|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tja, gissar att liknande frågor har ställts flertalet gånger innan på forumet, men kan vara svårt att hitta dessa så ställer den här. Jag kör en leasad BMW 118i med b38an på 136 hästar. Finns ett väldigt trevligt trim från BSR som utöver effektökningen ger väldigt trevliga kurvor överlag. Det jag undrar är huruvida BMW kommer se att bilen varit optimerad även fast trimmet plockas bort och bilen återställs till ordinarie ECU inställning innan service samt återlämmning. Antar att dessa i teorin kan loggas, men om de gör det, vilken detaljnivå finns det i dessa loggar? Frågade nämligen om jag kunde koda lyktorna och lite andra småsaker vilket var okej enligt återförsäljaren. I dessa banor så funderade jag också på om man kunde använda loggade ECU ändringar som kamouflage för det faktiska trimmet? Skulle uppskatta om ni kunde hålla er till frågan och bortse från faktumet att det kanske inte är så passande egentligen att pilla med leasingfordon. Tack på förhand! | |
|
Svar ja, jag tror att en verkstad som undersöker styrboxar med mera utan problem upptäcker om bilen är box-trimmad. Däremot tror jag inte att en sådan undersökning ingår som en normal del av en återlämningsundersökning vid avslutad leasing. De lär nog bara mest checka över service-status och lack och inredning efter eventuella skador. MEN OM de upptäcker att du har kodat om lyktor och andra småsaker och de upptäcker att kupébelysningen inte beter sig som den skall, eller att bilen automatiskt går in i sport+ vid start så lär de nog kanske ta in bilen för en kompletterande undersökning och då finns ju risken att de hittar på en liten (sannolikt inte så liten heller) kostnad för återställande... Frågan om det är förnuftigt eller inte att manipulera ett leasingfordon har du ju bett att bortse från, så det tänker jag inte kommentera. :) |
|
| Har hört ryktesvägen att dom sällan kollar på det om dom inte har misstanke att göra det precis som du säger! Men frågan är om dom kan skilja på loggar i ECUn som jag kan skylla på faktumet att jag med deras tillstånd aktiverade DRL lampor och faktumet att jag trimmat den. Detta under antagandet att bilen återlämnas i helt ursprungligt utförande. Tack för ditt tidigare svar! | |
| Är det en piggyback så borde det inte finnas spår i ecun, däremot en riktig flashing ger spår som syns. | |
|
Största risken är väl om du får problem efter vägen och behöver bärga bilen direkt till verkstad. Då har du ju optimeringen kvar och kan få problem med både garantier och ditt leasingbolag. Oavsett om felet du fått beror på optimeringen eller inte. Alla verkstadsbesök är ju inte planerade. |
|
Transocean |
Piggyback (Box) av god kvalitet rekommenderas. No trace |
| Med tanke på att turbotryck, bränsletryck, lambda osv loggas i bilen tror jag inte en sekund på att dessa inte lämnar spår efter sig. | |
Transocean |
Bullshit, samt att det är din bil och inte bilen till BMW du eventuellt modifierar. |
| Ok. Du har med andra ord inte en aning hur en modern motorstyrning funderar. | |
| Är inne på (fan!) "Lövets" linje...Även om det inte syns spår i själva "motorstyrningsprogrammet" så lär det finnas loggar som ser konstiga ut vad gäller belastning, turbotryck osv osv. En någorlunda kunnig tekniker drar slutsatsen att bilen med största sannolikhet har varit modifierad. Är inte 100, men det är inte alltid man kan radera alla "historik" så att säg... | |
|
BMW nekar numera garantianspråk om du inte kan visa specifikation på exakt vilken oljekvalitet som använts till service (stämpel+kvitto räcker inte) så ni kan ju tänka er hur förlåtande de är för avvikanden värden i motorstyrningen. Trimma hur mycket ni vill men då får man vara beredd på att pröjsa skadorna bara. Alla bilar rasar inte, långt ifrån, men vissa gör det... |
|
|
Självklart kan tillverkaren se att motorstyrningen har förändrats oavsett om det är gjort direkt mot DME/ECU eller via en box. Även de mest enkla programmen/apparna nuförtiden loggar i princip allt. Sen stämmer det ju inte i detta fallet (som Transocean skriver) att det ”är din bil”, det är ju faktiskt leasingföretagets bil. Tycker som Lövet, trimma på- Men varför förvänta sig sig att någon annan (BMW/Försäkringsbolaget) ska stå för kostnaden om något pajar? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
I vanliga fall sparas det i ECU:n hur många gånger den har skrivits om, men idag finns det programvaror som kan kringgå det. Detta gäller när ECU:n skrivs om enbart via OBDII. Med de äldre programvarorna behövde man ta ut ECU:n från bilen och skriva om den, i vissa fall även öppna den för att löda om. |
