|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Intressant läsning: Länk |
|
|
Dawwe. Lugn o fin :-) Har aldrig påstått att det skulle vara ngt nytt. Vad som är iaf lite nytt är att man använder sig av det i en motor som i befintliga varianter har relativt låg effekt. Men undran är vad som komma skall då motorn är hyffsat överdimensionerad och dyrare att tillverka. (Förutom då ev kostnads kompensering pga modulsystemet) Som jag skrev tidigare så har b58 även smid vevaxel och smidda vevstakar. Ang. synad: Vill absolut inte påskina att jag är ngn form av expert men har jobbat med biltillverkare i över 25 år och just nu med komponenter till bla. till B54 och tidigare N55. Dock inte som konstruktör. Så lite koll har jag. Men som skrev jag är absolut ingen expert. Om så vore fallet hade jag ju inte behövt starta denna tråd. Tack sverige. Vet inte hur man fixar länkar på detta forum. Mvh 428 |
|
|
TouringErik Tack för länken. Bra artikel som beskriver just vad jag försöker säga. Jag kanske behöver gå en retorik kurs.😉 |
|
|
Ursäkta Dawwe B58 skall det naturligtvis vara inte B54. Mvh 428 |
|
|
Dawwe Läs gärna TouringEriks länk som på ett väldigt bra sätt förklarar. Förutsatt då att du kan engelska och har någon form av insikt i hur en förbränningsmotor fungerar. Om inte återkom gärna så skall jag återkomma både ifråga om engelskan och teknik. Mvh 428 |
|
|
428: Tja...Jag kan nog än aning mer än "basic" om förbränningsmotorer, förstår inte riktigt vad som skulle vara så "revolutionerande" med "closed deck"? Men visst berätta du för mig, så rättar jag dig sedan? Dessutom är "closed deck" inte det enda steget man tar tillbaka, även kylningen är mekanisk om än med en tweak. Nej B58 är ett steg framåt baserat på äldre beprövade lösningar som man "tweakar" på olika sätt. Kommer nästa "framsteg" vara att man kör med mekaniska ventiltryckare (igen!) i de nya S motorerna eller vilken bokstav man behagar använda för unika M-motorer? Nej jag är INTE imponerad av nya B58. Sista imponerande BMW motorn var/är den magnifika S85, även om den är långt ifrån fulländad i design/konstruktion. |
|
|
Med all respekt Dawwne Suck.. Kan du engelska Detaljen med mekanisk kylning som du nämner stämmer inte b58 har både mekanisk och elektrisk. Läs på !! |
|
|
Nej jag kan inte engelska, hur så? Tyska kan jag så klart! Förstår du vad jag avser med ordet "tweak" i meningen "kylningen är mekanisk om än med en tweak"? Jag tror att "tweak" kan vara just engelska, dvs det språk jag inte kan. |
|
|
Förstår inte riktigt ditt senaste inlägg. Men om du behöver hjälp att översätta till svenska så hjälper jag dig gärna. |
|
|
428: Oj... Snälla. Jag driver med dig. Förstår du mig nu? Vi kan släppa detta för jag delar inte din åsikt alls om att B58 skulle vara ett så stort framsteg. Min åsikt är att man backat tillbaka o insett att vissa lösningar var bättre förr, men att man "tweakat" dessa. Förmodligen har man tex insett att det är billigare/driftsäkrare att tweaka en mekanisk pump än att bygga vidare på den elektriska varianten? |
|
|
Dawwe Du verkar inte fatta min poäng.:-) : |
|
|
Är väl förresten redan klart att det blir en S58 i nästa m3/4 så frågan är väl hur mycket dom ändrar från grundmotorn dvs B58. Här finns lite om flashningen iaf sen kan man väl ta allt med en nypa salt men... Länk hoppas iaf det mesta stämmer vore skönt att kunna åka 100% e85 tex eller få bort den fruktansvärt irriterande kallstarten på 1350 varv : p |
|
|
Motorvärmare ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja man kan ju misstänka en del iaf. Eller ev. Betydligt mer effekt i efterföljaren till x40. Känns som overkill med B58 konstruktionen för att tillföra 20Hk? Haha ja den låter iofs lite kul vilket antagligen är anledningen då den är lika när motorn är varm. Men håller med ganska stressande när man har bråttom iväg . |
|
|
Cykeltjuv . Skummade igenom din länk och tycker i princip att den bekräftar vad jag och även du har skrivit. Förr utom en del dravel som även du påpekar. För min del är det dock inte aktuellt iaf ännu då jag bara lyckats avverka 200 mil. Och tycker att den med plattan i mattan som pendlar bil är hyffsat alert 😀 |
|
| Länk håller på att flasha B58 as we speak enligt deras sociala medier : ) | |
| Sett endel tuners som uppger att b58an utan problem flashas till omkring 450hk med endast downpipe. | |
| Lugn nu det är redan känt att högtryckspumpen inte räcker så lång.. | |
|
Nja verkar inte alls vara så dåligt som tidigare sagts. "Fueling Limitations: As we have found out by doing extensive and pretty risky testing, fueling system on B58 is MUCH better then the one on N55. On our 380whp pulls, even with few gallons of E85, we were able to maintain a very good 20MPa of rail pressure with safe drop to ~19MPa." |
|
| "Now, on 93-95 octane, these cars should be capable of 450-470whp with stock pumps." | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.