kupétemperaturen gör du med temperaturvreden på klimatanläggningen som går från 16-24 grader. Det röd-blå vredet använder du sedan för att uppnå temperaturskiktning, vilket är användbart på vintern. Om du ställt in temperaturen på tex 23 grader för att din fru gnäller om att hon fryser om fötterna, så kan du ändå ha svalare temperatur i luftkanalerna i mittkonsolen och i dörrarna som ger svalare luft på kroppen och i ansiktet medans din fru får varmt och behagligt om fötterna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.