AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.164

[E39] Glapp fläkt

Sida 2 av 2
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Så fick jag dit den "nya" tillslut.
Dock klarar den inte a4-papperstestet, propellern stannar inte när jag skjuter in en pappersrulle av 2 a4.
När jag står still på tomgång och gasar så hör jag hur även fläkten spinner upp...
När jag snurrar fläkten när bilen är avstängd går den från början trögt, den stoppar ganska snabbt, nästan direkt.
När jag snurrat på den ett tag så börjar den "glida" eller vad man ska kalla det, så att när jag spinner den så snurrar den säkert ett halvt-helt varv.
Den gamla betedde sig definitivt inte på detta sätt, den kunde jag stanna utan problem direkt jag kallstartade bilen.

Frågan nu är om jag monterat en annan defekt koppling. :/
Så länge bilen inte låter som "en gammal Volvo", dvs att fläkten hänger med även på varvtal över typ 3000, så skulle jag säg att den är fullt användbar, viskofläkten alltså.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Länk

Det är ganska precis så här som den beter sig. Finns flera kommentarer som menar att det beror på att det inte är en orginalkoppling.

Och det är nog inte den jag fick tag i från skroten heller...
Det är en VEMO: Länk
Men så länge den inte fortsätter att "varva ännu mer" när varvtalet närmar sig 3000 utan "släpper" så är det OK.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har också läst att den ska släppa efter typ en minut. Får gå ut och prova igen.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Efter typ 2-3 minuters tomgång släppte kopplingen och papperstestet funkade. Najs!
Men den lät definitivt som en gammal Volvo när jag varvade upp innan dess. :)
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Alltså jag är inte säker på den här kopplingen. Tempen i bilen varierar mellan 94-102 grader, ligger mest runt 99-100 nu. Tycker inte tempen fluktuerade alls lika mycket med den gamla kopplingen utan låg mer stabilt...

Dels låter fläkten väldigt mycket varje gång jag startar, även om jag startar hyfsat varm. Den lugnar dock ned sig efter en stund.
När bilen är still går tempen upp mot 102.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Fungerar elfläkten framför kylaren?

FAF
Elfläkten är primärt till för kondensorn. Jag är inte 100 men jag kan tänka mig att under vissa extrema betingelser (läs mycket hög kylvattentemp) så kan den vara "programmerad" att hjälpa till att kyla.

102 grader är väl OK?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jo elfläkten funkar.

Har varit ute och kört ett par mil nu, tempen sjunker mer på långväg, pga vinden men även när jag varvar bilen mer sjunker värmen. Om jag tex står på tomgång och tempen stiger så kan jag varva lite så sjunker den.

Den beter sig säkert normalt var bara det att jag tyckte tempen var stabilare runt 96-98 tidigare. Detta är ju inget man ser på vanliga tempmätaren utan bara med OBD-läsaren.
Slå av AC så kommer elfläkten högst sannolikt "sluta fungera". Elfläkten styrs främst (?) av en "tryckvakt", den startar när trycket i AC-systemet når ett visst värde. Ytterst tveksamt att den skulle starta pga din nuvarande motortemp.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jo elfläkten går med AC, av utan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Elfläkten ska väl gå in och kyla extra om motorn håller på att överhetta - så minns jag funktionen i alla fall.

Om temperaturen är "ok" enligt styrsystemet går den dock bara igång med ac:n påslagen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Så tror jag oxå att det är, men vet inte till 100%. Vid normal svensk högsommarvärme (typ 30 grader) så kommer elfläkten inte behöva gå för att kyla kylarvattnet. OM man inte kört som en dåre på varvstopp läääänge i typ 1an 2an o sedan slår av motorn tvärt. Då kan "eftervärmen" få motortempen att stiga ordentligt, kanske upp mot rött?

Som parantes kan jag nämna att min bruxis håller 90 grader exakt oavsett utomhustemp. Däremot när man slår av motorn så kan eftervärmen få elfäkten (VW har elfläkt för att kyla kylarvattnet) att starta tämligen ofta, tror första steget är vid 95-97 grader, högfartsläget vid dryga 100...
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Alltså, tempen är ju inom intervallet hela tiden. Är mer det att jag nu granskat detta antagligen mer än nödvändigt och temperaturen känns mindre stabil nu än innan bytet (från den defekta orginalkopplingen).
Detta antagligen pga att detta är en eftermarknadskoppling som kanske inte greppar vid lika exakta temperaturer som orginalet gör. Frågan är om det spelar någon roll att tempen går lite upp och ned inom intervallet eller om man ska eftersträva så jämnt som möjligt.