thekinglives |
Mycket troende i denna tråd, man blir ju nästan religös;) Vore intressant om någon hade fakta. |
|
Fakta är att det är extremt lätt att spara antalet omflashningar och iallafall en del av den programvara som flashats i ECUn så att man kan tex se om trycktabellen för turbon har ändrats. Fakta är att med alla sensorer som sitter på motorn så kommer man att kunna logga saker som "ligger utanför standard" såsom tex lambda, tändning och turbotryck. Detta är ganska lätt att sedan härleda till en "högst troligt modifierad" slutsats. Om BMW gör det? Troligtvis inte men att dom kan det råder det ingen tvekan om. p.s Ja, såklart skulle man kunna radera alla spår med rätt kunskap men då ser det istället märkligt ut med saknade loggor vilket också tyder på modifiering. |
|
|
Det enda fallet jag känner till är en tidigare modifierad 335 här i Göteborg som blev nollställd efter motorras, men Bilia skickade loggarna till BMW och de kunde säkerställa att bilen hade varit trimmad. Vill minnas att ägaren fick stå för hela bytet. Kan tänka mig att det inte ör helt ovanligt att kolla loggarna vid ras. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det jag pratade om var att det idag finns flashar som inte syns, att det däremot går att gräva i loggarna (hur mycket loggar sparas egentligen?) och dra slutsatser är en annan sak. Har en bror som jobbar med optimering så jag tror/antar inget, får hör hans eviga tjat om framstegen inom optimering. I fallet om 335:an så syntes det säkert att ECU:n hade blivit omflashad, det är rätt nyligen denna nya teknik som inte syns togs i bruk. |
|
Av alla att lyssna på i ämnet lär ju dock trimtillverkarna vara minst objektiva. ;-) De talar ju i egen sak. 335an ovan hade säkert också ett "osynligt" trim enligt firman. Trimma hur mycket ni vill men gå inte och förvänta er garantier eller gällande maskinskadeförsäkring på drivlinan. Svårare är det inte tycker jag. |
|
thekinglives |
Frågan var ju vad som var möjligt att utläsa från en modern BMW. inget annat. Jag är mycket skeptisk till vad man via "loggar" kan se i detta avseende. Raderar man eventuella felkoder, adaptionsvärden så är det inte mycket mer av historik jag kan hitta med BMW verkstadens egna diagnosverktyg. Jag tror inte BMW utrustat bilarna med någon speciellt avancerat loggsystem, med avancerat menar jag av den typ som sitter i flygplan eller som finns i processanläggningar. Anledningen tror jag är kostnad. Förklaringen till varför BMW upptäckt trim är alltså att trimmet upptäckts vid service eller annat besök, sedan är det rapporterat till BMWs databas att just den bilen blivit ertappad med "trim". Vidare om alla BMW loggade allt som vissa verkar tro/ veta, då förstår jag inte varför de bygger specialbilar med just loggfunktioner av en massa data. |
|
Där håller jag med, det finns ingen loggning i stil med det som finns i flygplan. Däremot ser jag inga konstigheter med att man som ECU tillverkare lägger in en räknare på ett minne som håller koll på tex 1. Antalet flashningar 2. Antalet flashningar där turbo tryckkurvan avviker från original, eller max tryck som varit godkänt. 3. Flagga som berättar om hastighetsgränsen har varit satt ur spel Dessa tre saker som tar mindre än 3 Byte data säger rätt mycket och är inte helt lätt att hitta för obehöriga om det läggs in på ett snyggt sätt. Men det är säkerligen inget som skulle hålla juridiskt om det nu inte vore för att det mesta juridiska avgörs av vem som har mest pengar... |
|
thekinglives |
Björn: så tror jag med, och du har nog dragit den rätta slutsatsen om juridiken med. Dock tror jag inte det hade tagit speciellt lång tid innan den "mörka" sidan hittat denna "option" Kolla hur det är med mätarskruvningar, vore isåfall enkelt att sätta punkt för detta. Visserligen tror jag (mig veta) att om man ville kunde man göra mätare oskruvbara samt logga både det ena och det andra, men då hade det kostat några kronor. Likaså kunde man göra alla stöldbegärliga bildelar i stort sätt värdelösa för tjuvar men det hade också kostat några kronor. Jag tror BMW är rätt nöjda som det är, de tjänar brutala pengar på de halvbleka bilar de kränger, de lämnar därpå kanske marknadens sämsta garantier. De tjänar stora verkstadspengar på försäkringsbolagen när de får pröjsa för något BMW skulle stått för på garantin, även de fall då BMW inte skulle stått för kostnaden på grund av trim, får de ersättning av bolagen. Likaså med stölderna, jag tror BMW ser det också som "aftermarket sales" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.