Elfläkten är ju vad jag förstår till för ACn, samt som ni säger extra skydd mot överhettning.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Länk

Enligt den länken bör stoppljus/tomgångstempen ligga runt 96, precis som jag haft för mig, nu ligger den på 101. Antar jag bör byta till en ny koppling.

DOCK, det är med 20 grader inställt på ACC, när jag ökar till max, 32 grader så sjunker tempen till 92 för att sedan långsamt stiga till typ 97, vad jag sett hittills.

Hittade även någon annan tråd här om att eftermarknadskopplingar kan bete sig på det här sättet att låsa tills farten är uppe sen släpper den, för att sedan greppa igen på höga temperaturer. Har kollat om denna greppar igen när tempen är uppe och den gick inte att stanna med papper när tempen låg på 96+.

Är lite den känslan jag har att den greppar vid start sen släpper den, men greppar kanske inte in tillräckligt snabbt utan släpper upp tempen mer än OEM.

Sen verkar greppet ha med hastighet på fläkten att göra, inte bara temperatur då jag om jag stänger av och startar om bilen får samma beteende dvs fläkten låter starkt ett tag även om motorn redan är varm.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Det var fel, det stiger mot 100 efter att jag ökat tempen i bilen dvs samma temp som innan. Min teori är att denna koppling helt enkelt slirar lite för mycket. Varvar jag bilen så sänks värmen (fläkten borde då gå snabbare) men den verkar helt enkelt inte greppa bra nog på tomgång för att hålla tempen på 96.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Slutade med att jag beställde en ny Hella Behr från Amazon.de, ca 850kr med expressfrakt, tog 2 dagar att få delen, vilket jag tyckte var bra.

Monterade den nya och bilen beter sig definitivt annorlunda.
Först och främst insåg jag att jag monterat dit en fläkt (på VEMO-kopplingen) som hade mindre diameter. Tydligen hade äldre 520, 523, 528 1cm mindre diameter på fläkten (VEMOn jag monterat från skroten kom från en sån) än de nyare varianterna. Är liten skillnad men eventuellt påverkar det temperaturvärdena jag sett.

Inget turbin-whooosh när jag startar, dock låser den tillräckligt mycket för att man inte kan stoppa den med hoprullat papper direkt vid start. När den fått gå ca 1 minut går den att stanna med papperet.
Sedan när jag kör tycker jag tempen är lite stabilare runt 96 än VEMO-kopplingen var, fluktuerar mindre. Stopp vid rödljus och liknande så går tempen fortfarande av och till upp mot 101-102 men då vänder den sedan ner mot 97-99 (precis som VEMO) känslan jag har är att det är mer sällan dock och vid stopp som tempen går så pass högt. Med VEMO kunde jag medvetet sänka tempen genom att varva bilen, det upplever jag inte jag kan på samma distinkta sätt med Behr, vilket torde indikera att VEMO låser hårdare.

Här är en annan skillnad, efter att kylarvätskan gått upp i temp ca 100 kunde jag fortfarande stoppa fläkten med papperet på Behr, den låste sig alltså inte så mycket att den inte gick bromsa vilket VEMO gjorde. Om den låser sig mer efter att ha gått längre vet jag inte dock, har bara provat en gång.

Som slutsats, antagligen funkar VEMO-kopplingen också temperaturmässigt men slitaget på övriga delar torde bli annorlunda eftersom den inte beter sig på samma sätt som orginal-Behr.

Bara vetskapen om att jag nu har en ny orginaldel som kostar 2500kr på BMW för 750kr, att det gick så snabbt att få den och att bilen beter sig "normalt" dvs som innan bytet och att VEMO-delen betedde sig annorlunda gör att jag iaf skulle tipsa alla som ska byta fläktkoppling/slirkoppling/viskokoppling att beställa en Hella Behr, tex från Amazon.de. Det är ungefär vad du får betala för en begagnad orginaldel på bildelsbasen med frakt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.